ç medeniyete beşiklik eden İstanbul’a ilgiyi artırmak ve dünyanın merkezine taşımak için çeşitli projeler üretiliyor.
Bunlardan biri de tarihi yarımadadaki trafik yoğunluğunu azaltacak ve diğer bölgelere örnek olabilecek Çatladıkapı projesi.
İstanbul’a yılda 1,8 milyon turist geliyor ve bu sayının 5 milyona çıkarılması hedefleniyor. Turistlerin iyi ağırlanması, ziyaretlerin kolaylaştırılması ve trafiğin düzenlenmesi bu konuda etkin rol oynayacak. Bu amaçla, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı Turizm Atölyesi, aralarında Kültür Bakanlığı, İstanbul Valiliği, Eminönü Belediyesi, seyahat ve turizm acenteleri temsilcilerinin, uzman ve rehberlerin de görüşlerini alarak pilot bir proje hazırladı. Proje alanı için; şehir içi ulaşıma yakın, yeterli alana sahip ve zarar görmeyecek özelliği ile Çatladıkapı seçildi. Bölgeyi ziyaret edecek olan turistlerin otobüsleri, Çatladıkapı’da oluşturulacak alana taşınacak. Turistler, yeni tasarlanacak gezi araçları (shuttle) ile Sultanahmet Meydanı, Topkapı Sarayı, Kapalıçarşı ve Mısır Çarşısı’na ring seferleri düzenleyecek. Böylece bölgede duraklayan ve hareket eden turist otobüslerinin trafik akışında oluşturduğu yoğunluk ve karmaşa da ortadan kalkmış olacak. Küçük gezinti araçları, büyük otobüslerin tarihi mekanlara verdiği tahribatı da önleyecek. Topkapı Sarayı’nın kapısında giriş ve çıkışlar sırasında sürekli fiziksel tahribatlar meydana geliyordu. Çatladıkapı’ya denizyolu entegrasyonu da sağlanacak. Böylece turistler, belirlenecek bir zaman dilimi içerisinde gezilerini tamamlayıp tekrar denizyolu ile çeşitli merkezlere taşınacak.
Proje, 33 bin 500 metrekare kıyı dolgu alanı üzerinde yapılacak. Kapalı alanlar tek katlı, çelik konstrüksiyon üzerine ahşap kaplama, kentin tarihi ve çevrenin doğal dokusuna uygun mimari özellikleri olan, silueti bozmayacak ve yeşil doku içerisinde kaybolacak gabaride tasarlanacak. İşletim alanına göre yaklaşık 600 metrekare olacak.
Çatladıkapı’ya her gün yaklaşık 30 servis otobüsü ve minibüsü park ediyor. Bölgede, yasadışı otopark için faaliyetlere girişildiği ve yeşil doku tahrip edildiği için planlı ve doğru bir projeye ihtiyaç var. Uygulanacak proje ile; park edecek otobüsler deplase edilecek. 7 ağaç dışında mevcut yeşil dokuya zarar verilmeyecek. Otobüs parkı ile deniz arasında ve yol tarafına yeni ağaçlandırmalarla yeşil bir bant oluşturularak hem denizden hem de yol cephesinden kamufle edilecek. Otobüs parkı standart dizilişte 70, gerektiğinde zamanlamalı olarak yaklaşık 100 araç alacak. Shuttle araçlar, LPG veya doğalgaz ile çalışacak. Ayakta yolcu ağırlıklı araçlar ilk etapta 12 adet olmak üzere sponsor veya işletme tarafından imal edilecek. Araçlarda, İstanbul’a has, karakteristik tasarımlar olacak. Turistlerin zorunlu ihtiyaçlarını karşılaması için döviz bürosu, postane, kartpostal, harita ve kitap satış ünitesi, tuvalet, hediyelik eşya ünitesi, idari birim, turizm enformasyon, dijital İstanbul tanıtım ofisi, sağlık birimi, oturma alanları, şoför bekleme ve hizmet birimi, bankamatik, taksi durağı ve turizm acentelerinin temsilcilerinin yer alacağı ofisler de yer alacak.
Proje bölgesinde, Hazine’ye ait dolgu alanında bulunan çay bahçeleri de tahliye edildi. Sahil yolu inşaatı esnasında dolgu için kullanılan kayalar, balıkçı barınağı tabanına yayılarak derinliği azaltıldı. Çatladıkapı’nın düzenlenmesi; İstanbul Ticaret Üniversitesi’nin önündeki sahil yolundaki ve Yenikapı’daki otobüs parklanmalarını önleyecek, altyapısı tamamlanmış, kısa süreli konaklama sırasında doğabilecek ihtiyaçlara cevap verecek, yerli turistler için de yaşayan bir merkez haline gelecek. Proje, tarihi yarımadanın araç trafiğini azaltacağı ve İstanbul’a örnek teşkil edeceği için önem taşıyor. Diğer alternatif mekanlar ise Yenikapı, Sirkeci ve Cankurtaran. Projenin işletim modeli ise henüz belli olmadı. Büyükşehir tarafından ya da ‘yap-işlet’ yöntemiyle yapılacak.
|