Metro İnşaatları Yerinde Sayıyor
Anakent Belediyesi geçtiğimiz yıllarda, var olan raylı sistem hatlarına ( Dikimevi-AŞTİ ve Kızılay-Batıkent) takviyeler yaparak metro ağını Çayyolu, Keçiören ve Sincan’a dek taşıyacağını duyurmuştu. Ancak söz konusu projelerde yapım aşamasına geçilmesinin üzerinden yıllar geçmesine rağmen inşaatların hâlâ bitirilememesi söz konusu bölgelerdeki
AKP’li Melih Gökçek yönetimindeki Anakent Belediyesi, başkenti alt-üstgeçitler ve köprülü kavşaklarla donatırken, aynı “özeni” metro konusunda göstermiyor. Toplam 79 adet köprülü kavşağı en kısa sürede bitireceğini duyuran Gökçek, Çayyolu, Keçiören ve Sincan metro inşaatları konusunda ağırdan alıyor. Söz konusu alanlarda geçtiğimiz 3 ay içerisinde başlayan “göstermelik” çalışmalar, “Gökçek, metroyu yerel seçimlere yatırım aracı olarak kullanıyor” yorumlarını da beraberinde getiriyor. Birbiri ardına inşa ettiği köprülü kavşaklarla başkenti adeta otobana çeviren Anakent Belediye Başkanı Gökçek, söz konusu kavşakların örneğine Avrupa’da rastladığını ileri sürüyor. Gökçek’in bu savını yalanlayan birçok meslek odası ve sivil toplum kuruluşu, “köprülü kavşakların kent merkezine araç girişini artırarak yayalara adım atacak yer bırakmayacağı, çözümün toplu taşıma ve raylı sistemin geliştirilmesi ile mümkün olacağı” konusunda uyarılarda bulunuyor. Ancak uzman görüşlerine kulak asmayan Gökçek, metro ağını genişletmek yerine köprülü kavşakların yapımına hız vererek bildiğini okuyor. Anakent Belediyesi geçtiğimiz yıllarda, var olan raylı sistem hatlarına ( Dikimevi-AŞTİ ve Kızılay-Batıkent) takviyeler yaparak metro ağını Çayyolu, Keçiören ve Sincan’a dek taşıyacağını duyurmuştu. Ancak söz konusu projelerde yapım aşamasına geçilmesinin üzerinden yıllar geçmesine rağmen inşaatların hâlâ bitirilememesi söz konusu bölgelerdeki yurttaşların tepkisini çekiyor. Ayrıca, inşaatların bitmemesi nedeniyle birçok bölgede ulaşım sorunları yaşanıyor, trafik kilitleniyor. Anakent Belediyesi’nce uygulamaya konulan raylı sistem projeleri ve söz konusu projelerde gelinen son durum şöyle:
- Çayyolu Metrosu (Mavi Hat): 2002 yılında yapımına başlanan metro inşaatı Kızılay, Necatibey, Milli Kütüphane, Söğütözü, MTA, ODTÜ, Bilkent, Köy Hizmetleri, Beytepe, Ümitköy, Çayyolu-1 ve Çayyolu-2 duraklarını kapsıyor. ODTÜ, Bilkent ve Hacettepe üniversitelerinin oldukça yakınından geçen Çayyolu Metrosu’nun yapılması halinde öğrencilerin bu kampuslara ulaşımının kolaylaşacağı düşünülüyor. Henüz belirli bir bölümü bitirilebilen 16 bin 590 metre uzunluğundaki hattın bir bölümü, Ahmet Taner Kışlalı Parkı’nın yanından geçiyor. İnşaat nedeniyle park zarar görürken, çalışmaların bir türlü sonlandırılamamasından başkentin en işlek caddelerinden biri olan Atatürk Bulvarı da nasibini alıyor. Bulvar üzerinde Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) binasının önü aylardır inşaat alanı halinde. Keçiören esnafı kan ağlıyor - Keçiören Metrosu (Lacivert Hat): 2003 yılında yapımına başlanan hattın 10 bin 582 metre uzunluğunda olması planlanıyor. Hat, Tandoğan’dan başlayarak EGO, AKM, ASKİ, Dışkapı, Meteoroloji, Belediye, Mecidiye, Kuyubaşı, Dutluk ve Gazino duraklarından geçerek en sonunda Keçiören’e ulaşıyor. İnşaatın tamamlanması halinde bölgedeki ulaşım sorununun büyük ölçüde çözüleceği bekleniyor. Ancak inşaat alanına geçtiğimiz üç aya kadar “çivi bile çakılmadığı” ifade edilirken, bölgedeki yurttaşlar da tepki gösteriyor. Yerel seçimlerin yaklaşması nedeniyle inşaatın yapımında az da olsa bir ilerleme sağlandığı belirtiliyor. Metro inşaatının sürdüğü Keçiören’de, inşaat alanının sağında ve solunda birçok esnaf zor şartlarda geçimini sağlamaya çalışıyor. İnşaatın bölgedeki ekonomik yaşamı olumsuz etkilediği belirtilirken, bölge esnafı da dükkanlarının inşaat nedeniyle küçücük bir alana hapsolmasından ve satış yapamamaktan şikayetçi. Esnaf, inşaat yokken dükkanlarını iyi bir şekilde işlettiklerini ancak inşaatın başlamasıyla birlikte adeta “sinek avlamaya” başladıklarını belirtiyor. Konuya yönelik tepkilrrini basın yayrn organları ve Anakent Belediyesi’ne ilettiklerini belirten bölge esnafı geçtiğimiz aylarda bir protesto yürüyüşü yapmayı planladıklarını ancak Anakent Belediye Başkanı Gökçek’in “İnşaatı 3 ay içerisinde bitireceğim” diye söz vermesi üzerine yürüyüşten vazgeçtiklerini dile getirdi. Bitmeyenrinşaat nedeniyle birçok dükkan sahibinin ekonomik darboğaza girerek kepenk indirmek zorunda kaldığını bildiren bölge esnafı, uygulamaya yönelik tepkilerini “Mahvolduk, bittik” sözleriyle özetledi. - Sincan Metrosu (Sarı Hat): 2001 yılında yapımına başlanan ve 15 bin 360 metre uzunluğundaki bir alana yayılması düşünen metro sırasıyla Batıkent, Batımerkezi, Mesa, Botanik, İstanbulyolu, Göksu-Eryaman, Eryaman-5, Devlet Mahallesi, Harikalar Diyarı, Fatih, Törekent ve Organize Sanayi Bölgesi duraklarını izliyor. Projenin hayata geçirilmesi halinde, kent merkezinden oldukça uzak bir noktada bulunan Eryaman’a ulaşımın kolaylaşacağı düşünülüyor. Özellikle Eryaman ve Fatih’te yaşayan yurttaşlar ulaşım zorluğunu yoğun bir şekilde hissederken, 1 saate yakın bir süre otobüs ya da dolmuş bekliyorlar. Ancak hatta uzun bir süredir çalışmalar devam etmesine karşın bir türlü tamamlanamıyor.
'Başkent lunaparka döndü’ Konuyla ilgili Cumhuriyet Ankara’ya değerlendirmelerde bulunan TMMOB Şehir Plancıları Odası Ankara Şube Başkanı Erdal Kurttaş, Anakent Belediyesi’nin raylı sisteme kaynak aktarmadığını onun yerine köprülü kavşaklar inşa ederek başkenti “lunapark”a döndürmeyi yeğlediğinin altını çizdi. Alt ve üstgeçitlere aktarılan kaynağın raylı sisteme yansıtılmadığını, metro şantiyelerinin birer mezbeleliği andırdığını dile getiren Kurttaş, bitmeyen inşaat sebebiyle Keçiören, İnönü Bulvarı, Karayolları ve MEB binaları önlerinde büyük sorunların yaşandığını belirtti. Kurttaş, inşaatlar sebebiyle trafikte sıkışıklıkların meydana geldiğini bunun da kazalara davetiye çıkardığını söyleyerek, “Anakent Belediye Başkanı Gökçek raylı sisteme hiç kaynak aktarmazken, TCDD Gar’ının önüne inşa edilen köprülü kavşağı 35 günde bitirmekle övünüyor” diye konuştu. Bu tür uygulamalar devam ettiği ve raylı sistemin geliştirilmesine gereken önemin verilmemesi halinde yayaların hareket edecek bir alan bulamayacakları konusunda uyarılarda bulunan Kurttaş, sözlerine şöyle devam etti: “Toplu taşımacılık, farklı kombinasyonların bir araya getirilmesiyle oluşturulan ana plandır. Ancak şu an Ankara’da böyle bir planın yapılmadığını görüyoruz. Yürürlükte olan plan köprülü kavşakları meşrulaştırarak toplu taşımaya bir çözüm getirmiyor. Nüfusu bir milyonu geçen tüm kentlerde toplu taşımanın teşvik edilmesi ve raylı sistemin geliştirilmesi şart. Bu yolla yurttaşlar kent içinde hızlı, ucuz ve konforlu seyahat edebilirler. Bugün Ankara’da metronun yeterince geniş bir alanı kapsamaması büyük bir ayıp. Bizdeki gibi özel taşıtı ve hızı teşvik edici uygulamaların örneklerini Avrupa’da görmek mümkün değil. Raylı sistem her ne kadar başlangıçta masraflı gözükse de orta ve uzun vadede köprülü kavşaklara göre daha hesaplı olduğu görülmektedir.” ‘Yurttaşları düşünmüyor’ Raylı sistem projelerinin “yerel seçimlere yatırım aracı” olarak görülebileceğine de dikkat çeken Kurttaş, son üç ayda inşaat alanlarında yaşanan kıpırdanmaların o projeye yatırım yapılacağı anlamına gelmeyeceğini söyledi. Gökçek’in ulaşım planlama anlayışının toplumun yararlarını gözetmediğini dile getiren Kurttaş, “Önemli olan konforlu, ucuz ve hızlı ulaşımı sağlamaktır. Bunun haricinde Gökçek ‘Ben ne yapsam karşı çıkıyorlar’ anlayışından vazgeçmelidir. Sorun kişisel olmayıp tamamen Gökçek’in yönetim anlayışı ile ilgilidir” diye konuştu. |