Mobilyacılar Kampanya Koltuğuna Gömüldü
İndirim, taksit erteleme ve 10 yıla varan garanti gibi kampanyalar yapan mobilyacılar, 2009'a artan satışlarla girdi. Mobilya sektörü krizi iç piyasada yüzde 55'lere varan kampanyalarla aşmaya çalışıyor. Kârlılıktan fedakarlık ederek canlılığı sağlamaya çalışan firmalar, indirimin yanı sıra taksit erteleme ve 10 yıla varan garantiler de sunmaya
Mobilyacılar, krizin panzehiri olarak devreye soktuğu kampanyalar sayesinde rahat nefes aldı. İndirim, taksit erteleme ve 10 yıla varan garanti gibi kampanyalar yapan mobilyacılar, 2009'a artan satışlarla girdi. Mobilya sektörü krizi iç piyasada yüzde 55'lere varan kampanyalarla aşmaya çalışıyor. Kârlılıktan fedakarlık ederek canlılığı sağlamaya çalışan firmalar, indirimin yanı sıra taksit erteleme ve 10 yıla varan garantiler de sunmaya başladı. İstikbal ve Bellona indirimleri yüzde 50'lere kadar çekerken, Merinos yüzde 55 indirim kampanyaları düzenledi. Doğtaş, yüzde 40'lık indiriminin yanı sıra 3 ay ertelemeli ödeme kolaylığı ve 10 yıla varan garantiler sunarken, Alfemo çoğu ürününde yüzde 50'ye yakın indirim uyguladı. Yataş ise, yeni bir mobilya markasıyla yüzde 40 indirimli ürün grupları oluşturmaya başladı. Yurtdışında da atağa kalkan mobilya firmaları, özellikle krizin etkisinin
daha az hissedildiği Ortadoğu ve Afrika pazarlarındaki ihracat hedeflerini
büyüttü. En geç nisan ayına kadar sektörün kriz öncesindeki haline döneceğini
umduklarını belirten Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER) Başkanı Nazif
Türkoğlu, krize rağmen 2008'de yüzde 33'lük artışla 1.4 milyar dolara ulaşan
mobilya ihracatının, 2010 yılında 2.5 milyar dolara çıkmasını beklediklerini
söyledi. Merinos Pazarlama ve Satış Koordinatörü Ömer Bakar, önceki
krizin etkilerini fazlasıyla yaşadıkları için, mobilya sektörüne girdikleri 2004
yılından bu yana sürekli kriz varmış gibi çalıştıklarını söyledi. Bakar, "Mağaza
açarken ince eleyip sık dokuduk, geri ödemelerde sorun çıkaran bayilerle bir
daha çalışmadık, iş yapamayacağımız pazarlara girmedik, maksimum verimle
çalıştık. Dolayısıyla krizden etkilenmemek kolay oldu" dedi. Yeni tesis, makine
ve ürün gruplarına yatırım yapmaya devam ettiklerini ifade eden Bakar, mobilyaya
yaptıkları yatırımın 50 milyon dolara ulaştığını açıkladı. Kriz nedeniyle
müşterilerin alımını kolaylaştırmak için yüzde 55'lere varan indirimler
yaptıklarını anlatan Bakar, bu yıl mobilyada yüzde 40 büyüme hedeflediklerini
söyledi. İstikbal Mobilya Pazarlama Müdürü Mustafa Büyükkatırcı,
müşterilerin kriz süresince mobilyayı acil ihtiyaç olarak görmeyip alımı
kestiğini belirterek, bu nedenle kampanya ve büyük maliyetli reklamlar
yaptıklarını söyledi. 999 TL'ye oturma grubu satmaya başladıklarına dikkat çeken
Büyükkatırcı, indirim kampanyalarının yüzde 50'lere ulaştığını belirtti. Krize
rağmen 2009 yılına ürün gruplarını 2 kat çeşitlendirerek girdiklerini anlatan
Büyükkatırcı, 2009 Ocak ayındaki satışların, 2008 Ocak ayı satışlarına göre
yüzde 6-7 arttığına dikkat çekti. Büyükkatırcı, "İstikbal ve Bellona
markalarımızda yüzde 40-50'lik indirimler uyguluyoruz, kalite ve çeşidi
artırıyoruz. Kârlılıktan fedakarlık ediyoruz" dedi. Ortadoğu'da 3-4 bin
metrekarelik mağazalar açtıklarını belirten Büyükkatırcı, Arap ülkelerinde yoğun
izlenen Türk dizi ve filmlerine ciddi maliyetlerle de reklamlar verdiklerini
anlattı. Doğtaş Mobilya Pazarlama Müdürü Nevzat Yıldız, her yıl
sektörde satışların azaldığı aralık ve ocak aylarında kampanyalar
düzenlediklerini, ancak bu yıl kriz nedeniyle indirim oranlarını yüzde 40'lara
kadar çektiklerini söyledi. Yıldız, ayrıca 3 ay ertelemeli ödeme seçenekleri ve
bazı ürünlerde de 10 yıla kadar garanti sunduklarını söyledi. Kampanyanın
ardından mağazalarda gezenlerin oldukça arttığını anlatan Yıldız, ancak
müşterinin henüz tam olarak kriz psikolojisinden kurtulamadığını vurguladı.
Yıldız, "Mart gibi işler tekrar yoluna girer" dedi. Krizden daha az etkilenen
Ortadoğu ve Asya pazarlarında da ihracatı artırmayı hedeflediklerini anlatan
Yıldız, 2009'da ihracatlarında yüzde 20 artış beklediklerini ifade
etti. Alfemo Pazarlama Müdürü Süleyman Zoral, tüm kategorilerde
kaliteyi azaltmadan yüzde 50 indirim kampanyasına başladıklarını söyledi. Zoral,
"Ciddi nakit sıkıntısı çekiyoruz. 7 milyar dolarlık sektörün batmasını
istemiyorsak en iyi kaliteyi eskisinden çok daha uygun fiyata vermeliyiz. 2-3 ay
satışlar azaldı ama kampanyalarımızla birlikte şubatta eski satışlara ulaşacağız
gibi görünüyor" dedi. İç pazarda azalan satışları ihracattaki artışla kapatmaya
çalıştıklarını kaydeden Zoral, "Çin'in mobilya ihracatının azalmasını fırsat
bildik. Türkiye'nin sınır ülkelerine ihracat atakları başlattık. Suriye ve
İran'a ihracatımız yüzde 20-30 arttı" diye konuştu. Corners ve Enza markasıyla mobilya sektöründe faaliyet gösteren Yataş'ın Genel Müdürü Aykut Coşkan, kriz nedeniyle satışların önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 20 azaldığını belirterek, şunları söyledi: "Aralık-ocak ayları evliliklerin azaldığı dönemler olduğundan her yıl kısmen sönük geçer. Bu yıl krizin etkisiyle işler daha da azalınca, biz de yüzde 40'lara varan indirimler yaptık, ekonomik kampanyalar düzenledik. Ekim ayıyla başlayan durgunluğun etkisini indirim kampanyalarımızla ocak ortasında aşmaya başladık. Özellikle yeni markamız Enza ile mobilyadaki etkinliğimizi artırmayı hedefliyoruz. Kriz nedeniyle Kayseri'deki fabrikamız tek vardiyaya düşmüştü, nisan ayıyla birlikte tekrar tam kapasite çalışmaya başlayacak. İhracata da ağırlık verdik. Bu yıl Mısır ve Kuzey Irak'a ciddi ihracat yapmayı planlıyoruz." |