stanbul'da yer alan Sabiha Gökçen Havalimanı'nın dış hatlar terminalinin işletilmesi için düzenlenen ihaleyi Limak İnşaat-GMR Infrastructure-Malaysia Airport Holding Berhad konsorsiyumu kazandı. 37 turluk ihale 14 saat sürdü. Maratonun galibi olan Limak önderliğindeki konsorsiyum, havalimanının dış hatlar terminalini 20 yıl süreyle işletmek için KDV dahil 2 milyar 279 milyon euro (3.1 milyar dolar) teklif etti.
Ankara'daki Savunma Sanayii Müşteşarlığı'nda yapılan ihalede 5 ortak girişim grubu yarıştı. İhaleye katılan firmalarda 'uluslararası bir terminal binası yapmış veya en az üç yıl asgari 5 milyon yolcu kapasiteli bir terminali işletmiş olma' şartı arandı. Şartnamede, havalimanının dış hatlar terminalinin yıllık 10 milyon yolcu kapasitesine ulaştırılması hükmü yer aldı.
Gelir, orduya gidecek
İhale Komisyonu Başkanı Mete Aslan, ihalede elde edilen gelirin savunma sanayiinin ihtiyaçlarının giderilmesi ve Türk Silahlı Kuvvetleri'nin modernizasyonu için kullanılacağını açıkladı.
İhale dün sabah saat 10.30'da dış teklif zarflarının açılarak belgelerin tamam olup olmadığının kontrol edilmesiyle başlandı. Bu işlem akşam saat 20.00'ye kadar sürdü. Ardından pazarlık görüşmesine geçildi. Pazarlık görüşmeleri 945 milyon euro'luk teklifle başladı. Gruplar tekliflerini her turda kapalı zarflarda ihale komisyonuna ilettiler. 37'nci turun sonunda saatler 00.16'yı gösterdiğinde Limak önderliğindeki konsorsiyum en yüksek teklifi verdi.
Özdemir: Mutluyuz
Bütün gün süren ihalenin gecenin geç saatlerine kadar da uzaması, Savunma Sanayii Müsteşarlığı'nın ilk kez bu tür bir ihale düzenlemesine, bu nedenle de son derece titiz hareket etmesine bağlandı. Bu da "İhalede asker disiplini vardı" yorumlarına yol açtı. Limak İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, "Büyük bir mücadele verdik, sonunda kazandık. Sabiha Gökçen'i İstanbul'un ihtiyacı olan büyük bir havaalanı haline getireceğiz" dedi.
Asker usulü ihale katılımcıları yordu
- Limak İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir ihaleye kızı Ebru'yla birlikte katıldı. Bunun yanı sıra ihalede IC Holding Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Çeçen, Çukurova Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Emin Karamehmet, TAV Holding Başkanı Hamdi Akın ve Esas Holding Yönetim Kurulu üyesi Ali Sabancı da hazır bulundu.
- Fraport Başkanı Wilhelm Bender ayak bileği kırık olmasına rağmen tekerlekli sandalyeyle ihaleyi takip etti.
- Patronlar 9 saat boyunca dosyaların incelenmesini bekledi. Bu sürede salonda bekleyen patronların salon içerisinde bazen yürüyüş yaptıkları görüldü.
- Salondakilerin cep telefonuyla konuşması yasaklandı, dışarıyla ilişkileri kesildi.
- Firma sahipleri masa başında dururken, firmaların diğer yetkilileri ise güvenlik görevlilerinin kontrolünde koridora çıktılar.
- TAV-Esas konsorsiyumu 15'inci, Makyol konsorsiyumu 21'inci, Çukurova konsorsiyumu da 32'nci turda ihaleden çekilmesine rağmen ihale bitene kadar salonda kaldı.
- TAV Holding CEO'su Sani Şener, "Sabiha Gökçen Havalimanı, Atatürk Havalimanı'nı aşan bir fiyata ulaştığı için artık bizim devam etmemizin bir anlamı yoktu. Halka arz edilmiş bir şirket olduğumuz için yatırımcılarımızı düşünmek zorundayız. Bize katma değer sağlamayacağından dolayı ihaleden çekildik" dedi.
- Sabiha Gökçen Havalimanı'na verilen teklif 24'üncü turda TAV tarafından işletilen Atatürk Havalimanı'nın ihale rakamını geçti.
- İhale toplam 14 saat sürdü.
- Limak'ın Malezyalı ortağı Atatürk Havalimanı ihalesine de girmiş ancak kazanamamıştı.
- İhaleyi kazanan Limak, komisyonun bir jest yapması isteği üzerine teklifini 1 milyon euro artırarak 1 milyar 932 milyon euro'ya yükseltti. Nihat Özdemir ihale sonrası yaptığı açıklama yanlışlıkla euro yerine dolar kullandı.
'Müteselsil kefil' şartı katılımı düşürdü
Sabiha Gökçen Havalimanı ihale şartnamesinde yabancı ortağın işletme süresince müteselsil kefil olacağına ilişkin hüküm yer almasının bazı yabancı firmaların ihaleye girmekten vazgeçmesine yol açtığı kaydedildi. Global Holding ihaleye birlikte girmeyi planladığı İngiliz TBI ile ortaklık konusunda anlaşamadığı için ihaleye katılmadı. Avusturyalı Vie'nin de Antalya Havalimanı ihalesinde yaşananlardan dolayı dünkü ihaleye katılmadığı belirtildi. Vie, Antalya Havalimanı ihalesine Çelebi'yle birlikte girmiş ancak konsorsiyum teklif zarfı açılmadan elenmişti. Ardından Aziz Yıldırım'ın şirketi Makyal, Vie'ye Sabiha Gökçen için ortaklık teklif etmiş ancak görüşmeler sonuca ulaşmamıştı.
Rakamlarla Sabiha Gökçen Havalimanı
- Projenin ilk aşaması için 550 milyon dolar harcandı.
- İnşaatı iki yılda tamamlandı.
- Pist uzunluğu 3 bin metre, pist genişliği 45 metre.
- l55 uçağın park edebileceği apronu var.
- Dış hatlar terminali 3 milyon, iç hatlar terminali 500 bin yolcu kapasiteli. Gerçekleşen yolcu sayısı 3 milyon. Bunun 2.2 milyonu iç hat.
- Kargo kapasitesi yılda 90 bin ton.
İhaleye 4'ü yabancı ortaklı 5 grup katıldı
- Limak İnşaat (Nihat Özdemir) GMR Infrastructure L.T.D (Hindistan) ve Malaysia Airport Holding Berhad (Malezya): Nihat Özdemir'in yönetim kurulu başkanlığını yürüttüğü Limak İnşaat birçok ihalede boy gösteriyor. Hintli ortağı GMR ise son olarak Yeni Delhi ve Haydarabad havalimanlarını yaparak işletmesini üstlenen bir firma olarak biliniyor. Malaysia Airport Holding Berhad da halen Malezya'daki 39 havaalanının işletmesini yürütüyor.
- İçtaş İnşaat (İbrahim Çeçen), Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide (Almanya): Antalya Havalimanı'nın 17 yıllık işletmesi için 3.2 milyar dolarlık rekor teklif vererek tüm dikkatleri üzerine ikili, Sabiha Gökçen Havalimanı ihalesine de birlikte katıldı.
- Çukurova Holding (Mehmet Emin Karamehmet), Julius Meinl Investment (Avusturya), ve N.V Aeroporto Di Venezia Marco Polo Save SPA (İtalya).
- Mak-Yol (Saffet Çebi), ETİ Bakır (Cengiz İnşaat) ve Airport Property Management Group from Chicago O'Hare Airport (ABD)
- TAV Havalimanları Holding (Tepe - Akfen) ve Esas Holding (Emine Kamışlı - Ali Sabancı)
|