b>OYAK Çimento Grubu'nun geçen yıl üretimde yüzde 7.2, satışlarda yüzde 35, operasyon karında yüzde 12'lik artış sağladığı bildirildi.
Grubun, Adana, Bolu, Ünye, Mardin, Elazığ, Niğde ve İskenderun olmak üzere 7 fabrikasında geçen yıl toplam 6.1 milyon ton çimento üretildi. Satış hasılatı 442.2 trilyon liraya ulaşırken, operasyon karı 74 trilyon lira olarak gerçekleşti.
Gerek çimento ihracatı, gerekse klinkerde büyüme gösteren OYAK Çimento Grubu, 2002'de toplam 1 milyon 294 bin ton ile yüzde 67'lik miktar artışı kaydetti.
Grup, geçen yıl 37.6 milyon dolar döviz kazancı elde etti.
OYAK Otomotiv ve Çimento Şirketleri Yönetim Kurulu Başkanı Celal Çağlar, grup bünyesindeki diğer çimento şirketlerinin genel müdürleriyle düzenlediği basın toplantısında grubun 2002'de çok başarılı bir yıl geçirdiğini söyledi.
Çağlar, bu yıl ise üretimde yüzde 15, ciroda ise yüzde 30 seviyesinde büyüme planladıklarını bildirdi.
İhracat cirolarının Ünye Çimento'daki yatırımların devreye girmesiyle yüzde 30'un üstünde büyüyeceğini kaydeden Çağlar, bu yıl ihracatın 50 milyon doları geçmesini öngördüklerini ve şu anda 30 milyon dolarlık bağlantı yapıldığını belirtti.
NİĞDE VE İSKENDERUN FABRİKALARI BİRLEŞTİRİLECEK
Celal Çağlar, 30 Mart'a kadar Niğde ve İskenderun fabrikalarını tek çatı altında OYSA Çimento A.Ş olarak birleştireceklerini, benzer şekilde Adana, Bolu ve Ünye'de mevcut 30 kadar hazır beton tesisini detek çatı altında toplayıp OYAK Beton A.Ş olarak faaliyetlerini sürdüreceklerini söyledi.
En büyük yatırımları olan Elazığ'daki 20 milyon dolar civarındaki modernizasyon çalışmasının bu yılın Ocak ayında başladığını ve bu yatırımın 2004 yılı Mayıs ayında bitmesini beklediklerini ifade eden Çağlar, fabrikalarında modernizasyon ve çevre yatırımlının krize rağmen devam ettiğini kaydetti.
''YABANCI ORTAK ARAMIYORUZ''
Basın mensuplarının sorularını da yanıtlayan Celal Çağlar, Çimento Grubu olarak herhangi bir yabancı kuruluşla görüşmelerinin olmadığını belirterek, şunları kaydetti:
''Biz yabancı ortak aramıyoruz. Öyle bir niyetimiz yok. Biz milli bir kuruluşuz. Şirketlerimizin hepsi kar amaçlı kuruluşlardır. Eğer yerli veya yabancı bizim düşünebildiğimizin üzerinde fiyatlarla gelirse oturur konuşuruz. Konuşmaya her zaman açığız. Nezaket kuralları gereği herkesle oturur konuşuruz.
Celal Çağlar, Ünye Çimento'nun bu yıl kara geçip geçemeyeceği yönündeki bir soru üzerine de, yatırım yapan şirketlerde kriz olmasa dahi kur farklarından dolayı olumsuzluklar bulunduğunu belirterek, ''Ünye Çimento da bunu yaşıyor'' dedi.
Geçen yıl Ünye Çimento'nun yaptığı işten 10 trilyon lira zarar ettiğini, bu yıl ise kara geçmesini beklediklerini bildiren Çağlar, ''Kurun nereye gideceğini göreceğiz. Ünye Çimento'nun kaderini belki bu belirleyecek'' diye konuştu.
"ÇİMENTO ÜRETİMİNDE İLK 10'DAYIZ"
Çağlar, 2001 yılında dünyada üretilen çimento miktarının 1.7 milyar ton olduğunu, bunun 3'te birinin Çin'de gerçekleştiğini, 3'te birinin de 10 firma tarafından üretildiğini söyledi.
Çağlar, yüksek üretime rağmen dünya ticaretinin sadece 120 milyon ton civarında olduğunu belirterek, Türkiye'nin çimento üretiminde Avrupa'da ilk 3'te, dünyada ise hep ilk 10'da bulunduğunu kaydetti.
Önemli bir çimento üreticisi olan Türkiye'ye çimento teknolojisinin 50 yıl gecikme ile geldiğini vurgulayan Çağlar, buna karşın Türkiye'de en başarılı özelleştirme çalışmalarının çimentoda olduğunu ve bu alanda bugüne kadar 1 milyar dolarlık özelleştirme yapıldığını anlattı. Çimento sektörünün OYAK Grubu tarafından önemsendiğini dile getiren Çağlar, geçen yıl çimento şirketlerinin daha yalın bir organizasyona kavuşturulduğunu, kademeler ve yönetici sayılarının düşürülerek yetkinliğin artırıldığını bildirdi.
2003 YILI MATEMATİK VE VERİMLİLİK YILI
Celal Çağlar, Ünye Çimento'da toplam 91 milyon dolara malolan yatırımla fabrikanın her yıl 15-20 milyon dolarlık ihracat kapasitesine ulaştığını ve 2003 bağlantılarının yüzde 90 seviyesinde tamamlandığını bildirdi.
2003 yılını OYAK Çimento Grubu olarak ''Matematik ve verimlilik'' yılı ilan ettiklerini, ''bir işi, bir kere de, doğru, uygun kalitede, uygun fiyatla üretmenin'' önemli olduğunu belirten Çağlar, matematiğin önemini halkın gündemine getirmek için TÜBİTAK işbirliği ile konferans ve yarışmalar düzenlediklerini kaydetti.
BETON YOLLAR
Basın mensuplarının sorularını da yanıtlayan Çağlar, sektörün sorunlarına değinirken, enerji fiyatlarının yüksekliği ve Patlayıcı Maddeler Tüzüğü'nün günün şartlarına uygun hale getirilmesi gibi Maden Kanunu'ndaki bazı konulara dikkat çekti.
Çağlar, hükümetin 15 bin kilometre duble yolun yapımına başladığını anımsatarak, şunları kaydetti: ''Yapacaklarına inanıyorum. Yolun yapımında asfalt, beton tercihi ortaya çıkıyor. Bunların en azından 3'te birinin, 4'te birinin beton olması için hem grubumuz, hem sektör Ankara'da temaslarını yapıyor.
Beton yol yaptığınız zaman 10 yıl hiçbir şey yapmanıza gerek kalmıyor. Fiyatı da asfaltla başa baş. Beton yolun ilk yatırım maliyetinde asfaltla bir farkı yok ama bakım maliyetinde çok önemli avantajı var.''
OYAK'ın Türkiye'deki çimento ihracatında yüzde 25 paya sahip olduğunu belirten Çağlar, bir soru üzerine, 2002 yılına kadar hemen hemen ihracatın tamamını Adana'dan gerçekleştirdiklerini ve Ortadoğu ülkelerine ihracat yapılmadığını söyledi. Çağlar, ''Ancak BM kanalıyla Mardin Çimento'dan geçmiş dönemlerde ve 2002 yılında 200 bin ton civarında ihracat yapılmıştır'' dedi.
Çağlar, konut projesiyle ilgili özel bir çalışmaları olmadığını belirterek, çimento için altyapı yatırımlarının daha önemli olduğunu vurguladı.
YENİ HÜKÜMETİN RÜZGARI
Celal Çağlar, Türkiye'de krizden dolayı vazgeçilmiş, yarıda bırakılmış, ertelenmiş yatırımlar olduğuna dikkat çekerek, bu yatırımların 2003 yılında yeni hükümetin de rüzgarıyla gerçekleşeğini söyledi.
Irak savaşından sonra Türkiye'de çok şeyin değişeceğine inandığını ifade eden Çağlar, Türkiye'ye yapılacak yardımın ötesinde ekonominin nefes alacağını söyledi. Çağlar, devamla şu görüşleri dile getirdi:
''Savaş stresinin bitmesi, yeni hükümetin olması ve Siirt seçimleri olumlu bir etki yapacak. Türkiye kendisini biraz daha toparlayacak. Ekonomik anlamda hükümetin tek sesli, güven verici, söylediğini yapan bir ortamda ve tek başlı olması Türkiye için yetecek. Çünkü Türkiye uçmaya hazır, hazır da kanatlarına bir rüzgar bekliyor. Hükümetin o rüzgarı gerçek anlamda vermesi lazım.
Kasım seçimlerinin hemen ertesinde bir rüzgar geldi. Tüm gazeteler pembe çıkmaya başladı. Aslında hiçbir şey değişmemişti. Ama artık değişeceğini hükümet göstermelidir. Başka şansı yok. Pembeliği gölgeleyen savaş değildi. Gerçek olmayan, sanal olan herşey bir gün biter.''
Çağlar, otomotiv konusuna değinirken de, geçen yıl 95 bin araba üreten Renault'un bunun 86-87 binini ihraç ettiğini belirterek, ''2003'de de benzer şekilde olacak. 100 bin civarında ihraç edeceğiz.Tofaş ve diğer fabrikalar da aynı şeyi yapıyor'' dedi.
|