armaray adı verilen "İstanbul Boğazı Demiryolu Tüp Geçit Geçiş Projesi"nin yaşama geçmesi için ilk adım, projenin mühendislik ve mimarlık hizmetleriyle Gebze-Halkalı arası yüzeysel metro hatlarının iyileştirilmesi sözleşmelerinin Ulaştırma Bakanı Oktay Vural ile yapımcı Avrasya Konsorsiyumu arasında imzalanmasıyla atıldı.
Oktay Vural, çevre dostu projenin Türkiye'nin geleceğine damgasını vurduğunu ve İstanbul'un ulaşım sorununa çözüm olacağını belirterek tüp geçiş inşaatının yaklaşık dört yıl, metro çalışmalarının da üç yıl süreceğini söyledi. Konsorsiyumu oluşturan Pacific Consultants International firması Yönetim Kurulu Başkanı Shota Morita ise, Marmaray'ın İstanbul'un trafiğine yanıt vermekle kalmayacağını, ekonomik etkinliklere de katkı sağlayacağını belirtti.
Marmaray'da iki dakikada bir araç işletilmesi yoluyla tek yönde saatte 75 bin kişi taşınacak. İşletme aralığı bir buçuk dakikaya düşürülürse bu sayı 100 bin kişiye çıkabilecek. Projenin toplam yatırım bedeli 198 milyar Japon Yeni. Bunun yaklaşık 12.5 milyar tutarındaki bölümü için anlaşma 1999'da yapılmıştı.
Projeye göre, Boğaz tüp geçişi 800 milyon dolar, banliyö hattının iyileştirilmesi 680 milyon dolar ve araçların maliyeti 1 milyar dolar olmak üzere projenin toplam maliyeti 2.5 milyar dolar olarak hesaplanıyor.
|