b>Beşiktaş, Karaköy, Eminönü iskeleleri ve çevresinin trafik yükünü azaltacak olan Taksim–Kabataş füniküler hattı inşaatı için Taksim Meydanı’na ilk kazma vurulacak.
Tarihî Tünel’in milenyum versiyonu olacak füniküler sistemin inşası için Taksim’de The Marmara Oteli’nin önündeki parka şantiye kuruldu. Şantiyeye konulan tabelada fünikuler sistemin resmi de yer aldı. Sistem, bir çekme bir de germe halatı ile birbirine bağlanan iki araçla çalışacak. Şubat 2004’te bitirilmesi planlanan hattın, 30 milyon dolara mal olacağı açıklandı. Tek yönde saatte 7 bin 500 yolcu taşıyacak hatta seferler ortalama 3 dakikalık aralıklarla yapılacak ve yolculuk süresi yaklaşık 2 dakika olacak. 600 metre uzunluğundaki hattın deniz ulaşımı ile raylı sistem entegrasyonun da önemli bir parça olacağı belirtiliyor.
İstanbul’da deniz taşımacılığının günlük yolculuklar arasındaki payının artırılması ve yüksek kapasiteli raylı toplu taşıma sistemlerinin deniz taşımacılığı ile bütünleştirilerek verimli bir toplu taşıma sisteminin kurulabilmesi için uygulanan örnek projelerden biri olan Taksim–Kabataş füniküler sistemi ile, İstanbul’un iki yakası arasındaki yolculukların metro ile bağlantısı sağlanacak. Bu sistemle, Kabataş Vapur İskelesi ile deniz otobüsü terminalinin geliştirilerek hizmetlerin genişletilmesi hedefleniyor. Proje, Yapı Merkezi İnşaat ve Sanayi AŞ ile Dopplemayr Tramways Ltd tarafından yapılacak.
Füniküler sistem nedir?
Karaköy–Beyoğlu arasındaki Tünel’in bir benzeri olacak sistem bir çekme bir de germe halatı ile birbirine bağlanan iki araçla çalışıyor.
Çekme halatı, elektrikli motorlar ve redaktörlerle çalışan bir makara tarafından çekiliyor. Germe halat sistemi ise alt istasyonda yer alıyor. Böylece araçlar, hat boyunca belirlenen sınırlar içinde hareket ediyor. Füniküler sistemde, hat ortasında paralel iki ray bulunuyor. Araçlar hat ortasında yan yana geçip belirli bir mesafe kat ettikten sonra, bu iki hat tek bir hatta birleşerek istasyonlara ulaşıyor.
|