b>Yurtdışındaki üç hava limanı terminalinin inşası için ön yeterlilik alan ve bir hava limanında da imza aşamasına gelen Atatürk Hava Limanı Dış Hatlar Terminali işletmecisi TAV (Tepe-Akfen-Vie) Konsorsiyumu, şimdi de Kiev’deki Boryspil Hava Limanı Dış Hatlar Terminal binası için yeterlilik aldı. TAV ayrıca, 2004’te ihaleye çıkacak Ankara Esenboğa Hava Limanı Yeni Dış Hatlar Terminal binasına da talip oldu.
TAV, Dış Hatlar Terminali’ndeki başarılı yap-işlet modeliyle yurtdışındaki hava limanları inşası ve işletmesinde de aranan bir marka haline geldi. Dubai’deki Emirates Havayolları’nın sipariş verdiği Airbus 380 tipi uçaklar için yaptırılan 7 hangarın çatısının inşasına geçen eylül ayında onay alan TAV, daha sonra Kuveyt ve Tiran’daki Mother Terasa hava limanları ile Kahire’deki iki hava limanının terminal binaları için yeterlilik aldı. Konsorsiyum şimdi de Kiev’deki Boryspil Hava Limanı’nın ek dış hatlar terminalinin ihale dosyalarının hazırlanması, teknik projelerinin çizilmesi ve danışmanlığı konusunda yeterlilik aldı. 40 bin metrekarelik terminal binası, 13 bin metrekarelik otoparka sahip. Yıllık 6 milyon yolcu kapasiteli yeni terminal binasının ihalesi şubat ayında yapılacak. TAV ayrıca, İran Humeyni Hava Limanı’nda da imza aşamasına geldi.
Emirates Havayolları’nın sipariş ettiği 550 koltuk kapasiteli Airbus 380 tipi uçakların hangarları için yaptırılan 7 adet çatının imalatı devam ederken, çatılar 15 Şubat’ta gemi ve TIR’larla Dubai’ye gönderilecek. Çatı kirişlerinin genişliği ise iki kolon arası açıklığı 100 metre olacak. 25 milyon dolarlık maliyetle yaptırılan hangar çatılarından sonra, 400 milyon dolara ihale edilmesi beklenen hangarların yapımında da TAV yine en güçlü adaylardan biri durumunda. TAV Yönetim Kurulu Murahhas Azası ve CEO’su Sani Şener, Atatürk Hava Limanı’ndaki yap-işlet modelindeki başarılarıyla dünya markası haline geldiklerini belirterek, Türkiye’nin doğusu, Kuzey Afrika ve Ortadoğu ülkelerindeki terminal yapımı ve işletmesi konusunda çok rahat yeterlilik alabildiklerini söyledi. Şener, tek boyutlu bir firmanın yurtdışında fazla bir şansı olmadığını da vurgulayarak, “Sadece inşaat işiyle uğraşmanız yeterli değildir. Hem inşaat hem de işletmeci olursanız, hem dizayncı hem de işin finansmanını bilirseniz o zaman pazardaki rekabet gücünüz ciddi oranda artar.” şeklinde konuştu.
Sani Şener, yeterlilik aldıkları projeleri üstlendikleri takdirde ülkeye yılda 500 milyon dolarlık bir döviz girdisi sağlamış olacaklarını ifade ederek, söz konusu ihalelerde de iddialı bir konumda bulunduklarını bildirdi. Mısır’daki 6 hava limanının özelleştirileceğini belirten Şener, daha sonra şunları söyledi:
“Mısır’da 6 hava limanından 4 tanesi işletme, 2 tanesi de inşaat ve işletme şekliyle ihale ediliyor. Tiran Mother Teresa Hava limanı Dış Hatlar Terminali de yap-işlet-devret modeliyle ihaleye çıkıyor. 30 yıl işletilecek bu terminal projesinde yer hizmetleri de yer alıyor. Kiev’deki Boryspil Hava Limanı Dış Hatlar ek terminal binası projesinde ise ön yeterlilik aldık. Tüm bu projelerde en güçlü şirket konumundayız.” diye konuştu.
|