Marmaray Değil ‘Marmarant’
Cumhuriyet’in “Marmaray Projesi” dosyaları kapsamında ele geçirdiği “TCDD ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı üst düzey yetkilileri arasında TCDD ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı mülkiyeti ve tasarufu altında bulunan taşınmazlara ilişkin” 9 Ağustos 2006 tarihli toplantı tutanağında “Özellikle İstanbul il sınırlarında TCDD
Hükümetin ulaşıma çözüm olacağı gerekçesiyle 8 Aralık’ta kara inşaatları temelini atmaya hazırlandığı Marmaray Projesi’nin İstanbul’da yeni bir gayrimenkul rantı yaratmak için kurgulandığı ortaya çıktı. Cumhuriyet’in “Marmaray Projesi” dosyaları kapsamında ele geçirdiği “TCDD ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı üst düzey yetkilileri arasında TCDD ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı mülkiyeti ve tasarufu altında bulunan taşınmazlara ilişkin” 9 Ağustos 2006 tarihli toplantı tutanağında “Özellikle İstanbul il sınırlarında TCDD mülkiyetindeki taşınmazların planlanması hususunda ortak hareket edileceği hususu kararlaştırılmıştır” deniliyor. İstasyonları yok edecekler TCDD adına Genel Müdür Süleyman Karaman, İstanbul Büyükşehir Belediyesi adına Genel Sekreter Mesut Pektaş ile her iki kurumdan üçer üst düzey yönetici tarfından imzalanan tutanağın ekinde ise, “yenileme ve iyileştirme” adı altında gayrimenkul rantı yaratmak için kullanılacak İstanbul içindeki toplam 2 milyon metrekarelik 17 TCDD taşınmazı yer aldı. Bu kapsamda “planlaması yapılacak alanların içinde, 1 milyon metrekarelik Haydarpaşa Gar ve Liman sahası olmak üzere, 250 bin metrekarelik Bahçeşehir sahası, 150 bin metrekarelik Halkalı ve 120 bin metrekarelik Sirkeci garları” da bulunuyor. Proje ile ilgisi bulunmayan Bahçeşehir sahası, Yakacık Hastane Sahası ile Altunizade’deki 75 parsel alanının olması da “kurgulamanın rant yaratma amacı taşıdığını göstermesi açısından” dikkati çekti.
Marmaray çözüm değil Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası üyeleri tarafından hazırlanan raporda da proje eleştirildi: Projenin güzergâhı yanlış: İstanbul yolcu dağılımları incelendiğinde yolculukların kuzey yönlü gerçekleştirildiği bilimsel olarak kanıtlanmıştır. İstanbul’un güney bölümünde, banliyö hatları ekseninde projelendirilen güzergâh yanlıştır. Trafiğe çözüm olmayacak: İstanbul’da karayolları yüzde 91’lik taşıma payına erişmiştir. Bunun yüzde 87’si otomobildir. Trafiğin en çok tıkandığı noktalar E-5 ve TEM ile bağlantılı yollar ve boğaz köprüleridir. Trafik sorunu, Marmaray Projesi’nin konumlandığı kentin güneyindeki banliyö hatlarında değil, nispeten kuzeyde yer alan karayolunda yaşanmaktadır. Ulaşım rahatlamayacak: Bir saatte 75 bin yolcu taşınacağı iddiasına göre günlük yolcu sayısı 2.7 milyon kişidir. Bugün boğazlardan bütün ulaşım araçlarını kullanarak geçen yolcu sayısı 1 milyon 25 bin kişi. Yolculuk süresi kısalmayacak: Mevcut banliyö hattı ile 55 dakika süren Söğütlüçeşme Gebze yönü, proje ile 61 dakikaya çıkacak, 21-22 dakika süren Kazlıçeşme-Halkalı TCDD hattı ise 27 dakikaya yükselecektir. Tarih yok edilecek: Proje ile 150 yıllık istasyon binaları yok edilecek. Bu durum TCDD ile İstanbul Anakent Belediyesi arasında yapılan toplantı tutanağı ve protokol ile belgelenmiş durumdadır. Simülasyon tanıtımlarında da görüntülerin mevcut istasyon ve duraklarla ilgisi yok.
TCDD taşınmazları Gar, liman ve tesisler, alan (metrekare) - Haydarpaşa Gar ve Liman 1.000.000 |