Avrupa Konseyi Kalkınma Bankası,
Marmaray projesinin boğaz tüp geçişi kısmından sonra, ikinci
bölümünü oluşturan Gebze-Haydarpaşa ve
Sirkeci-Halkalı banliyö hatlarının iyileştirilmesi işinin
finansmanına 217 milyon euro'luk katkı sağlayacak. 217 milyon euro tutarındaki
krediye ilişkin anlaşma bugün imzalandı. Sağlanan kredinin vadesi her bir dilim
bazında, beş yılı ödemesiz toplam 30 yıl olup, Avrupa Konseyi Kalkınma
Bankası'nın sabit faiz oranı uygulanacak.
İmza töreninde konuşan Hazine Müsteşarı İbrahim H. Çanakcı,
Hazine Müsteşarlığı olarak, İstanbul'un ulaşım sorununu kalıcı bir biçimde
çözmede kilit rol oynayacak Marmaray projesinin finansmanına katkı sağlamaktan
dolayı büyük memnuniyet duyduklarını, projenin, Asya ile Avrupa'yı
bütünleştirmenin ötesinde, Türkiye'nin Doğu ile Batı arasındaki köprü işlevini
daha da pekiştireceğini söyledi.
Çanakcı, "Bu proje kapsamı itibarıyla şu anda yürütülmekte olan dünyanın en
büyük ulaştırma altyapı projesi. Hazine Müsteşarlığı olarak, projeye bugüne
kadar Japonya ve Avrupa Yatarım Bankası'ndan önemli miktarda finansman temin
ettik" diye konuştu.
Hatların rehabilitasyonu ve araç alımı kapsamında CEB'den yaklaşık 500 milyon
euro temin etmeyi öngördüklerini, söz konusu 217 milyon euro tutarındaki
kredinin 500 milyon euro'luk paketin ilk dilimini oluşturduğunu, kalan 283
milyon euro tutarındaki kredi dilimini de bu yıl içinde sonuçlandırmayı
hedeflediklerini bildiren Çanakcı, şunları kaydetti:
"Sağlanan kredinin vadesi her bir dilim bazında 5 yılı ödemesiz toplam 30 yıl
olup, faizi CEB'in sabit faiz oranıdır. CEB'den sağlanan krediler, faiz
koşulları itibarıyla dünyadaki en elverişli krediler arasında yer alıyor.
Böylece Marmaray projesi için Japon Hükümeti, Avrupa Yatırım Bankası ve CEB'den
yaklaşık 3 milyar 350 milyon dolar tutarında bir finansman temin etmiş
oluyoruz." "Bir program üzerinde CEB ile mutabakata
vardık"
İbrahim H. Çanakcı, Türkiye'nin CEB'in kurucu üyesi olduğunu ve bugüne kadar
CEB tarafından Türkiye'ye toplam 5.4 milyar euro tutarında kredi onaylandığın
belirterek, Türkiye'nin, CEB kaynaklarından en fazla yararlanan ülkeler arasında
yer aldığını kaydetti.
2008-2011 dönemini kapsayan bir program üzerinde CEB ile mutabakata
vardıklarını bildiren Çanakcı, program kapsamında çeşitli yatırım projeleri ve
sosyal programlar için 1.5 milyar euro tutarında kredi kullanmayı
hedeflediklerini, daha önce bahsettiği 500 milyon euro'luk paketin 1.5 milyar
euro'nun dışında bulunduğunu söyledi.
Ulaştırma Bakanlığı Müsteşarı Mehmet Habib Soluk da,
Marmaray projesi ile ilgili bilgi verirken, 11 adet tüpün 7 adedinin
batırıldığını, 8'nci tüpün de önümüzdeki günlerde batırılacağını, böylece 2008
sonuna kadar tüp batırma işlemlerinin tamamlanmış olacağını bildirdi.
CEB Guvernörü Raphael Alomar ise, büyük öncelik taşıyan
Marmaray projesinin CEB için bir fırsat teşkil ettiğini, projenin hava kirliliği
ve ulaşım sorunlarına yöneleceğini, sosyal anlamda kilit bir rol oynayacağını ve
halkın yaşam standartlarının iyileştirilmesine katkı sağlayacağını ifade
etti.
Alomar, Türkiye ile CEB arasındaki özel ilişkiyi güçlendirmek için bunu iyi
bir fırsat olarak gördüklerini belirterek, Türkiye'ye uzun yıllardır süren
desteklerini devam ettirmeyi amaçladıklarını kaydetti.
DLH Genel Müdürü Ahmet Aslan da, bir gazetecinin
"İyileştirme kapsamında teknik olarak trenler hızlandırılmayacak, neden?" sorusu
üzerine, hızın ön planda olduğunu, yaklaşık 100 kilometre/saat hız bulunduğunu,
ancak 1.5 - 2 kilometre aralıklarda 40 tane istasyonun yer aldığını söyledi.
Aslan, konuşmasını şöyle sürdürdü:
"İşletme hızı ortalama 50 kilometreye düşüyor. Marmaray projesinde esas olan,
çok sık aralıklarla maksimum 10 dakika, minimum 2 dakika aralıklarla yüzeysel
metro standardında araçların çalışıyor olması, 2 dakikada bir çalışıyor olması,
1.5-2 kilometre aralıklarla 40 istasyonda duruyor olması, Büyükşehir
Belediyesi'nin diğer raylı sistemleriyle entegre olması... Dolayısıyla öncelik
diğer sistemlerle entegre olması, bu sistemlerin seri bir şekilde çalışıyor ve
modern olması, ortalama 100 kilometre hız olup, işletme hızının 50 kilometre
olması, aslında düşük bir hız değil, iyi bir hızdır.
Örnekleri açısından kıyaslarsak... Eski ile hiç kıyaslamayın. Eskiden
Gebze'den Haydarpaşa'ya bir saatten fazla bir sürede geliyordunuz, şimdi siz
Gebze'den Halkalı'ya 1.5 saatte gideceksiniz. Şu andaki araçlarla kesinlikle
kıyaslanmaz."
Törende, krediye ilişkin anlaşma Hazine Müsteşarı Çanakcı ve CEB Guvernörü
Alomar tarafından imzalanırken, Ulaştırma Bakanı Binali
Yıldırım'ın program değişikliği nedeniyle törene katılamadığı
bildirildi.
|