İşveren – çalışan ilişkileri, sosyal medyanın en hızlı değişim ve tartışma yarattığı alanlardan biri. Profesyonel kimlik ve itibar yönetimiyle ilgili kapsamlı sorular bir yana, hala birçok kurum mesai saatlerinde çalışanların sosyal medya kullanımını nasıl düzenleyeceğine karar vermekte zorlanıyor. Kariyer.net, 5 bin 128 kişiye sosyal medyada ne kadar zaman harcandığını, şirketlerin sosyal medya kullanımına nasıl yaklaştığını ve çalışanların bu mecrada profesyonel ilişkilerini nasıl yönettiklerini sordu. Sonuçlar, şaşırtıcı.
Ankete göre çalışanların yüzde 50’ye yakını şirketinde bilgisayarlarından sosyal ağlara bağlanamıyor. Yüzde 14’ü ise belirli saatlerde sosyal medyaya giriş yapabiliyor. "Birçok kurum, çalışanların çok fazla zamanını alıp verimsizlik yarattığı gerekçesiyle mesai saatleri içinde sosyal medya kullanımına izin vermiyor veya kullanımı sınırlandırıyor" sözleriyle bu durumu açıklayan Kariyer.net Genel Müdürü Yusuf Azoz, "Bu yaklaşımın, özellikle bilinçsiz kullanım düşünüldüğünde haklı yanları var; ancak akıllı telefonların bu denli yaygın olduğu bir dönemde yasakların çok fayda sağlamayacağı da ortada. Bu yüzden kurumlar giderek çalışanlarını bu konuda bilinçlendirme, sosyal medya kullanımı üzerine eğitimler verme yoluna gitmeye başladı” yorumunu yapıyor.
İş arkadaşlarına sosyal medyada yer yok
Adaylara yöneltilen diğer bir soru ise, “Çalışma arkadaşlarınız veya yöneticilerinizi sosyal ağlarınıza ekliyor musunuz?”. Soruyu yanıtlayanların yüzde 25’i hiçbirine eklemediğini söylerken, yüzde 48’i bazılarına eklerken bazılarına eklemediğini dile getiriyor.
Sosyal medyanın işverenler tarafından işe alım süreçlerinde adaylar hakkında daha fazla bilgi almak için kullanıldığı ve profesyonel kimliğini korumak isteyenlerin paylaştıkları bilgileri buna göre seçmeleri gerektiği artık herkesçe bilinen bir gerçek. Geçmişte kişisel ve profesyonel olarak çok net şekilde birbirinden ayrı tutulan ilişkilerin sosyal ağlarda birbirine karışması, itibar yönetiminde önemli bir konu olarak karşımıza çıkıyor.
“Anket sonuçları da gösteriyor ki sosyal ağlarda geçirilen süre, oldukça fazla. Ancak bu süreyi değerlendirirken artık sadece kişisel arkadaş çevresiyle yapılan paylaşımları ve eğlence amaçlı kullanımı düşünmemeliyiz. Bugün gelinen noktada sosyal medya çok daha geniş bir çerçevede haber - bilgi alma ve iletişime geçme ihtiyacına yanıt veriyor. Gazeteleri, haber kaynaklarını takip etmek veya örneğin tüketici sorunlarımızı ilgili kuruma iletmek için de sosyal medyayı kullanır hale geldik” diyen Yusuf Azoz, mesleki gelişim için de birçok fırsat barındıran bu mecrada geçirilen sürenin kısa vadede giderek daha da artacağını belirtiyor.
Şirketler sosyal ağlara temkinli yaklaşıyor
* Şirketinizde bilgisayarınızdan sosyal ağlara bağlanmanıza izin veriliyor mu?
Evet: % 38 Evet, ama limit uygulanıyor: % 14 Hayır, izin verilmiyor: % 48
* Çalışma arkadaşlarınız veya yöneticilerinizi sosyal ağlarınıza ekliyor musunuz?
Evet, tümüne ekliyorum: % 27 Hayır, hiçbirine eklemiyorum: % 25 Bazı ağlara ekliyorum, bazı ağlara eklemiyorum: % 48
* Gün içinde toplam kaç saatinizi sosyal ağlarda geçiriyorsunuz?
Yarım saat: % 34 Bir saat: % 21 İki saat: % 18 Üç saat ve üzeri: % 27
|