İstanbulluların toplutaşımada kullandığı
‘Mercedes’ marka otobüslerin ihale sürecinin altından tam bir
hukuk çorbası çıktı. 2004’te yapılan ihaleye yaptığı başvuru reddedilen
‘BMC’ Kamu İhale Kurumu’na (KİK) itirazda bulundu. KİK henüz
kararını vermeden, İETT’yle Mercedes el sıkışıp, sözleşme yaptı. KİK’se ihale
sürecini iptal etti. Otobüsler alındı. Ancak öte yandan da hukuki süreç
sürüyordu. Ticaret mahkemesi ‘sözleşme’yi hukuka uygun bulurken, İETT’nin KİK’in
kararını iptal girişimleri reddedildi.
CHP İstanbul Milletvekili Kemal Kılıçdaroğlu dün basın
toplantısı yaparak, İETT’nin 2004’teki otobüs alım ihalesinde hukuksuzluk
yapıldığını öne sürdü. Kılıçdaroğlu’nun verdiği bilgilere göre süreç şöyle
işledi:
* 13 Ekim 2004’te açık ihale yöntemiyle 350 solo tip otobüs ile 100 adet
körüklü ve 30 adet çift katlı otobüs alımı ihalesi yapıldı. İhaleye Mercedes,
MAN Türkiye A.Ş. ve BMC firmaları katıldı. İhalede BMC 52 milyon 465 bin
avro ile en düşük teklifi verirken, Mercedes ise 76 milyon 300 bin lira teklif
sundu. * MAN ve BMC ihalede değerlendirme dışında tutuldu ve ihale
Mercedes’e verildi. * BMC’nin değerlendirme dışı tutulmasının nedeni,
otobüslerin ergonomik olmadığı, alçak tabanlı otobüs konseptine uymadığı
yönündeydi. * 18 Ocak 2005’te BMC ihale sonucuna İETT’ye itirazda bulundu.
Ancak ‘ivedilik ve kamu yararı bulunması nedeniyle ihale işlemlerine’ devam
edilmesi kararı alındı. * 27 Mayıs 2005’te BMC bu kez de Kamu İhale Kurumu’na
başvurdu.
Acele imzalanan sözleşme
* KİK başvuruyu incelerken 31 Ocak 2005’te Mercedes’le İETT sözleşme
imzaladı. * Resmi kayıtlarda sözleşme tarihi 1 Şubat 2005 olarak
gösterildi. * Aynı gün yani 1 Şubat 2005’te saat 19.44’te KİK, ‘ivedilik ve
kamu yararı bulunması nedeniyle ihale işlemlerine devam edilmesi’ kararını iptal
etti. Bunu da İETT’ye telgrafla bildirdi. İETT de KİK’in bu kararına itiraz
etti, ancak reddedildi. * 31 Mart 2005’te KİK ihale işlemlerinin ve ihale
kararının iptaline karar verdi. Kararın bildirim tarihinden itibaren en geç yedi
gün içinde yerine getirilmesi ve yapılan uygulamaların da KİK’e bildirilmesi
istendi. * 25 Temmuz 2005’te Mercedes firması İstanbul 13. Ticaret
Mahkemesi’ne sözleşmenin yürürlükte olduğuna ilişkin tespit davası açtı. Dava 27
Ekim 2005’te ‘sözleşmenin geçerli olduğu’ yönünde sonuçlandı. Ancak karardan
önce İstanbul Büyükşehir Beledeyesi encümeni ‘ihalenin askıya alınması’ kararı
kaldırdı ve bu konudaki yeni ihaleyi de iptal etti. * Bu arada İETT de Ankara
12. İdare Mahkemesi’ne KİK’in ‘ihale işlemlerinin iptali’ yönündeki kararının
iptali için dava açmıştı. 7 Ekim 2005’te mahkeme bu istemi reddetti. Bölge İdare
Mahkemesi de bu kararı onadı. Ancak bu süreç Danıştay’a gitti. * 30 Haziran
2009 tarihinde ise İETT’nin Danıştay’a yaptığı temyiz başvurusu
reddedildi.
İdare KİK kararına uymak zorunda
Dün Kemal Kılıçdaroğlu’nun ‘sözleşme tarihi değişikliği’ iddiası ve bahsi
geçen değişikliğin gerekçesine ilişkin olarak Kamu İhale Kanunu 55. Madde 5.
Fıkrası’nda, şikâyetler hakkında nihai karar verilmeden şikayete konu olan ihale
sonucuna göre ihaleyi kazanan firma ile idari makam arasında sözleşme
imzalanamayacağı belirtiliyor.
Kamu İhale Kurulu’nun kapsamı ve göreci Kamu İhale Kanunu’nda ise şöyle
açıklanıyor: “İhalenin başlangıcından sözleşmenin imzalanmasına kadar olan süre
içerisinde idarece yapılan işlemlerde bu Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine
uygun olmadığına ilişkin şikâyetleri inceleyerek sonuçlandırmak...” İhalelere
yönelik başvurular hakkında yönetmelikteyse KİK kararlarının uygulanma süreci
şöyle anlatılıyor: “Kurul kararları uygulanmaması halinde doğrudan savcılığa suç
duyurusunda bulunulabilir.”
Danıştay: Geçerli bir ihaleden söz edilemez
İETT’nin KİK kararının iptali için Ankara 12. İdare Mahkemesi’ne yaptığı
başvuru reddedilmişti. İETT’nin itirazı üzerine konu bu kez Danıştay’ın önüne
gelmişti. Danıştay 13. Dairesi de mahkemenin kararını yerinde buldu. Danıştay’ın
kararında ihaleyle ilgili çarpıcı tespitler yer aldı: Danıştay’ın kararında
özetle şöyle denildi:
* “...şikâyet konularıyla bağlantılı olarak yapılan incelemede ise teknik
şartnamenin birinci maddesinde teklif edilen otobüslerin en az 90 yolcu
kapasiteli olması gerektiğinin belirtildiği halde, ihaleyi kazanan firmanın
teklif ettiği otobüslerin 84 yolcu kapasiteli olduğu, anılan firmanın da
şartname hükümlerini tam olarak karşılamadığı.. * ... idarece hesaplanan
yaklaşık maliyete dayanak teşkil eden belgelerin mevcut olmadığı, solo tip
otobüsün adedi için 130 bin avro ve toplamda ise 45 milyon 500 bin avro yaklaşık
maliyet belirlendiği dikkate alındığı, yaklaşık maliyet tespitinin sağlıklı
yapılmadığı, üzerinde alım yapıldığı... * .. 350 adet solo tipi otobüs
alımına yönelik ihale işlemlerinin ve ihale kararının iptaline ilişkin KİK
kararında hukuka aykırılık görülmediği, öte yandan ihaleye devam edilmesi
yönünden idarece alınan ‘ivedilik ve kamu yararı kararının’ KİK’çe iptal
edilmesi nedeniyle geçerli bir ihale sözleşmesinden söz
edileyemeceği...”
|