b>Ulaştırma Bakanı Yıldırım, üç aşamalı Marmaray projesinin 2009 yılına kadar tamamlanacağını kaydetti.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, tümüyle dış kaynakla finanse edilecek olan ve temelinin bu yılın ilk çeyreğinde atılması öngörülen, Marmaray adıyla bilinen üç aşamalı İstanbul Boğazı Tüp Geçişi Projesi’nin 2009 yılında tamamlanarak ticari işletmeye geçmesinin hedeflendiğini söyledi. Yıldırım, projenin denizden ve karadan toplam 13.6 kilometrelik tüp geçidi kapsayan birinci aşaması için TKGN (Taisei-Kumagai Gumi-Gama-Nurol) ortak girişim grubunun 89.67 milyar yen (yaklaşık 838 milyon dolar), NTCM (Obayashi-Yapı Merkezi-Metiş-Kiska) ortak girişim grubunun ise 96.99 milyar yen (yaklaşık 907 milyon dolar) tutarında teklif verdiklerini açıkladı.
40 YIL VADELİ KREDİ İMKANI
Hazama (Pompa-Ocean Construction Corp-Yüksel İnşaat) ortak girişim grubunun ise teknik değerlendirmede yetersiz bulunmaları nedeniyle mali tekliflerinin kabul edilmediği daha önce açıklanmıştı. Projenin denizden ve karadan toplam 13.6 kilometrelik tüp geçidi kapsayan ilk bölümünün tamamı Japonya Uluslararası İşbirliği Bankası (JBIC) tarafından sağlanacak, 10 yılı ödemesiz 40 yıl vadeli olacak ve binde 75 faizli krediyle finanse edilecek.
Bakan Yıldırım düzenlediği basın toplantısında, ihale komisyonunun iki teklifi değerlendirip, önerisiyle birlikte JBIC’e göndereceğini ve JBIC onayıyla sonucun kesinleşeceğini belirterek, “Onayı müteakip en düşük değerlendirilmiş teklif fiyatını veren ortak girişim belirlenmiş olacak ve sözleşme sonuçlandırma görüşmelerine çağrılacaktır” dedi.
Her ikisi de Japon ve Türk inşaat firmalarının katılımıyla oluşan konsorsiyumlardan alınan teklifler, 29 Aralık’ta noter huzurunda açılmış ancak teklif tutarları kamuoyuna duyurulmamıştı.
EN ÖNEMLİ YATIRIM PROJESİ
Yıldırım, “yüzyılın en önemli yatırım projesi” olarak nitelediği projenin ilk aşaması için temelin 2004 yılının ilk çeyreği içinde atılacağını belirtirken, bu aşamanın, Boğaz’ın altından batırma tüp tünel, her ki yakada şehrin altında delme tünelle, 4 yeni ve derin istasyonlardan oluştuğunu söyledi.
Yıldırım, projenin ikinci aşaması olan Banliyö Hatlarının Yüzeysel Metroya Dönüştürülmesi ile ilgili olarak Avrupa Yatırım Bankası’ndan kredi sağlandığını ve bu konuda çalışmalara başlanacağını da bildirdi. Basın toplantısında verilen bilgilere göre, projenin üçüncü aşamasını ise çeken ve çekilen araçlarının temini içeriyor ve bu amaçla 2005 yılında ihaleye çıkılması öngörülüyor. Bu aşamada yerli katkının en yüksek düzeyde olması hedefleniyor.
Marmaray projesinin tamamlanması ile tek yönde saatte 75,000 yolcu taşıma kapasitesine sahip olunacak. Toplam bedelin 2.5 milyar dolar olacağı tahmin edilen projenin fizibilite çalışmalarına 1985 yılında başlamış, ancak kaynak sıkıntısı nedeniyle 1996 yılına kadar durdurulmuştu.
1998 yılında yeniden ele alınan proje için 1999 yılında JBIC ile kredi anlaşması imzalanmıştı.
|