Yerli ve yabancı yatçıların yoğun ilgisiyle karşılaşan yat
limanlarında (marina) yer yok. Kapasiteleri yüzde 100 dolan marinalar ancak 2-3
yıl sonrasına gün verebiliyor. "Çok önemli kişiler"den bile torpil ricası alan
marinacılar ise çaresiz. Çünkü, en az 30 bin adet olması gereken Türkiye marina
kapasitesi, henüz 12 bin seviyesinde.
Kapasite yetersizliği en zengin turistin Türkiye'ye gelişini de
olumsuz etkiliyor. Dünya sularında yüzen yüzlerce mega yat, bağlanacak yer
olmadığı için Türkiye'ye uğramıyor. Tekne sahibi olup yer bulamayanların
kendilerinden torpil istediğini belirten Setur Marinas Genel Müdürü Vedat
Midilli, "İnsanlar ciddi bir para verip tekne alıyor ama sonra bakıyor ki
bağlayacağı yer yok. O zamanda eşten dosttan torpil aramaya başlıyor" derken,
Milta Bodrum Marina Genel Müdürü Ömer Karacalar ise, "Şu anda 450 yat bağlama
kapasitemiz var. Ancak marinada 520 tekne var. Bize başvurup yer bulamayan çok.
Torpillere bile cevap verecek durumda değiliz" diyor.
Türkiye'de halen turizm işletme belgeli 30'a yakın marina var.
Bu marinalarda 8 bin 500 adet yat bağlama kapasitesi bulunuyor. Bu sayı
barınaklar ve koylardaki bağlama kapasiteleriyle birlikte 12 bine kadar çıkıyor.
Ancak Türkiye'nin artan ihtiyaca cevap verebilmesi için en az 30 bin yat bağlama
kapasitesine ulaşması gerekiyor.
Son yıllarda özellikle İstanbul'daki marinalarda yer bulmanın
mümkün olmadığına dikkat çeken Koç Grubu'na ait Setur Marinas Genel Müdürü
Midilli, "İstanbul'da bu sıkışıklık 2 yıldır devam ediyor. Turizm işletme
belgeli 2 marina var. Bunun dışında boğazda ve Marmara kıyılarında birçok
barınak var. Ancak son yıllarda tekne sahipliğinde yaşanan artış mevcut yerleri
doldurmuş durumda. Tekne alıp bağlayacak yer bulamayanlar, torpil istiyor"
dedi.
Torpillere de cevap veremiyoruz
Yüzde 100'ün üzerinde doluluk yaşayan Milta Bodrum Marina'nın
Genel Müdürü Ömer Karacalar da, yat bağlama kapasiteleri 450 olmasına rağmen,
marinada 520 tekne bulunduğuna dikkat çekerek, birçok başvuruyu geri
çevirdiklerini, torpillere bile cevap verecek durumda olmadıklarını vurguladı.
Marina inşaatlarındaki gecikmelerden yakınan Karacalar, bu nedenle belli
metrenin üstünde olan ve çok para bırakan 2-2 bin 500 mega yatın kapasite
yetersizliği nedeniyle Türkiye'ye gelemediğini söyleyerek, Bodrum'da şu anda 3
marina olduğunu, inşaat halinde olan ya da tahsisi yapılmış marinaların
bulunduğunu anlattı. Karacalar, "Maalesef bürokrasi yapım süresinin uzamasına
neden oluyor. Bir marina yapmak isterseniz eğer çok şanlıysanız 3 -5 yılı bulur"
dedi.
Bugün Akdeniz çanağının Batı kısmının dolu olduğunu kaydeden
Karacalar, İtalya, Fransa ve İspanya'da yer olmadığını ifade ederek, "Geriye
Hırvatistan, Yunanistan ve Türkiye kalıyor. Amacımız Yunanistan ile birlikte Ege
çanağını canlandırmak. Son yıllarda artık kışın da marinalar yüzde 100 doluyor.
Yurtdışından gelen teknelerin çoğu Almanya, İngiltere ve Hollanda'dan geliyor"
diye konuştu.
2-3 yıl sonrasına gün veriliyor
Türkiye'nin en eski marinalarından biri olan Ataköy Marina'da
uzun bir süre yöneticilik yapan Sedat Altunay ise, marinalarda yer kiralamak
isteyenlere artık 2-3 yıl sonrasına gün verildiğini söyledi. Bu sorunu yeni
marina yatırımının yapılmamasına bağlayan Altunay, şöyle konuştu: "Talep artışı
nedeniyle tekne bağlama ücretlerine de zam yapıldı ama insanlar beni bile
arayıp, yer bulmamın mümkün olup olamayacağını soruyor. Bu insanlar Türkiye'nin
en önde gelen insanları. Yurtdışından gelen tekneler de Türkiye'de kendilerine
yer bulamıyor. Yani Türkiye'de yat turizmini kendi ellerimizle öngörüsüzlüğe
mahkum ettik. Bugün tekne satın alan insanlara 3 şey soruluyor; Paranız var mı,
zamanınız var mı ve teknenizi bağlayacak yeriniz var mı? Birçok insan bu nedenle
tekne almaktan bile vazgeçiyor."
|