ondra’dan sonra dünyanın en eski ikinci metrosu olan tünelin 133 yıllık ahşap vagonları, yenilenmesinin ardından İETT’nin Bağlarbaşı’ndaki Ulaşım Müzesi’ne kaldırılacak. 133 yıllık tarihi ahşap vagonlar, 7 ayda yenilendi.
1875’te hizmete girdiğinde 2 tarafı açık olan ve elektrik olmadığı için gaz lambalarıyla aydınlatılan tünel vagonları, ilk yıllarda 150 beygir gücündeki buhar makinesiyle çekilmişti. Zaman içerisinde bakım ve onarımları yapılarak 1969’a kadar İstanbullulara hizmet veren ahşap vagonlar, tünelin elektrifikasyona geçmesiyle emekliye ayrıldı. 1971’de Fransız Eletctro Enterprise şirketince tamamen yenilenen tünelin vagonları, ahşap yerine saca dönüştürüldü. Eski ahşap vagonlar Kuşdili’nde bulunan yaklaşık 1000 metrekarelik kapalı alanlı İETT Müzesi’ne çekilerek muhafaza edildi. 1989’da müzeyi boşaltan İETT, burada bulunan tramvay ve tünel vagonlarını Kurbağalıdere’deki eski havagazı fabrikasına nakletmişti.
İETT’nin tarihi de müzede
Ulaşım Müzesi’nde tünel vagonlarıyla birlikte kurumun tarihini oluşturan diğer bazı unsurlar da sergilenecek. Bunlar arasında tramvay ve otobüs maketleri, eski gaz lambaları, sokak lambaları ile gaz vanaları da bulunuyor. İzolasyonu yapılan tünel vagonları, gerekirse açık havada da sergilenebilecek.
|