Marmara Belediyeler Birliği, halk arasında işsiz güçsüz kimselere
söylenen ‘kaldırım mühendisi' deyimini gerçeğe dönüştürdü. Birlik, yol, kaldırım
ve çevre düzenlemelerinde eğitim verdiği kişilere ‘kaldırım mühendisi'
sertifikası veriyor. Halk ağzında işsiz güçsüz kimseleri
tarif etmek için kullanılan ‘kaldırım mühendisliği' kavramı,
gerçeğe dönüştü.
Marmara Belediyeler Birliği (MBB) yol, kaldırım, orta refüj
ve çevresinin Türkiye'nin her yerinde Avrupa ve dünya standartlarında olması
gerektiğinden hareket ederek bu işlerde çalışanlara ‘kaldırım
mühendisi' sertifikası verdi.
Türkiye'de bir ilke imza atan birlik, 2009 Aralık ayından bu yana ağırlıklı
olarak belediye ve yan kuruluşlarında görevli 400 kişiyi sertifikalı olarak
kaldırım mühendisi yaptı.
Özel sektöre de açık olan ve kaldırım yapımından trafik işaretlemesine,
peyzaj düzenlemesinden asfalt serimine, 9 başlık altında verilen sertifika
eğitimleri; MBB Çevre Yönetim Merkezi, Türk Standartları Enstitüsü,
İSKİ, İSFALT, İSTON, AĞAÇ AŞ, İBB Trafik Müdürlüğü ve İBB İmar
Müdürlüğü işbirliğiyle seri eğitim programı şeklinde
gerçekleşti. Türkiye geneline yayılacak
Bu eğitimleri bir paket program olarak planlayan ve projenin ‘isim annesi'
olan MBB Çevre Yönetim Merkezi Direktörü Aynur Acar, haziran
ayında Marmara Bölgesi çapında tamamlanacak eğitimleri Türkiye'ye yayma
hazırlığı içinde olduklarını söyledi. Üstelik programın bu kez belediyelerle de
sınırlı olmayacağını anlatan Acar, Türkiye'deki tüm organize sanayi bölgelerine
de duyuru yapılacağını vurguladı. Acar, "Bu eğitimleri bazı kurumlara teklif
olarak götüreceğiz, şayet kabul ederlerse 2 günlük değil daha uzun süreli ve
saha uygulamalarını birebir yaptırarak eğitimleri Türkiye geneline yaymayı
planlıyoruz" dedi. Acar, bu yolla Avrupa Birliği'ne (AB) uyum sürecinde
belediyelerinin dünya standartlarını ve kaliteyi yakalamaları için Türkiye'de
çevre düzenlemesinin standart hale gelmesinin amaçlandığını söyledi.
Şikâyetleri dikkate aldı
"Bozuk kaldırımda düşüp kolunu bacağını kıran yaşlıların, kaldırımlardaki
engeller yüzünden ilerleyemeyen engellilerin, hatta topukları kırılan hanımların
şikâyetini dikkate almaya karar verdik" diyen Acar, programın doğuş hikâyesini
şöyle anlattı: "Durumu gözlemleyince ve yaşadığım Avrupa ülkeleriyle mukayese
ettiğimde gördüm ki Türkiye'de bir kaldırım standardı yok. Ancak asıl süreç de
buradan sonra başladı. Çünkü kaldırımlar hem bir ülkenin medeniyet ölçüsüdür hem
de sokak hayatının neredeyse tamamıyla ilgilidir. Oysa bugün bizim programdaki
her bir konu, günü kurtarabilmek için gelişigüzel yapılıyor. Çevre denilince
çiçek-böcek akla geliyor."
Altyapı, çevre sağlığı ve estetiği ile toplum sağlığının Türkiye'de pek
dikkate alınmadığını kaydeden Acar, halka hizmet götürülürken aslında tüm bu
program başlıklarında ciddi olarak halka eziyet edildiğini kaydetti. Acar,
"Bunlar tamamen elemanların kalitesizliği ve eğitimsizliği nedeniyle böyle
oluyor" dedi. Katılanlar ne diyor
Kartal Belediyesi İmar İşleri Müdürlüğü'nde görevli mimar Hüseyin
Perçin, eğitimlerin yararlı olmasına karşın, uygulamada sorunlar
bulunduğunu söyledi. "Türkiye'de herkes bilgiye ihtiyacı yokmuş gibi davranıyor"
diyen Perçin, özellikle belediyelerde; örneğin kaldırımlara standart getirmek
gibi bir teklifi uygulamak bir yana, fikrin dile getirilmesinin bile zor
olduğunu savundu. Perçin, "Bunun için çatışmayı göze almalı. ‘Kaldırım 20
santimetre yükseklikte olmaz. 15 santimetreyi geçmemeli' demek ve ısrarcı olmak
lazım" dedi.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi işçisi Mehmet Öztürk ise
bahçe ve çevre düzenleme eğitimine katılanlardan biri. Budama ve çimlerin
biçilmesi gibi konularda eğitim alan Öztürk, program sayesinde sertifikalı
bahçıvan olduğunu söyledi. Öztürk, "Beni otellerden aradılar. Ama resmi kurumda
çalıştığım için gitmiyorum. Emekli olduktan sonra bahçıvan olarak iş
bulabilirim" dedi.
Kocaeli Kartepe Belediyesi Fen İşleri Müdürlüğü'nde görevli Suna
Güngör de asfalt serimi konusunda sertifika sahibi. İSFALT'ta eğitimin
ardından, "Onların uygulamaları bizimkilerden farklı" diyen Güngör, Avrupa'da
asfalt için 10 yılı gözönünde bulundurduklarını, Türkiye'de ise bu sürenin 3
yılı geçmediğini söyledi. Güngör, belediye hizmetlerinde standartlaşmanın pek
çok konuda olduğu gibi asfalt işinde de gerekli olduğunu vurguladı.
Hangi eğitimler veriliyor
TSE Standart, Trafik İşaret ve Levhaları, Bahçe ve Çevre Düzenleme, Asfalt
Serimi, Beton Dökümü, Yaya Yolu Bisiklet Yolu Engelli Yolu ve Kaldırım Yapımı,
Altyapı Eğitimi, Şehir Şantiyeciliği ve İmar Planı Okuma
İlkeleri.
|