Dün sabah İzmir-Ankara duble yolu açılış töreni öncesinde Yeni Asır TV'nin
konuğu olan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, önemli açıklamalarda bulundu.
Canlı yayında Yeni Asır Gazetesi muhabiri İlker Çoban'ın sorularını yanıtlayan
Yıldırım, İzmir Limanı ihalesini kazanan Global-Hutchison Whampoa ve Ege
İhracatçı Birlikleri Limaş Konsorsiyumu'nun getirdiği ortaklık teklifi konusunda
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rıfat Hisarcıklıoğlu ile
görüşeceğini söyledi. TOBB'un ortaklık teklifini değerlendirdiğini belirten
Yıldırım, 5-10 gün içinde kararını vereceğini ifade etti. Yıldırım ayrıca
Çandarlı Limanı'nın 150-200 milyon TL'ye mal olacak mendirek ve dolgu inşaatının
2010 yılında başlayacağı müjdesini verdi. Yıldırım, daha önce başlangış ve bitiş
noktasında eş zamanlı yürütüleceğini açıkladığı İzmir-İstanbul Otoyolu'nun
inşaatını da önümüzdeki yılın ilk aylarında başlatacaklarını söyledi.
Hesaplar şaştı
İzmir Limanı'nın sadece Ege değil, tüm Türkiye'ye hizmet vermesi nedeniyle
ülke çapında öneme sahip olduğunu dile getiren Yıldırım, "İzmir Limanı bizim
için çok önemli bir ihracat kapısı. İhaleyi kazanan Global-Hutchison-Ege
İhracatçı Birlikleri Limaş Konsorsiyumu, Danıştay sürecinin 27-29 ayı bulması
nedeniyle önemli bir zaman kaybı yaşadı. Şimdi çözüldü ama hesaplar şaştı.
Konsorsiyum 'biz kararlılığımızı sürdürüyoruz ama bu kez de Deutche Bank
ortaklıktan ayrıldı, ortak bulursak alacağız' diyorlar. Bunun için bizden süre
istediler. Özelleştime İdaresi de 45 günlük bir süre verdi" diye konuştu.
Yakın temas
İzmir Limanı ile ilgili gerekenin yapılacağını dile getiren Bakan Yıldırım,
konuyla ilgili TOBB Başkanı Rıfat Hisarcıklıoğlu ile görüşeceğini söyledi.
"İzmir Limanı'nı kendi haline bırakacak durumumuz yok" diyen Bakan Yıldırım, "Şu
anda belirsizliğin netlik kazanmasını bekliyoruz. Konsorsiyum TOBB'la yakın
temas halinde. Ayrıca TOBB bizden limanla ilgili bilgi istedi. Biz de bilgileri
ilettik. Şu anda TOBB Yönetim Kurulu ortaklığın kendi açılarından uygun olup
olmadığını inceliyorlar. 5-10 gün içinde TOBB ortaklık konusundaki kararını
verecek. Ancak TOBB ortak olursa işimiz daha kolaylaşır. Yasal süre içinde
ortaklık gerçekleşmezse ve konsorsiyum teslim almazsa en kısa zamanda limanı
yeniden ihale edeceğiz" dedi.
Uzun süredir yapımı beklenen Çandarlı Limanı ile ilgili önemli bir müjde
veren Bakan Yıldırım, artık bu projede harekete geçtiklerini vurguladı.
Çandarlı'nın tüm bürokratik işlemlerinin tamamlandığını belirten Yıldırım,
işletmeciler için yapımı verimli görülmeyen mendirek ve dolgu inşaatının
Ulaştırma Bakanlığı'nca yapılacağını ifade etti. 2010'da tali mendirek ve ana
mendirek ile dolgu inşaatını başlatacaklarını belirten Yıldırım, ihaleyi kazanan
işletmeci firmanın da rıhtım, iskele, arka saha ve antrepo yapımını
üstleneceğini kaydetti. Çandarlı'nın uzun vadede İzmir Limanı'nın kurtarıcısı
olacağını belirten Yıldırım, "Alsancak Limanı uzun vadede yeterli olmayacağı
için Çandarlı Limanı'nın mutlak surette yapılması gerekiyor. Bu nedenle
Çandarlı'nın ilk aşaması olan mendirek inşaatını başlatacağız. 150-200 milyon
TL'lik bu yatırımı en kısa zamanda tamamlayacağız" şeklinde konuştu.
Eş zamanlı
Yıldırım, iki uç noktasından eş zamanlı yürütülecek olan İzmir-İstanbul
Otoyolu'nun yapımına da 2010'da başlayacaklarını açıkladı. Projenin şu anda
Yüksek Planlama Kurulu (YPK) kararını beklediğini belirten Yıldırım, sözleşme
maddeleri ile ilgili Maliye Bakanlığı'nın da aralarında bulunduğu kurumlardan
görüş alındığını kaydetti. Bu işlemin 1 ay süreceğini ifade eden Yıldırım,
"Görüşler alındıktan sonra Karayolları Genel Müdürlüğü, ihaleyi kazanan firmayı
sözleşme görüşmelerine çağıracak. Burada önümüzdeki yıl fiilen işe başlarız. Bu
işi yap-işlet-devret modeliyle yapacağız. Firma 6.5 milyar dolarlık finansmanını
getirecek, 21-22 yıl yapım süresi de dahil işletme hakkına sahip olacak. Yolun
inşaatı ise 6 yıl sürecek ama ben inşaatın 2016'dan önce biteceğini düşünüyorum"
dedi.
"İzmir yat merkezi olacak"
Üst yapı inşaatları süren 400'er tekne kapasiteli Çeşme ve Sığacık yat
limanlarının önümüzdeki yaz sezonunda faaliyete geçeceğini belirten Bakan Binali
Yıldırım, "İzmir artık yat limanları merkezi haline geliyor" dedi. Çeşme ve
Sığacı yat limanların dışında Şifne, Eski Foça ve Kuşadası yat limanının önemli
bir depolama alanı olduğunu belirten Yıldırım, "Yapımı süren ve başlayacak olan
yat limanlarının hayata geçmesiyle birlikte İzmir yaklaşık bin 200 tekne
kapasiteli limanlara sahip olacak. Bu da ülkemizin mevcut yat bağlama
kapasitesinin yüzde 10'u yakın bir rakam anlamına geliyor" dedi.
Baz istasyonlarında mesafe çok önemli
Bakan Yıldırım, kendisine bağlı olan Bilgi Teknolojileri Kurumu'nun (BTK)
sorumluluk alanında olan cep telefonu baz istasyonlarıyla ilgili de önemli
açıklamalarda bulundu. Yıldırım, "Baz istasyonlarının sağlığa zararlı olup
olmadığı konusu dünyada da tartışılıyor. Bu konuda net bir görüş ortaya çıkmadı"
diye konuştu. Binalarda pencere kenarındaki baz istasyonlarının zararlı
olacağını, çatılarda bulunanların ise yere paralel oldukları için zararlı
olmadığını belirten Yıldırım sözlerini şöyle sürdürdü: "Baz istasyonunun yaşanan
yere mesafesi çok önemlidir. 1.5 metre yakınınızdaki manyetik alan uzun vadede
zarar verir. Baz istasyonuna da 1.5 metre yakında olmak ampülün bir süre sonra
eli yakması gibi bir şeydir. Çatılarda bulunan baz istasyonları ile ilgili yere
paralel olmaları nedeniyle sıkıntı yok. Ancak pencere kenarında varsa o doğru
değil" diye konuştu. İşletmeci kuruluşlara 3G lisansı verirken ortak tesis
kullanım şartı getirdiklerini dile getiren Yıldırım, "İşletmeci firmalara 'her
biriniz ayrı ayrı baz istasyonu dikmeyin, görüntü kirliliği yaratmayın, böylece
vatandaşın tepkileri de azalacak' dedik. Ayrıca BTK, baz istasyonunun insan
sağlığına zararlı olan sınır değerleri üzerinde sık sık testler yapıyor. Sınır
değerler 10-40 hertz arasındaysa sorun yok" dedi.
|