Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

Prof. Dr.Semra Aydınlı'nın Gözünden “Mimarlık Okullarının Yeni Sorumlulukları"

ENHSA 11. Avrupa Mimarlık Okulları Başkanları Toplantısı “Mimarlık Okullarının Yeni Sorumlulukları: Mezunları Sürdürülebilir bir Mimarlık Kariyerine Hazırlama” başlığı altında gerçekleştirildi. Hanya’da Akdeniz Mimarlığı Merkezi’nde, 6-10 Eylül 2008 tarihleri arasında yapılan toplantıda “yarışmacı mimar profili yaratmada yeni sorumluluklar”,

yapi.com.tr
1 Prof. Dr.Semra Aydınlı'nın Gözünden “Mimarlık Okullarının Yeni Sorumlulukları"

NHSA 11. Avrupa Mimarlık Okulları Başkanları Toplantısı “Mimarlık Okullarının Yeni Sorumlulukları: Mezunları Sürdürülebilir bir Mimarlık Kariyerine Hazırlama” başlığı altında gerçekleştirildi. Hanya’da Akdeniz Mimarlığı Merkezi’nde, 6-10 Eylül 2008 tarihleri arasında yapılan toplantıda “yarışmacı mimar profili yaratmada yeni sorumluluklar”, “sürdürülebilir mimarlık eğitimi için yeni sorumluluklar”, “meslek kuruluşlarıyla yapıcı ilişkiler geliştirmede yeni sorumluluklar” ve “’Yeni Direktif” tarafından tanınan diplomatlara ilişkin yeni sorumluluklar” başlıkları tartışıldı.

İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Mimarlık Bölüm Başkanı Prof. Dr. Semra Aydınlı’nın toplantı notları şöyle:

"Yarışmacı Mimar Profili Yaratmada Yeni Sorumluluklar

Mimarlık mesleği pazar ekonomisinin bir uzantısı olarak görülüyor... Bu rekabet ortamında ayakta kalabilmek için farklı bir mimar profilinden söz ediliyor. Bireyselliğin ve kişiselleştirilmiş çalışmaların ön plana çıktığı çağımızda, mimarın eğitimi, mimarlık pratiğinin kendinden menkul algılamalarına, bireysel yaklaşımlara, kişisel seçeneklere giderek açık hale gelmektedir. Mimarlık bölümlerinin kendi öğretme stratejilerini saptayabildikleri bu ortamda hassas bir mimar profilinden söz etmek olanaksız. Aynı zamanda, eğitim sistemimiz, salt bilgiye dayalı (girdiye dayalı) eğitimden çok bilgi ve beceriyi birbiriyle ilişkili kılabilen, içselleştiren yetkinliğe / yeteneğe dayalı (çıktıya dayalı) eğitime doğru ilerlemekte; bu olgu mezun profilinin daha tanımlı olmasını gerektirmektedir. Bu yeni durum karşısında, mimarlık okulları için yeni bir sorumluluk ortaya çıkıyor.

· Nasıl bir mezun profili tasarlayacağız?

· Ne tür yeterlilikler / yetenekler mezun profilini yapılandıracaktır?

· Öğrencilere ne tür esneklikler kazandırmalıyız?

· Hangi eğitim sistemi esnek düşünebilen bir mimar profili üretir?

· Öğrenmeye yönelik ne tür öğretme stratejileri geliştirmeliyiz?


Aslında akreditasyon – değerlendirme – kalite sağlama mekanizmaları açık veya örtük olarak belirli bir mezun profilini tanımlıyor. Mimarlık okulları, akreditasyon sisteminin belirlemiş olduğu kendine özgü mimar profiline ilişkin öneriler, tavsiyeler doğrultusunda yönlendirilmektedir.

Ancak, mevcut akreditasyon mekanizmaları,

· mimarlıkta çağdaş eğilimleri yansıtmakta mıdır?

· meslek pratiğinin talep ettiği gereksinimlerle uyumlu bir mimar profili ortaya koyabiliyor mu?

· mimarlık düşüncesinde ve pratiğinde ortaya çıkan değişimlere ayak uydurabilecek bir profil çizebiliyor mu?

· yeni pedagojik tavırları ve eğitim stratejilerini sistemin içine alacak kadar esnek olabiliyor mu?

Bu oturumda tartışılan diğer konular:

· akademik akreditasyon kadar mesleki akreditasyon – mesleğin beklentileri – de önemli…. eğitimde sürdürülebilirlik tam anlamıyla tartışılmıyor: meslek pratiği, stajlar ve eğitim arasındaki ilişkiler yeniden gözden geçirilmeli, diploma projeleri araştırmaya dayalı olmalı: belediyeler, sivil toplum örgütleri ile ortak projeler geliştirilmeli;

· kültürel pratik: yaşamın içinden mimarlık pratiği; kültürel pratik kavramının başka hangi açılımları olabilir? etik – estetik kültürel pratiğin neresinde yer alır? binalarda enerji performansı da kültürel pratiğin önemli bir bileşeni;

· eğitimin kalitesi söz konusu olduğunda standartlar yerine süreçlerin tartışılması….. müfredat tasarımı, öğretim üyelerine dağıtılması, değerlendirilmesi;

· bilgi teknolojilerinin eğitime, yaşam boyu öğrenmeye etkisi;

· yüksek lisans programlarının, bilgiyi öğrenme ve daha sonra kullanabilme becerisine yönelik - tasarımcı mimar yetiştirmeye yönelik - olması (her uzmanlık konusunun / bilgisinin bir mimari tasarım ürünü ile sonuçlanması), tasarım projelerinin aynı zamanda bir araştırma projesi olması (yaparak araştırma), araştırma becerisi ve mesleki yeterlilik arasındaki ilişkinin güçlü kılınması;

· araştırma projelerinin devletin ve özel kurumların talepleri doğrultusunda yapılması gerekiyor; yeni oluşumlara kapıları kapamamak, uluslararası çalışmaları gözetmek...

· mimarlıkta araştırma nasıl olmalı?

mimarlıkta araştırma yerine mimarlık için araştırma yapılmalı;

· diğer mimarlık okulları mezun profili ile kıyaslama (bench marking),

kalite güvencesi adına ulusal değerlendirme:

“bench marking”, (ulaşılması gereken mimar profilini saptamak amacıyla diğer mimarlık okullarının ortaya koyduğu ürünü / mimar profilini kıyaslama) değerlendirme ve akreditasyon arasında bir süreç…. Danimarka’da mimarlık okullarında uygulanıyor…. sonuç, eğitimin kalite güvencesinin sağlanmasında akademik özgürlüklerin korunması adına olumlu;

· diğer Avrupa mimarlık okulları tek bir akreditasyon sistemine tabi olmak istemiyor… ulusal akreditasyon önemli: mesleki kuruluşlar, devlet politikaları ve eğitim stratejileri arasında koordinasyon kurma adına ulusal akreditasyon yaygın.... küresel pazarda rekabet edebilen mimar tanımı için, fark yaratabilmek adına, ulusal değerlerin gözetilmesi şart…. mesleğin mobilitesi, eğitimin mobilitesi ile paralel, sorunları birlikte ele almak gerekiyor;

· Mimarlık pratiğinde izlenen değişimlere paralel eğitim sürecinin ve denetim mekanizmalarının birbirleriyle ilişkilerinin sürekli yeniden yapılandırılması gerekiyor.


TÜMÜNÜ GÖSTERSONRAKİ SAYFA HABERİN DEVAMI:   1  |   2
http://www.yapi.com.tr/haberler/prof-dr-semra-aydinlinin-gozunden-mimarlik-okullarinin-yeni-sorumluluklari_64275.html

Read Comment Section
1 Yorum Yorum Yaz
  • çok karmaşık bir anlatım olmuş. daha güzel düzenlenebilirdi diye düşünüyorum, cümleleri bir araya getirmekte güçlük çektim. YANITLA
1 yorumdan 1 tanesi gösteriliyor. 
Yorumunuzu ekleyin
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!