2007 yılı Kasım ayında Makine Mühendisleri Odası
İzmir Şubesi'nin hazırladığı rapor çerçevesinde, İzmirlilerin can ve
mal güvenliğini tehlikeye atmamak için kapısına kilit vurulan
Balçova'daki Teleferik Tesisleri için umut
ışığı doğdu. Proje ihalesine katılan firmaların aynı zamanda yapım ihalesine de
katılmasına olanak sağlayan yasal düzenlemenin 2008 yılı Aralık ayında
Resmi Gazete'de yayınlanıp yürürlüğe girmesinin ardından, ihale
yasası mevzuatından kaynaklanan sorun da aşılmış oldu.
2007 yılı Kasım ayına kadar İzmirlilerin özellikle hafta sonları stres attığı
tesisler için proje ve yapım ihalesinin, bir terslik olmaması halinde bu yılın
haziran ayında gerçekleştirileceği öğrenildi. Teleferik Tesisleri'nin yapım
işine 2009 yılının sonlarında başlanabileceği ve tesisin 2011 yılı ortalarında
yeniden devreye girebileceği ifade edildi.
İki yıl oldu
Haftanın 7 günü İzmirlilerin en önemli uğrak yerlerinden birisi olarak hizmet
veren teleferik tesisleri yaklaşık 2 yıl aradan sonra yeniden yapım ihalesi için
hazırlıklara başlandı. Teleferik tesislerinin 2 yılı aşkın bir süredir kapalı
kalmasına neden olan olaylar, Uludağ'da yaşanan telesiyej faciasının ardından
İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin Balçova'daki teleferik tesislerinin durumunu
tespit etmek için Makine Mühendisleri Odası İzmir Şubesi'nden tespit raporu
istemesiyle ortaya çıktı. Oda bünyesinde oluşturulan uzman heyet, bundan 33 yıl
önce dönemin belediye başkanlarından Ercüment Uysal zamanında işletmeye alınan
teleferik hattını mercek altına almıştı. Kapsamlı incelemede, dağın üst kısmında
yer alan günübirlik dinlenme tesislerine vatandaşları taşıyan teleferik hattının
tüyler ürperten durumunu da gözler önüne serdi.
Can güvenliği açısından bir çok sakıncalı durumun tespit edildiği raporun
sonuç bölümünde, "Tesis, emniyet sınırlarının altında çalışıyor. Tel halatın,
kabini tel halata bağlayan halat tutucular acil olarak değiştirilmeli" dendi.
2007 Kasım'ında da Başkan Aziz Kocaoğlu, tesisi kapattı.
Mevzuat değişti
Tesisi bir an önce devreye sokmak için yeniden ihale hazırlıklarına başlayan
Büyükşehir, Türkiye'de bu işi yapan firma sayısının fazla olmaması ve ihale
mevzuatı uyarınca, proje ihalesine katılan firmanın yapım ihalesine katılamaması
nedeniyle büyük sıkıntı yaşadı. Daha önce Türkiye'nin çeşitli illerinde yapılan
benzer ihalelerin tümünün Kamu İhale Kurumu tarafından iptal edilmesi,
Büyükşehir'de ihale şartnamesinin hazırlanması konusunda sıkıntı yarattı.
Elde örnek bir şartnamenin olmaması nedeniyle Kamu İhale Kurumu'nca iptal
edilen ihalelerin iptal gerekçeleri de mercek altına alındı. Büyükşehir
Belediyesi ile KİK yetkilileri arasında süren görüşmeler bir sonuç vermedi.
Fakat ilgili yasalarda yapılan düzenlemeler sonunda, proje ihalesine katılan
firmaların, yapım ihalesine de katılmasına olanak tanındı. Böylece
Büyükşehir'in, teleferik tesislerinin ihalesine gitmesi kolaylaştı.
Neler olacak?
* Yolcu kabinleri, 4 değil, 8 kişilik olacak. * Yolcu taşıma kapasitesi,
saatte 400 kişiden 2 bin 400'e çıkarılacak. * Yılda taşınan yolcu sayısı 300
binden 600 bine yükselecek. * Otomasyon sistemi sayesinde halat çıktığında
kabin, kendiliğinden duracak. * Pencere yerine havalandırma sistemi
kurulacak. Böylece orman yangını önlenecek. * Bilet holleri yenilenecek. *
Avrupa malı çelik halat kullanılacak. * Uluslararası güvenlik belgesi OHSAS
alınacak.
|