34. Uluslararası
Yapı Fuarı – Turkeybuild İstanbul ‘Konuk Ülke
Rusya’ projesi kapsamında düzenlenen ‘Türk Yapı
Sektörünün Rusya Açılımı’ toplantılarının üçüncü ve son buluşması Yapı-Endüstri Merkezi’nde
(YEM) gerçekleştirildi. YEM ile DEİK
Türk-Rus İş Konseyi işbirliğinde gerçekleştirilen ve “Rusya’da
İş Yapmanın Temel Adımları: Finansman - Bankacılık – Lojistik –
Mevzuat” başlığını taşıyan toplantının ikinci oturumunda karayolu
taşımacılığı, Rusya örneği üzerinden yabancı ülkelerde Türk işçi istihdamı ve
organize sanayi bölgesi oluşumu ele alındı.
Nakliye sorunlarının
temelinde CMR mevzuatının iyi bilinmemesi yatıyor
Oturumun ilk
konuşmacısı DHL Global Forwarding Taşımacılık A.Ş Ülke Satış ve Pazarlama Müdürü
Özgür Yarmalı, özellikle Rusya ile karayolu taşımacılığında çok
büyük sorunlar yaşanabildiğine değinerek, anlaşmazlığın temelinde Türkiye’nin de
taraf olduğu uluslar arası bir konvansiyon olan CMR mevzuatının yeterince iyi
bilinmemesi olduğunu açıkladı. “Bir lojistik firmasıyla anlaşıp navlun ücretini
ödemekle işiniz bitmiyor” diyen Yarmalı, CMR’nin yükleme talimatını veren tarafı
bütün süreçten sorumlu tuttuğunu vurguladı. Rusya’ya ihracat yapacaklara nakliye
sürecini ithalatçı firmaya bırakma önerisinde bulunan Yarmalı, bir şekilde
nakliye sorumluluğunu üstlenmek zorunda kalan Türk firmalara “Spot bazlı
çalışın; uzun soluklu sözleşmeler yapmaktan kaçının” şeklinde
konuştu.
Yortdışında
çalışacak işçilerin önündeki en büyük engel, meslek belgelerinin
olmayışı
Toplantıya Türkiye İnşaat Sanayicileri İşveren Sendikası’nı
(İNTES) temsilen katılan İNTES Denetleme Kurulu Başkan Vekili
Mehmet Şemcan, mesleki sertifikasyon standartlarının
oluşmamasının Türk işçilerin uluslar arası dolaşımında yarattığı sıkıntıları ele
aldı. Türk inşaat sektörünün Rusya’da 2005 yılında 3,1 milyar dolarlık iş
hacmine ulaştığını ve 75 projede 19 bin 540 Türk işçi çalıştırdığını, ancak
2010’da işçi sayısının 7 bin 718’e kadar gerilediğini açıklayan Semcan, bunun
sadece maliyet hesapları ya da uygulanan işçi kotalarıyla açıklanamayacağına
dikkat çekti. Şemcan bu çerçevede, İNTES olarak inşaat sektöründe mesleki
standartların belirlenmesi için çalışmalarının sürdüğünü, ayrıca ‘mesleki
yeterlilik – sınav ve belgelendirme’ projesiyle de inşaat sektöründe önceliği
tespit edilmiş olan ahşap kalıpçısı, betonarme demircisi, endüstriyel boru
montajcısı, endüstriyel kalıpçı, inşaat boyacısı, iş sağlığı ve güvenliği
elemanı (inşaat) , seramik karo döşemecisi, sıvacı, tünel kalıpçı mesleklerine
ait ulusal standartları ve yeterlilikleri tanımlayarak, bu meslekler için etkin
ve sürdürebilir mesleki yeterlilik - sınav ve belgelendirme merkezi kurulmasının
hedeflendiğini söyledi.
Rusya'da
bir OSB girişimi: ASIA Organize Sanayi Bölgesi
Oturumun son
konuşmacıları olan Sefa İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Erdem
Coşkun ve Oğuz Taşpınar, Moskova’ya 97 kilometre
mesafede olan Vladimir bölgesinde kurulmakta olan ASIA Organize Sanayi Bölgesi
(OSB) hakkında bilgi verdiler. Rusya’nın her geçen gün gümrük duvarlarını daha
da yükselttiğine dikkat çeken Erdem Coşkun, bürokratik
engelleri aşmak, zaman kaybını ve görünmeyen masrafları azaltmak için bir
organize sanayi bölgesi kurmaya karar verdiklerini anlattı.
Oğuz
Taşpınar ise Vladimir Valiliğinin ve Ankara Sanayi Odası’nın da
desteklediği projeyle Türkiye’deki OSB pratiğinin sunduğu avantajları Rusya’ya
da taşımayı hedeflediklerini belirtti. ASIA OSB’nin Avrupa’dan Çin’e uzanan
transit yol üzerinde 850 bin metrekarelik bir alan üzerine kurulduğunu bildiren
Taşpınar, kiralama yapabildikleri gibi tapu da verebildiklerini sözlerine
ekledi. Taşpınar, Rusya’ya ihracatta en büyük sıkıntının gümrüklerde yaşandığını
hatırlatarak, ASIA OSB’nin sunduğu en büyük avantaj olarak kendi içinde bir
gümrük terminali olmasını gösterdi. ASIA OSB’de yer alacak firmaların elektrik
bağlantı bedeli ödemeyecek olmalarını çok önemli bir teşvik olarak yorumlayan
Taşpınar, ayrıca elektrik ve gaz kullanım bedellerinin de olabilecek en düşük
tarife üzerinden fiyatlandırılacağını söyledi.
Toplantının açılışında ve ilk oturumunda neler konuşulduğunu
okumak için tıklayınız
|