b>Türkiye Müteahhitler Birliği Başkanı Erdal Eren, mevcut otoyolların işletilmesi ile yeni otoyol yapım ihalelerinin aynı paket içinde yer alması gerektiğini söyledi. Eren, “Aksi halde otoyol yapımı için finansman temini çok zor” dedi. Eren, Karayolları ile Özelleştirme İdaresi’nin çalışmalarını birleştirmesi gerektiğini belirterek “Hükümetin de tartıştığı model ile mevcut otoyolu ihalesi ve Ankara, İzmir, Bursa otoyolu ihaleleri bir pakette yer almalı. Mevcut otoyolların geliri yapım işini alacak firmalar için de bankalara garanti olacaktır” dedi.
Türkiye Müteahhitler Birliği Başkanı Erdal Eren, otoyol ve köprülerin özelleştirilmesinin iki ayrı kurum tarafından yapılmasının doğru olmadığını belirterek özelleştirmelerin birleştirilmesi önerisinde bulundu. Hükümetin de bu konuda çalıştığını kaydeden Eren, dünyanın hiçbir ülkesinde devletin paralı otoyolları işletmediğini kaydetti. Otoyollar konusunda ihtisaslaşmış şirketler bulunduğunu anlatan Eren, “Otoyol işletmeciliği başlıca bir iş” dedi.
Hükümet öneriyi tartışıyor
Mevcut ve yeni otoyollar için iki ayrı ihaleye gidilmesinin başarılı olamayacağını kaydeden Eren, şunları söyledi: “Hükümetin de tartıştığı diğer modelin; mevcut otoyolların işletilmesi ile yeni otoyol yapımının aynı paket içinde yer alması gerektiğini düşünüyoruz. Uygulaması daha faydalı olacaktır. Özelleştirme İdaresi ve Karayolları çalışmalarını bir araya getirmeli. Mevcut otoyolların halihazırdaki yıllık geliri ödemeyi yapacak bankalara garanti, sübvansiyon kredisi haline gelecek. Yıllık gelir olacağı için borçlanılacak kredi miktarı düşecek. Kredilerin geri ödeme süresi kısalacak. Mevcut otoyolların bakımı daha kolay yapılacak. Finansman ile yeni otoyol yapımı da mümkün olacak. Bütün otoyolların aynı firma tarafından işletilmesi endişesi var. Ancak bunlar yol. Bunları kimsenin sırtına koyup götürmesi mümkün değil. Uygunsuz davranırsa, işletme tedbirini alır. Riski alan, devletin kurallarının içine girmeyi kabul eden şirket olacaktır.”
Ödenek yok bakım yapılmıyor
Karayolları Genel Müdürlüğü’ne yeni yol yapımı ve mevcutların bakımı için yeterli ödeneğin sağlanamadığına dikkat çeken Eren, “Mevcut yolların ömürlerinin kısaldığı endişesindeyiz. Bütçe ödeneklerindeki kesintiler nedeniyle yeterli bakım yapılamıyor” yorumunu yaptı. Eren, mevcut yoların bakım ve işletmesinin birlikte özelleştirilmesi gerektiğini kaydederek şöyle konuştu: “Çok daha önemli bir beklentimiz var. Örneğin, Gebze-İzmit. Otoyol yapılması ihtiyaç olmuş durumda. Yazın Avrupa’dan güneye doğru giden trafiği taşıyamıyor. Büyük kazalar oluyor. Trafik fazla taşımıyor. Ankara-İzmir-Bursa otoyolu ile birlikte otoyolun yapılma zamanı geldi. 1000 kilometrelik otoyol projelerinin hayata geçirilmesi ihtimali bizi çok heyecanlandırdı. Biz de kamu ile bunun üzerinde çalışıyoruz.”
Erdal Eren, otoyolların bağımsız olarak yap-işlet-devret yöntemiyle ihale edilmesinin finansman teminini zorlaştıracağını ifade etti. Otoyol gelirlerinin 30-40 yıl gibi uzun vadeli olduğunu anlatan Eren, Türkiye koşullarında bu kadar süre ile borçlanmanın mümkün olmadığını ifade etti.
|