umhuriyet tarihinin en önemli özelleştirmelerinden birisi olmaya aday otoyol ve köprülerin işletme ihalesi, İstanbul Boğazı'na inşa edilecek 3. köprünün güzergâhının netleşmesini bekliyor. Çünkü, yeni köprünün mevkii ve güzergâhı, ihalelere girecek firmaların tekliflerini doğrudan etkileyecek. Yeni köprünün Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinin arasına yapılması halinde özel araç trafiğinin önemli bir bölümünün yeni köprüye kayacağı tahmin ediliyor. Fatih Köprüsü'nden daha kuzeyde olması durumunda ise özel araçlar 3. köprüyü tercih etmeyeceği için mevcut köprülerden geçişlerde ciddi bir azalma olmayacak. Martta gerçekleşmesi beklenen ihalelere teklif verecek yerli ve yabancı firmalar, hasılata doğrudan etki edeceği için 3. köprünün güzergâhının ihaleden önce belli olmasını istiyor. Durumu dikkate alan Özelleştirme İdaresi'nin Karayolları'ndan güzergâhın bir an önce netleşmesini istediği öğrenildi.
Yaşanan gelişmeler sebebiyle Ulaştırma Bakanlığı'nın güzergâhı kısa süre içinde kamuoyuna açıklaması bekleniyor. Yeni köprünün yapımında bir diğer önemli konu da, inşa edilecek mevkilerdeki semtlerde meydana gelecek rant artışı. İlk iki köprünün kurulduğu semtlerde konut ve gayrimenkullerin fiyatlarında artış gözlenmişti. İdeal kapasitesi 120 bin olan Boğaziçi Köprüsü ile, yine ideal kapasitesi 160 bin araç olan Fatih Köprüsü, İstanbul ve Türkiye nüfusunun artması sebebiyle günde 200 biner aracı karşı kıtaya ulaştırıyor.
Köprülerin özellikle sabah ve akşam saatlerinde yaşanan trafik çilesinin ana sebeplerinden birisi haline gelmesi üzerine yeni köprü projesi geliştirildi. Köprünün güzergahıyla ilgili bugüne kadar çeşitli spekülasyonlar ortaya atıldı. Ancak, gerek karayolları yetkilileri gerekse bakanlar, arsa fırsatçılarına meydana vermemek için net bir açıklama yapmaktan kaçındı. Üçüncü köprüyle ilgili ortaya atılan 6 alternatif güzergah şunlar: Nakkaştepe-Ortaköy, Vaniköy-Arnavutköy, Çubuklu-Yeniköy, Beykoz-Kireçburnu, Yuşatepesi-Rumelikavağı ve Garipçe-Poyrazköy. Çalışmalar sırasında, trafik sorununun çözümünün yanı sıra maliyet, çevre, tarihî doku gibi unsurlar da dikkate alınıyor. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, geçen kasım ayında, köprünün yeri konusunda spekülasyonların söz konusu olduğunu; ancak bunların çalışmalarıyla alakası olmadığını açıklamıştı. Bakan, "Beş alternatif var ama onların birçoğu elendi. Şimdi nihai bir güzergaha karar vereceğiz. Hazırlıklar son aşamaya geldi. Alternatif çalışmaların mecburen yapılması gerekiyor. Çünkü en uygun, çevreye ve su kaynaklarına en az zarar veren, gerek İstanbul'un ulaşımına gerekse İstanbul üzerinden geçen transit trafiğe en fazla yararlı olacak güzergahı seçmek. Amacımız o. İstanbulluların gittikçe ağırlaşan trafik yükünü bir nebze olsun hafifletmektir." demişti.
|