Mimar Sinan'ın Ay ile Güneş'e Emanet Ettiği Sır
Mimar Sinan'ın imzasını taşıyan Üsküdar ve Edirnekapı'daki Mihrimah Sultan Külliyeleri, hiç açığa çıkmayan platonik bir aşkın izlerini mi taşıyor? Yönetmenliğini Cengiz Özdemir'in yaptığı Mimari ve Aşk adlı belgesel bu gizli aşkın izini sürüyor...
Mihrimah Sultan, Osmanlı'nın "Muhteşem" lakaplı büyük cihan
padişahı Kanuni Sultan Süleyman'ın Hürrem
Sultan'la olan efsane aşkının meyvesidir. Topkapı Sarayı'nda 1522
yılında doğan Mihrimah'a, Farsça'da Güneş ile Ay anlamına gelen adını, babası
Sultan Süleyman koyar. Zaman geçip, Mihrimah Sultan 17 yaşına geldiğinde evlilik
için iki aday gündeme gelir. Biri Diyarbakır Valisi Rüstem Paşa
diğeri ise Başmimar Koca Sinan. Mimar Sinan o yıllarda evlidir
ve 50'li yaşlarındadır. Mihrimah, Hürrem Sultan'ın da girişimleriyle kayıtlara
rüşvetçi ve entrikacı kimliğiyle geçen Rüstem Paşa'yla
evlendirilir. |
-
Büyük Mimar Sinan akıllı, deha birisiymiş. daha neler öğrenecez... YANITLA
-
YORUM DEVAM Nerdeyse bütün yaptığı eserlerde eseri yaptıran banisini hatırlatan sembollere yer vermiştir demiştik zaten Usta Mimarın. Aaa kör olası turizmde popüler olan fantastik hikayeler .kim dinler ki Kız Kulesinin Makedonya'lı İskender'e vergi verebilmek için gelen geçen gemilerden vergi alınması için yapılan bir gümrük binası olduğu. İmparatorun, gördüğü bir rüya sonucu çok güzel kızını yılan sokmasın diye yapılan bir kule olduğunu, Topkapı Sarayı'ndaki havuzu padişahların anadan üryan cariyeler arasında cümbüş yaptığı yer olarak anlatmak varken kim dinler ki Kutsal emanetlerin yıkanılabilir olanların uzerindeki tozların bile heba olmasın diye yapılan bir havuz olduğunu ? tarihin sıkıcı malumatlarına niye boğalım milleti..bir de koca mimarın neden aklına gelmemiş ..O kadar duvar yapmış karalasaydı (M S) yi her tarafa mutlaka görürdü mihrimah. şüphelenene canım MİMAR SİNAN demek o. ama maşuk anlayıveridi aslında neyi kastettiğini orda, hem nerden anlayacak yok doğum günü o camiden cıkıyor ay, yok eteklerine saçlarına benzetmiş orayı burayı. ben de akıllı zannederdim Sinanı. Yeni bulüğ çağına ermiş bir akl-ı evvel genc kadar düşünememiş o duvarı bu duvarı neyse...yazık olmuş platonik aşıkımıza... www.eyupensar.com YANITLA
-
Yabancısı atmış ellisi atlamış. Yabancıların kendi perspektifinden baktığı ve yorumladığı birçok hayal ürünlerini maalesef tarih diye okuyoruz, yayıyoruz. Hani ahlaksız gözüken durumlara, biraz edebli insanların adab-ı muaşeret tavsiyesine hemen aklınız fikriniz burada diye bir çıkışma vardır ya..şimdi gel de deme? acaba kimin aklı fikri orada buradaymış. Mimar Sinanın bir kere bile görme ihtimali olamayacağı bir Sultan kızı ve hem de evli olan bir kadın için yaptığı esere eklediği sembolik manalarını dünyevi aşka yorumluyan bohemi bir anlayışın tezahürüdür(bir de cami bu ya!) . Halbuki Koca sinan kimin için bir eser yaptıysa neredeyse hepsine sembolik manalar yerleştirmiştir. Kaptan-ı Derya ise banisi caminin gemiye benzetmiş bazen eseri. Piyale paşa ve Beşiktaş Sinan Paşa Camii gibi, İstanbul'u özleyen bir Şam valisi Sinan paşa için erguvanlı minber gibi. Süleymaniye, Şehzadebaşı ve tabi ki Selimiye camii için de anlat anlat bitmez müthiş derin mesajlar..o kadar hata da var ki aktarılan bilgilerde. Mesela ayla güneşin 21 martta gece gündüzün eşit kavuştuğu o gecede ayın Üsküdardaki camii minarelerinden doğması meselesi. Bir kere ay her yıl 11 gün değişken olur yani her yıl güneşle ay bir yıl önceki konumunda olmazlar, ya Sultanın doğum gecesinde ayın üsküdar'daki camiin minareleri arasında doğması meselesi . Üsküdar mihrimah sultan camii Mimar Sinan tarafından yapılan orjinal halinde tek minarelidir. Zaten Osmanlı kurallarına göre sadece padişah ve anneleri birden fazla minareli camii yapabilirler (şezadebaşı camii niye iki minareli diye hemen sormayın onu ölen şehzadesi için padişah babası yaptırmıştır). Üsküdar Mihriman Camiisine 2.ci minare, 175 yıl kadar sonra Lale devrinin Ramazan ayında halkın isteğiyle mahya kurulabilmesi için eklenmiştir. Mutlaka var M.Sinanın ilginç mesajları. üsküdardaki camii loştur mesela ortamı. gündüz bile içeride lamba yakılır. çünkü Mah'ı simgeler yani kameri, Edirnekapı daki camii de M.Sinanın yaptığı en aydınlık Camiidir çünkü mihr'i kasteder yani güneşi.ama bu manalardan evli bir kadına deliler gibi aşıkmış manası çıkmaz. YANITLA
-
Bu ustalar bir daha dünya ya zor gelir her eseri hayranlık uyandıran duygulara yöneltiyor herkezi Ellerine ve Ruhlarına sağlık YANITLA
-
Rüstem paşa camisinin çinileri ,bu mekandan ayrılamıyacak kadar güzel bir mekan yaratmıştır.Mihrimah camilerini ikisini birden hangi yapıdan görülmesi gerektiğide söylenmelidir.Turistik bir tur ögesi olabilir. YANITLA