br >
Krize karşı acil tedbir
Ekonomik iniş çıkışlar, çok hızlı büyüyen Marshall'ı tehdit etmeye başlayınca
kurumun bölünüp daha küçük parçalar halinde yönetilmesine karar verilmiş. Riskin
azaltılmasını amaçlayan bu sürecin de Feridun Uzunyol tarafından yönetilmesine
karar veren yönetim kurulu, krizli dönemini sıkıntısız geçirmiş. Uzunyol,
bölünmüş şirketlerde çalışmış ve 1991-1998 arasında Herberts Gmbh Türkiye genel
müdürlüğü ile Eminiş Ambalaj Yönetim Kurulu üyeliğinde bulunmuş, 1998-2005
yılları arasında da Dupont genel müdürlüğü yapmış. 1991'de Marshall'ın Borsa'ya
açılmasında görev alan Uzunyol, 1998 yılında Marshall Boya Grubu'nun Akzo
Nobel'e satışını da yönetmiş. Aslında dünya pazarında rakip olan Dupont ve Akzo
Nobel'in üst yöneticisi olarak görev yaparak ilginç bir pozisyona da oturan
Uzunyol, sözleşmesinin bitiminde Akzo Nobel'de devam etmeye karar vermiş.
"Yönetmek değil de, insanları şirketlere ayırmak zordu." diyen genel müdür, iç
içe yaşayan ama farklı işler yapmaları için ayrıştırılan çalışanların o
günlerdeki duygu hallerini hatırlıyor.
Uzunyol şimdilerde, Akzo Nobel İnşaat Boyaları Türkiye Türki Memleketler ve
Ortadoğu bölgelerinden sorumlu genel müdürü olarak görevini sürdürürken, Eminiş
AŞ Yönetim Kurulu azası ve Neo Yapı İnşaat Yönetim Kurulu üyesi olarak da görev
yapıyor. Birikimlerini Kocaeli Üniversitesi'nde öğretim üyesi olarak da paylaşan
Uzunyol, 'gelişim' ve 'innovasyon' dersleri veriyor. Üniversite sanayi
işbirliğinde ara eleman yetiştirilmek üzere Kocaeli Üniversitesi'nde iki yıllık
yüksekokul kurulmasında da öncülük eden Uzunyol, renkli bir kişiliğe sahip.
Assos Zeytinyağı Fabrikası'nı satın alarak tarihî bir fabrikayı aktif hale
getiren Marshall genel müdürü, Kocaeli Üniversitesi'nden fahri doktoraya sahip.
Feridun Uzunyol, TÜSİAD üyesi, KİPLAS Sendikası Yönetim Kurulu üyesi, Boya
Sanayicileri Derneği (BOSAD) Başkan Yardımcısı ve Kocaeli Üniversitesi Mütevelli
Heyeti üyesi.
Organize etmeyi seviyorum
"Başlangıçları ve yeni oluşumları organize etmeyi severim." diyen Genel Müdür
Uzunyol, Akzo Nobel'in dört fabrika ile Türkiye boya sektöründe yer aldığını,
toplamda pazarın yüzde 40'ına sahip olduklarını, bu sebeple de lider firma
olduklarını söylüyor. Boya Sanayicileri Derneği'ne üye 72 şirket olduğunu, bu
şirketlerin toplam boya pazarının yüzde 80'ini kapsadığını söyleyen genel müdür,
"Geri kalan yüzde 20'lik alanda ise 400 kadar şirket var." diyor. Böyle bakınca
zorlu bir pazarda rekabet eden Akzo Nobel'in yüzde 40'lık büyüklüğü çok
değerli.
Uzunyol sektörün yapısına ilişkin olarak da, "Türkiye'de 18 bin nalbur ve 250
bin boyacı var. Böyle bakınca da en az 500 bin kişiye ilk elden değer
oluşturuyoruz. Marshall olarak ilk önceliğimiz, kanaldaki ortaklarımıza para
kazandırmak ve sağlam bir bilanço ile kârlılığımızı sürdürmek. Boyanın
hammaddesinin yüzde 50'si yurtdışından geliyor. Olaya biraz da buradan bakınca
Ar-Ge önem kazanıyor. Diğer bir hassas nokta da hizmet kalitesinin Ar-Ge'si.
Boyacıların sertifika alarak yurtdışında çalışmasını sağlayacak bir eğitim
merkezini hayata geçirmiş bulunuyoruz. Buradan mezun olanlar Avrupa'da
inşaatlarda çalışabiliyorlar. Sektörde 50 bin boyacıya sertifika kazandırdık."
diyor.
Küresel bilginin Türkiye'ye uygulanması
Marshall, Akzo Nobel'in 54 fabrikadan oluşan küresel ağı içinde 456
çalışanıyla yer alırken, bu fabrikalar arasında adeta bir olimpiyat var. Bu
yarışmanın çıktılarına baktığımızda Marshall, litre başına en ucuz üretimi
gerçekleştirirken, hatanın da en azını yapıyor. "Çalışanlar arasında ortak
zekâyı artırdığınızda bu sonuca ulaşmak hiç de zor değil." diyen Genel Müdür
Feridun Uzunyol, geçen yıl Akzo Nobel'in dünyanın iki numaralı boya üreticisini
satın aldığını, bu sebeple portföyünde her şeyden iki tane olduğunu, doğal
olarak bazı operasyonlardan vazgeçilmesi gerektiğini söylüyor. Bırakın Türkiye
olarak vazgeçilmeyi, yatırımları artırmak adına çaba gösterilmesi gerektiğine
inanan Marshall Genel Müdürü, Türkiye'yi dünya boya sanayiinin merkezi haline
getirme gayreti içinde.
|