Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER)
tarafından Polat Renaissance İstanbul Hotel'de düzenlenen Mobilya
Zirvesi'nin açılışında konuşan MOSDER Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan
Davulcuoğlu, Türkiye'nin son yıllarda ekonomik
gelişmesine paralel olarak mobilya sektörünün de büyük ivme
yakaladığını
ve Türkiye'nin dünya
genelinde mobilya üretimde 16. ihracatta da 21. sırada yer aldığını söyledi.
Türkiye'nin sektörde 2011'de üretim rakamlarıyla 6 milyar, tüketim
fiyatlarıyla da 9 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaştığını dile getiren
Davulcuoğlu, sektörde 29 bin üretici, 32 bin perakendeci olmak üzere 61 bin
işletme bulunduğunu, yan sanayi ile birlikte 500 bin insanın çalıştığını
belirtti.
Davulcuoğlu, İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Kayseri'nin mobilya sektörüne
odaklandığını ve sektörde 258 bin çalışan bulunduğunu vurguladı.
Tüketiciye ve markalara dönük olarak 2011 yılında yapılan araştırmada,
tüketicilerin Türkiye'de yüzde 74 oranında marka mobilya mağazalarını tercih
ettiğini, tüketicilerin ortalama mobilya yenileme süresinin de bölgesel
değişiklikler olsa da ortalama 8 yıl olduğunu tespit ettiklerini dile getiren
Davulcuoğlu, tüketicilerin satın almada en fazla önem verdiği konular arasında
kalite, daha sonra markanın güvenilir olması ve fiyatının uygunluğunun geldiğini
kaydetti.
Davulcuoğlu, ''Türkiye mobilya ihracatında 2010'da 2009'a göre yüzde 23,
geçen yıl da Avrupa'daki durgunluk ve Ortadoğu'daki gelişmelere rağmen bir
önceki yıla göre yüzde 20'yi aşkın bir büyüme gerçekleştirerek 1.9 milyar
dolarlık ihracat sınırını geçti. 2012'de 2 milyar doları geçmeyi hedefliyoruz''
dedi.
İhracatta Irak birinci sırada
Türkiye'nin mobilya ihracatında Irak'ın 3 yıldan beri birinci sırada yer
aldığını, Almanya'nın ikinciliğe indiğini vurgulayan Davulcuoğlu, sektörün net
cari fazla veren sektör olduğunu, 20 alt sektörü de desteklediğini kaydetti.
Davulcuoğlu, Türkiye'nin dünya mobilya ihracatında 21. sırada yer aldığını
belirterek, ''Bu büyüme rakamlarını sürdürürse önümüzdeki 5 yılda ilk 10
ihracatçı ülke arasında olacağımızı öngörüyoruz. Böylece ihracatta 3 milyar
dolar sınırını yakalamak ve 7. sıraya çıkmak hedefimiz var'' diye konuştu.
Türkiye'nin sektörde yalnız ihracat değil yüzde 28 oranında da ithalatçı bir
ülke olduğunu belirten, bu nedenle Asya ve Avrupalı yatırımcıların Türkiye'ye
gelerek yatırım yapmalarını ve burada işletme açmalarını isteyen Davulcuoğlu,
Türkiye'de dinamik bir iç pazar bulunduğunu, 10 bin dolar kişi başı milli geliri
ve genç dinamik nüfusunun dış pazarlarda rekabet avantajı sağladığını
söyledi.
Davulcuoğlu, tüketici pazarlarına yakınlık, geniş dağıtım ağı, uygun ve
yeterli iş gücü, gelişen hammadde ve malzeme kaynaklarının da sektörün güçlü
yanlarını oluşturduğunu belirterek, Türk mobilya sektörünün tasarım, marka ve
uygun fiyat politikasıyla dünya vitrinine çıkmasını arzu ettiklerini
söyledi.
AB ülkeleri sektörde üretimin yüzde 27'sini yapıyor
Avrupa Mobilya Sanayicileri Konfederasyonu (EFIC) Başkanı Markus Wiesner de,
Avrupa'daki yavaş büyümeye karşın yeni gelişen Asya piyasalarında yoğun bir
büyüme görüldüğünü Çin ile kıyaslanınca ABD, İtalya, Almanya ve Japonya'da
oldukça düşük bir büyüme kaydedildiğini vurguladı.
Mobilya sektöründe üretimin yüzde 50'den fazlasının Asya ülkelerinde
gerçekleştiğini dile getiren Wiesner, ''Bu gelişme Avrupa açısından bakıldığında
endişe yaratıyor. İstihdam kaybı görüyoruz. Bu da bizi endişelendiriyor. AB'nin
27 üye ülkesi dünya mobilya üretiminin yüzde 27'sini, tüketimin yüzde 28'ini,
ihracatın yüzde 45'ini, ithalatın ise yüzde 46'sını yapıyor. Avrupa'nın avantajı
bireye göre özel sipariş yapmak, yüksek kalite üretim ve en ileri teknikler
kullanmak'' diye konuştu.
Wiesner, Türkiye'de de büyük bir değişim görüldüğünü, kültürel yapının ürün
tasarımında iyi bir temel teşkil ettiğini ve bu şekilde devam etmenin Türkiye
için büyük bir fırsat olduğunu söyledi.
Asya ülkelerinin üretimdeki payı yüzde 36
Asya Mobilya Dernekleri Konseyi Federasyonu (CAFA) Başkanı Lim Cheok Sin de,
Türkiye'nin sektördeki ihracat sıralamasında Çin'in önünde yer aldığını ve dünya
mobilya sektöründe Asya ülkelerinin payının yüzde 36 olduğunu, bu oranının
gelecekte yüzde 50'nin üzerine çıkmasını öngördüklerini söyledi.
Asya'daki ülkelerin 2011'de sektörde 70 milyar dolarlık üretim yaptığını, en
fazla paya sahip olan ülkenin de Çin olduğunu ifade eden Sin, sektörde bölgeler
arası faaliyetleri arttırmaları gerektiğini kaydetti.
Sin, Asya'da sektörün çok hızlı büyüdüğünü, Avrupa'daki daralan piyasaya
karşı daha çok artan iç talebe cevap vermeleri gerektiğini, Asya ülkeleri
arasında ticareti arttırarak düşen talebi kompanse edebileceklerini söyledi.
Asya ülkelerinde sektörün fiyat ve tasarım konularında yapısal sorunları
bulunduğunu, bu nedenle karın büyük kısmının Asya ülkelerinin dışına gittiğini
dile getiren Sin, tasarıma daha fazla emek verilmiş, yüksek fiyatlı ürünlere
odaklanmaları gerektiğini, böylece karın da kendi ülkelerinde kalacağını
söyledi.
Başbakanlık Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı Proje Direktörü Erkan Kaptan da,
Türkiye'deki yatırım imkanları hakkında bilgi vererek, yabancı sektör
temsilcilerini Türkiye'de iş ortaklıkları kurmaya ve yatırım yapmaya davet
etti.
|