b>Yıllardır kamuoyunun gündemini meşgul eden İstanbul Boğazı tüp geçiş projesi nihayet gerçekleşiyor. İhale sürecini tamamlayan Ulaştırma Bakanlığı, Türk ve Japon firmaların oluşturduğu konsorsiyumla anlaşmaya vardı. Yaklaşık 830 milyon dolara mal olacak tüp geçitin temeli bu ayın sonuna kadar atılacak. Sistemin bütün üniteleriyle birlikte 2008 yılında hizmete girmesi planlanıyor.
“Boğaz Demiryolu Tüp Geçiş-Gebze Halkalı Yüzeysel Metro Projesi”nin ihalesini Taisei-Kumagai Gumi-Gama-Nurol ortaklığı kazandı. Ulaştırma Bakanlığı ile konsorsiyum arasındaki müzakereler sonuçlandı. Ortak girişim, 856 milyon 924 bin dolar olarak sunduğu teklifinde 27 milyon dolar indirim yapınca temel atma tarihi bir ay erkene çekildi. Bakanlık ve ihale yüklenicileri inşaatın çevreye zarar vermemesi konusuna titizlik gösteriyor. Zaman’ın sorularını cevaplayan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, balıkların göç mevsimi ile yumurtlama dönemlerinin bile hesaplandığını söyledi. Yıldırım, bu dönemlerde kazı çalışmalarına ara verileceğini açıkladı. Marmaray Projesi’nin İstanbul trafiğinde yüzde 8’lik bir rahatlama sağlayacağını anlatan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, hava kirliliğinin de önemli oranda azalacağını kaydetti. Yıldırım, şöyle konuştu: “Projenin tamamlanmasıyla birlikte, tarihî yarımadaya giren araç sayısında azalma bekliyoruz. Böylece hava kirliliğinden kaynaklanan, asit yağmuru etkisinde hafifleme olacak. Hava kirliliği oranı ile bazı hastalıkların görülme sıklığında da düşüş yaşanacak.”
Proje güzergahındaki kazılarda tarihî eser çıkması ihtimali de hesaba katıldı. Bulunacak eserler, Ulaştırma Bakanlığı DLH Bölge Müdürlüğü’ndeki bin metrekarelik tesiste sergilenecek.
Tüp geçiş projesi araç trafiğini kapsamıyor. Proje, yeni bir köprü yapılması ihtimalini gündemden düşürmüyor. Ancak köprü geçişi ile kıyaslanınca projenin ciddi avantajları var. Hava kirliliği ve trafik gürültüsünde önemli oranda azalma bekleniyor. Ayrıca rasyonel arazi kullanımı sebebiyle tarihi eserler ve çevrenin zarar görmesi önlenecek. “Projede karayolu geçişi neden yok?” sorusuna Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri şu cevabı veriyor: “Asya-Avrupa bağlantısını sağlamak amacıyla mevcut demiryolu güzergahı kullanılacak. Karayolunun ilave edilmesi halinde, yüksek kamulaştırma maliyetleri gerekecek. Ventilasyon ve eğim sorunları var. Günde 120 bin ilave araç yükünün şehir trafiğine dağıtılması mümkün değil. Yüksek basınç sebebiyle, depreme dayanıklılık azalır. Nazım Planda, üçüncü boğaz geçişi sadece demiryolu ile öngörülüyor.”
İstanbul’un trafik sıkıntısı sona eriyor
1980 yılından beri konuşulan İstanbul Boğazı tüp geçiş projesi 24 yıl gecikmeyle de olsa hayata geçiyor. Haziran ayında başlayan ihale süreci tamamlandı. Türk ve Japon firmalarının oluşturduğu “Taisei-Kumagai Gumi-Gama-Nurol” konsorsiyumu önümüzdeki günlerde inşaata başlayacak. Yaklaşık 830 milyon dolara mal olacak proje, Japon Uluslarası İşbirliği Bankası (JBIC) tarafından sağlanan düşük faizli kredi ile finanse ediliyor.
İstanbul trafiğinde yüzde 8’lik rahatlama sağlayacak Marmaray Projesi, Halkalı ile Gebze arasındaki 76 km’yi kapsıyor. Yeni sistem, 12 şeritli karayoluna eşit. Tüp geçit, denizin 55 metre dibine yerleştirilecek. Boğaz Demiryolu Tüp Tünel Geçişi, Yedikule’de yeraltına girecek. Yenikapı, Sirkeci, İstanbul Boğazı ve Üsküdar’ı geçerek Söğütlüçeşme’de yerin üstüne çıkacak. Tünel açma işlemi zeminde sürdürülecek. Toprak üzerinde iş makinesi görülmeyecek. Avrupa ve Asya yakalarındaki banliyö hatları iyileştirilecek. 41 istasyon vatandaşa hizmet verecek. Gebze ile Halkalı arasındaki yolculuk 104 dakikaya inecek.
Marmaray 12 şeritli yola eşit
İstanbul Boğazı tüp geçişi ve Marmaray projesi , İstanbul’un ulaşım sorununa yeni çözümler getirecek. Marmaray, 12 şeritli karayoluna eşit. Yolculuk süresi azaltılarak, Asya-Avrupa demiryolu bağlantısı sağlanacak. Boğaz Köprüsü’nden halen saatte 10 bin yolcu geçerken tüp geçitle bu rakam 102 bine yükselecek.
Kredi Japonya’dan
Bütün üniteleri ile 2008 yılında hizmete girmesi planlanan sistem yaklaşık 830 milyon dolara mal olacak. Finansman, Japon Uluslarası İşbirliği Bankası (JBIC) tarafından sağlanacak.
Kent içi trafikte demiryolu payı artıyor
Projeyle trafikteki karayolu ağırlığı azalacak. İstanbul ulaşımında demiryolu payı yüzde 3,6’dan 27,7’ye yükselecek. Kent trafiğinde % 8’lik azalma olacak. Güvenlik, konfor ve emniyet artırılacak. Tarihî ve doğal çevre korunarak, yüksek kapasiteli ulaşım hizmeti sunulacak. Egzos gazı sebebiyle oluşan hava kirliliğinde azalma yaşanacak.
Ulaşım Kolaylığı
Tüp tünel ve metro kombinasyonu diğer ulaşım sistemleriyle entegre çalışacak. Kentin iki yakası arasında akbil sistemiyle ulaşım mümkün hale gelecek.
4 yılda bitecek proje İstanbul’u dünya üçüncüsü yapacak
İstanbul demiryolu tüp geçişi ve Marmaray Projesi 3 etaptan oluşuyor. 13,3 km’lik ilk etap, boğazın altındaki batırma tünel ile her iki yakadaki delme tünellerinden oluşuyor.
Marmaray, 12 şeritli karayoluna eşit. Tüp geçit, denizin 55 metre dibine yerleştirilecek. Dünyada bu derinlikle başka bir batırma tünel yok.
Yerin altında kalacak bu bölümde 4 istasyon bulunacak. Yedikule, Yenikapı, Sirkeci ve Üsküdar’dan tüp geçite katılım sağlanacak.
İstanbul ulaşımındaki demiryolu payı proje bitince yüzde 3,6’dan 27,7’ye yükselecek. Bu oran Tokyo ve New York’un ardından İstanbul’u dünya üçüncülüğüne yükseltecek.
Aç-kapa ve kazı biçiminde gerçekleşecek tünel açma işlemi yerin altında sürdürülecek. Önce belirlenen derinliğe kadar inilecek, ardından tünel delme çalışması köstebek gibi toprağın altından devam edecek. Kazı alanı 2,8 km ile sınırlanacak. Toprak üzerinde iş makinesi görülmeyecek.
Projenin ikinci etabını, Avrupa ve Asya yakalarındaki banliyö hatlarının iyileştirilmesi oluşturuluyor. Uygulama, Halkalı ile Gebze arasındaki mesafeyi kapsıyor. 76 kilometre uzunluğundaki güzergahta bazıları yeni inşa edilen 41 istasyon bulunacak.
İstanbul Boğazı demiryolu tüp tünel geçişi, Yedikule’de yeraltına girecek. Yenikapı, Sirkeci, İstanbul Boğazı ve Üsküdar’ı geçerek Söğütlüçeşme’de yerin üstüne çıkacak.
Tek yönde saatte 10 bin kişi taşıyabilen mevcut banliyö hattının kapasitesi, 75 bine çıkarılacak. Gerekli görülmesi halinde bu rakam 100 bine ulaştırılabilecek.
Gebze ile Halkalı arasındaki yolculuk 104 dakikaya inecek. Aynı mesafe şu anda karayoluyla 2 buçuk saatte, gemiyle 3 saat 5 dakikada alınabiliyor.
Projenin 3. etabını ise lokomotif ve vagonların temini oluşturuyor.
Avrupa yakasındaki hemzemin hat uzunluğu 19.6 km, Asya yakasındaki hemzemin hat uzunluğu 43.4 km, yaklaşım tünelleri 12.2 km ve batırma tüp tünel 1.6 km uzunluğunda olacak.
|