Leonardo'nun Haliç Köprüsü Oslo'da yaşam buldu
Leonardo da Vinci'nin 1502'de İstanbul'da Haliç üzerine tasarladığı köprü Oslo yakınlarındaki E18 yolunda üst geçit olarak inşa edildi. Vinci'nin son
eonardo da Vinci'nin 1502'de İstanbul'da Haliç üzerine tasarladığı köprü Oslo yakınlarındaki E18 yolunda üst geçit olarak inşa edildi. Vinci'nin son derece zarif bir eliptik kemer biçiminde olan köprüsünü Sultan 2. Bayezid değişik tasarımı nedeniyle bir kenara itmeseydi zamanının en uzun köprüsü olacaktı. Ancak Oslo'da inşa edilen köprü gerçeğinin küçük bir örneği. Özgün tasarım 346 m iken yeni yapılan köprü, yalnızca 100 m uzunluğunda. Projenin gerçekleşmesiyle Leonardo'nun bir mimari ve mühendislik tasarımı ilk kez inşa edilmiş oluyor. "Estetik ve işlevselliğin çok güzel bir karışımı" olarak nitelenen köprü özgün tasarıma göre malzeme açısından da biraz farklı. Norveçliler daha pahalı olmasına karşın taş yerine özel bir ahşap kullanmayı tercih ettiler. Leonardo da Vinci "Bir kemerin basısı, kemerin ayağı dengeleyici bir şekilde genişletilirse daha geniş açıklıklara dağıtılabilir ve topraktan gelen karşıt kuvvetin yarattığı gerilimi kullanır" ilkesini mühendislik dünyası keşfetmeden üç yüz yıl önce bu köprüde kullanmıştı. |