laşım ve trafik sorunu megakent İstanbul'un en büyük sorunlarından biri. Büyükşehir Belediyesi ise son yıllarda gerçekleştirilen toplu taşıma projeleriyle soruna çözüm bulmaya çalışıyor. Bunun son örneği ise metrobüs. Fakat metrobüs çözümün yanı sıra tartışmaları da beraberinde getirdi. İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile minibüs esnafı arasında geçen bu tartışmaya minibüs üreticisi Otokar'da katıldı. Türkiye'nin hatlı taşımacılık yapan minibüslerinin neredeyse tek üreticisi Otokar'ın Genel Müdürü Serdar Görgüç, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın minibüslerin kaldırılması konusunda yaptığı açıklamaları değerlendirdi.
Metrobüslerin tamamen faaliyete geçmesiyle hatlı taşımacılık yapan minibüslerin trafikten çekileceğini açıklamasını "trafikten çekme olmamalı, yeni hatlara kaydırma olmalı" şeklinde değerlendiren Görgüç, "Metrobüs minibüsün alternatifi olamaz" dedi. Görgüç sözlerine şöyle devam etti: "M2000 model minibüslerle hatlı taşımacılık yapan 'Minibüs' pazarında yüzde 94'lük pazar payına sahibiz. Son 10 yılda ortalama 700 adet hatlı taşımacılık yapan M2000 ürettik. Üretim kapasitemizin adetsel olarak yaklaşık yüzde 20'sini M2000'lere ayırıyoruz."
Minibüs pazarının kendileri için önemine de değinen Görgüç, "M2000'lerin liste fiyatı 82 bin 267 YTL. Bunu son 10 yılın yıllık üretim ortalaması ile çarpınca ortaya ortalama 60 milyon dolarlık bir ciro çıkıyor. Zaten minibüs pazarını Otokar oluşturuyor. Minibüslerimiz Türkiye genelinde günde 2 milyon kişi taşıyor, 18 saat çalışıyor. Ulaşımın çilesini onlar çekiyor. Minibüsleri kaldırmakla trafik belki rahatlar fakat toplu taşıma sorunu çözülmez. Çünkü metrobüs her derde deva olmaz" dedi.
Hatlı minibüsün ömrü 4.5 yıl
Otokar'ın satışları bu yıl 2001'deki adetlere geri dönüyor. Otokar, önümüzdeki yıldan itibaren tekrar bir yükselme trendine girmesi beklenen satışlardaki bu düşüşü minibüslerin yenilenme zamanlarından kaynaklanan bir dalgalanma olarak ifade ediyor. Hatlı taşımacılık yapan bir minibüsün yenilenme süresi ise 4.5 yıl.
Serdar Görgüç:Kaldırma olmamalı
Pazarda yeni hatlar açılmasıyla minibüslere olan talebin arttığı belirten Otokar Genel Müdürü Görgüç, insanların daha çağdaş ve daha fazla yolcu taşıyan sistemleri tercih etmesinin normal olduğunu fakat minibüs pazarının toplu taşıma hamlelerine rağmen daralmadığını belirtti. Büyük toplu taşıma sistemlerinin son noktaya ulaşımda işe yaramayacağını vurgulayan Görgüç, "Metropellerde ulaşım çözümleri birden fazla. Dolayısıyla minibüslerin kaldırılması değil dikey hatlara kaydırılması gerekir. Daralma metrobüs'den değil, minibüslerin yenilenme ömründen" şeklinde konuştu.
Kadir Topbaş: Minibüsler kaldırılacak
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş ise metrobüslerin tamamen faaliyete geçmesiyle minibüslerin trafikten çekileceğini açıkladı. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, metrobüsün Avcılar- Cevizlibağ arasında faaliyete geçmesiyle birlikte gelirleri düşen minibüslerin düşey hatlar üzerinde çalışmaları, farklı boyutta sistem içine dahil edilmeleri veya otobüs şekline dönüştürülmeleri gibi bazı çalışmalar bulunduğunu da belirtti. Topbaş, "Metrobüsün Mecidiyeköy etabını 2008 yılı içinde bitireceğiz. Bu hat tamamlandığında günde 400-430 bin civarında yolcu taşınacak" dedi.
|