Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın siyasi yönü öne çıkan
Pakistan ile İran ziyaretinden ihracatçı, nakliye ve vergi yüküne çözüm
bekliyor. iki ülke, müteahhitler açısından büyük fırsatlar sunarken, günde 4-5
saat elektrik kesintisi uygulayan Pakistan'ın enerji açığı da Türk şirketlere iş
alanı olarak öne çıkıyor.
İki ülke de ihracatta ortak demir yolu hattındaki eksikler ve yüksek gümrük
vergileri sorunu yaşanıyor. Türkiye, İran ve Pakistan'ı birbirine bağlayan demir
yolu hattı, yaklaşık 2 ay önce hayata geçirilse de sürekli işletilmiyor. Türk
firmaların bu pazarlardaki rekabetçiliğini azaltan gümrük vergileri sorununa
çözüm getireceği beklenen Ekonomik İşbirliği Teşkilatı Ticaret Anlaşması (ECOTA)
da bir türlü imzalanmıyor. Ancak Pakistan'ın Türkiye'yle serbest ticaret
anlaşmasına sıcak baktığını söyleyen Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK)
Türk-Pakistan İş Konseyi Başkanı Ali Irvalı, Erdoğan'ın ziyaretinde bu yönde bir
adım atılabileceğini kaydetti. DEİK Türk-İran İş Konseyi Başkan Yardımcısı
Bilgin Aygün de İranlıların Türk TIR'larından aldığı akaryakıt fiyat farkında
çözüm için çabaların arttığını söyledi. İran ile Pakistan, müteahhitlik
firmalarına ise çeşitli fırsatlar sunuyor. Sınırda ortak
bölge, enerjide fırsat olur
Aygün, Türkiye'nin 10 milyar doların üzerinde ticaret yaptığı ve 100 kadar
yatırımcısının bulunduğu İran pazarının önemi üzerinde dururken, taşımacılık
sorunlarına çözüm istedi. Malların İran'a kadar rahat gittiğini ancak maliyeti
düşük olan demir yolu hattının sürekli işletilmediğini söyleyen Aygün, hattın
güçlendirilmesiyle nakliye giderlerinin düşürülmesi ihtiyacını vurguladı. Aygün,
böyle bir çalışmayı İran'ın da istediğini belirtti.
Ancak İran'ın hantal bürokrasisine işaret eden Aygün, "Petrol rafinerisinden
otomobil sanayiine kadar yatırımcı arayışındalar. Serbest bölgelere firmaları
davet ediyorlar ama halen oturmuş bir yatırım iklimi yok" dedi. Buna karşın
pazarın Türkiye için vazgeçilmez olduğunu söyleyen Aygün, sınırda ortak serbest
bölge kurulması projesinin enerji yoğun sektörlerde olmasının avantaj
sağlayacağını belirtti. Çinli müteahhit yerine bizi
çağırıyorlar
DEİK Türk-Pakistan İş Konseyi Başkanı Ali Irvalı ise "3-4 yıl önceye kadar
Pakistan'la ilişkilerimiz artacağına azalmıştı. Şimdi 600 milyonluk ortak
ticaretin 2 milyar dolara çıkarılması hedefi var" dedi. Ülkede enerji, altyapı
ve konut yatırımlarına işaret eden Irvalı, "5 bin megavatlık enerji açıkları
var. Her gün şehirlerde 4-5 saat elektrik kesintisi uygulanıyor. Türk
firmalarımız bu alanda çalışmalara başladı bile. Pakistan'ın en büyük barajının
yapımı için çıkılan 8 milyar dolarlık ihaleye de Türk firmaları ortak teklif
verdi" dedi.
Çinli firmaların sektörde sıkıntı yarattığını söyleyen Irvalı, "Son 10 yılda
çok sayıda Çinli firma sektöre girince damping nedeniyle Türk müteahhitler biraz
çekilmek zorunda kaldı. Ama şimdi Çinlilerin işleri tamamlamaması veya kaliteden
ödün vermesi gibi nedenlerle Pakistan, Türk müteahhitleri çağırıyor" dedi.
Irvalı, Pakistan'ın kalkınma çabalarının uluslararası kuruluşlarca finanse
edildiğini ve bu projelerde risksiz bir ortam olduğunu da belirtti.
|