Başbakanlığa bağlı Yüksek Denetleme
Kurulu müfettişleri, Türkiye Cumhuriyeti Devlet
Demiryolları’nın (TCDD) temin ettiği rayların ihtiyacının çok altında
olduğuna ve yol yenileme programının ancak yüzde 20’sinin gerçekleştirebildiğine
dikkat çekti.
Hükümetin, 29 Mart yerel seçimlerinden önce alalacele hizmete açtığı
Ankara-Eskişehir Yüksek Hızlı Tren’in altyapı eksikliğine dair
eleştiriler gündemden düşmezken, TBMM KİT Komisyonu’nda
görüşülecek olan TCDD’nin 2007 yılı YDK raporunda tren kazalarının oluşmasında
neredeyse temel sorun olarak gösterilen altyapıya yönelik ağır uyarılar dikkat
çekti. Müfettişler, demiryollarının yollarının yenilenmesi için ilgili ülkelerle
irtibata geçerek ray ihtiyacını karşılaması gerektiğini belirtti.
Raporda, toplam ray miktarının demiryollarının yenilenme ihtiyacının çok
altında olduğuna dikkat çekildi: “Temin edilen toplam ray miktarı 2002-2005
arasında yaklaşık 46 bin ton, 2006 yılında ise 25 bin ton, 2007 yılında da 4 bin
ton olup yıl başına düşen miktarlara bakıldığında TCDD’nin 1 yıllık yapması
gereken yol yenileme miktarı için gerekli ray ihtiyacını dahi karşılamayacak
düzeydedir.”
Raporda, yeterli miktarda ray temin edilmemesi, ray teminindeki gecikmeler
sonucu yenileme çalışmalarının yapılmadığı ve kaza riskinin arttığı anlatıldı:
“Afyon ve Sivas beton travers fabrikaları ile ray kaynak fabrikasında bulunan
mevcut işgücünden ve mevcut yol makinesinden yeterince yararlanılamamakta,
ayrıca tren iptalleri, kaza, olay ve tehirlerine neden olma riski artmakta,
diğer yandan önemli gelir kayıpları da ortaya çıkabilmektedir. Ray temininde
ortaya çıkan aksaklıklar giderilmek suretiyle yol yenileme ve bakım
çalışmalarına etkinlik kazandırılması; bu kapsamda öncelikler tespit edilerek
ömrünü tamamlamış yolların yenilenmesi önerilir.”
|