nşaat Mühendisleri Odası’nan düzenlediği 7. Ulaştırma Kongresi’ne bildiri sunan, TCDD Genel Müdürlüğü APK Dairesi’nden 3 uzman, hızlı treni "Ölü doğmuş proje" olarak niteledi.
Uzmanlar, trenin Gebze’den sonra çalışmayacağını iddia etti. Kongrenin kitabında da yer alan İshak Kocabıyık, N.Şamil Şirvan, Ömer Çelik imzalı bildiride, şu görüşler yer aldı:
"İki hatlı olan Boğaz Tüp Geçişi, ciddi dar boğazlara neden olacaktır. Gündüz trafiği, kent içi ulaşım önceliğinde yürütüleceğinden, diğer araçlar için ancak gece iki saatlik bir zaman dilimi ayrılabilecek, dolayısıyla şehirlerarası yolcu tren geçişleri imkansız hale gelecektir.
Banliyöler dışında, 22 çift ana hat yolcu treni, 22 çift Adapazarı treni ve 12 çift yük treni çalışmaktadır. Yani diğer bir deyişle banliyö trenleri dışında gidiş-geliş toplam 54 tren bulunuyor. Fizibiliteye göre Ankara-İstanbul arasında hızlı tren 22 dakikada bir hareket edecek. Bunun saat başı olduğunu düşünsek bile hızlı trenle bu hattaki tren sayısı 100 trene çıkacaktır. Buna göre Gebze’den sonra tren çalışmayacaktır.
Yük trenleri ve taşınacak yük miktarlarıyla ilgili de ciddi anlamda bir çalışma ve öngörü bulunmamaktadır. Özellikle taşımanın yoğun olduğu Köseköy ve Halkalı’da önemli ölçüde gelir kayıpları yaşanacağı aşikardır.
Tüm bu olumsuzlukların işaret ettiği üzere Ankara-İstanbul Hızlı Demiryolu Projesi her noktasıyla ölü doğmuş, zaafiyetler taşıyan bir projedir. Sürdürülen hızlı tren projesi açıklanan amaçların çok uzağındadır. Üstelik projeye ilişkin ne maliyetler ne de süre ilk açıklananlar ve sonradan revize edilen rakam ve tarihlere uygun sürmemiştir. Ne zaman ne kadara mal olacağı belli değildir. Hızlı tren depo ve garlarının yapımı için daha hiçbir hazırlık yoktur."
|