Devlet Demir Yolları (TCDD), Yüksek Hızlı Tren’in (YHT) bazı vagonlarının,
önceki gün Eskişehir’in Hasanbey mevkiinde raydan çıkmasıyla ilgili olarak,
“Tren, 30 kilometre hızla girmesi gereken makasa, sürücünün belirlediği 105
kilometre hızla girdiği için olay meydana gelmiştir” açıklamasını yaptı.
TCDD’den yapılan açıklamada 12.38’de yaşanan kazanın ardından Cumhuriyet Savcısı
gözetiminde, kaza inceleme heyeti tarafından inceleme yapıldığı kaydedildi.
Açıklamada şu ifadeler yer aldı:
Otomatik sistemden çıkarmış
“Cumhuriyet Savcısı tarafından el konulan ve dökümleri çıkarılan trenin veri
kayıtlarının yer aldığı cihazın incelenmesi sonrasında, sürücünün, treni,
bilgisayarlı otomatik sistemden/tam denetim modundan çıkararak, kendi
inisiyatifiyle kullandığı tespit edilmiştir. Tren, tanımlı seyir hızı olan livre
hızı yerine sürücünün belirlediği hızlarda ve livre hızının üzerinde, 30
kilometre hızla girmesi gereken makasa 105 kilometre hızla girdiği için olay
meydana gelmiştir. Tam denetim modundayken trenin livre hızını aşması teknik
olarak mümkün değildir.”
TCDD açıklamasında otomotik fren sisteminin devreye girmediği ifade edilirken
makinist Ekrem Çil’in (58) ifadesinde, frenlerin tutmaması nedeniyle
konvansiyonel yola aşırı hızla girmek zorunda kaldığını söylediği öne sürüldü.
‘Ekranda hız 190’dı’
Kazada yara almadan kurtulan bazı yolcular ise tren içindeki ekranda, kaza
anında trenin hızının 180 ile 190 kilometre gözüktüğünü söyledi. TCDD açıklaması
yapılmadan önce trenin kaza yerine 100 kilometrenin altında bir hızla girmiş
olabileceğini belirten bir yetkili ise “Daha hızlı girseydi, kazada vagonlar
devrilip tarlaya uçardı” değerlendirmesinde bulundu.
239 yolcusu ve 11 personeli ile Ankara-Eskişehir seferini yapan makinist Çil
yönetimindeki 90003 sefer sayılı trenin 6 vagonundan ilk 4’ü raydan çıkmıştı.
Ölen ve yaralanın olmadığı kazada şoka girip tansiyonları ve şekeri yükselen 7
yolcu tedavilerinin ardından dün taburcu edildi. Raydan çıkan 4 vagon da
kurtarılarak gara götürüldü.
Dizel lokomotif çekti
Hasar gören rayların yenilenmesi ve yüksek gerilim hattındaki onarım
çalışmaları sürerken Eskişehir-Ankara arasında karşılıklı sefer yapan YHT,
Eskişehir Garı ile merkeze bağlı Ağapınar köyü arasında dizel lokomotifler
tarafından çekilmeye başlandı. YHT, yaklaşık 20 kilometrelik mesafeyi dizel
lokomotiflerle tamamlarken seferler gecikti.
Pamukova’da 41 kişi can vermişti
22 Temmuz 2004’te, Sakarya’nın Pamukova ilçesinde yaşanan ve 41 kişinin can
verdiği hızlandırılmış tren kazasıyla ilgili bilirkişi raporunda, Demiryolları
8’de 4, 1. makinist 8’de 3, ikinci makinist ise 8’de bir kusurlu bulunmuştu.
“Hızlandırılmış tren kazası” davasında 1. makiniste 2 yıl 6 ay hapis ve 1100 TL
para cezası, ikinci makiniste 1 yıl 3 ay hapis cezası ve 733 lira para cezası
verilmişti.
|