Seçilmiş belediye başkanlarının görevden alınarak kayyum atanan belediyelerde, borçlanma sınırının 10 katı aşan oranlarda aşıldığı ortaya çıktı. Sayıştay, Mardin Su ve Kanalizasyon İdaresinin borçlanma limitinin 152 milyon 323 bin TL olmasına rağmen borcun 1 milyar 442 milyon 581 bin TL’ye çıktığını tespit etti. Kayyum yönetimleri 2019 yerel seçimleri öncesinde de belediyelerdeki yeni yönetimlere borç batağı bırakmıştı.
Evrensel’de yer alan MA kaynaklı habere göre; Sayıştay tarafından Mardin Büyükşehir Belediyesine bağlı Mardin Su ve Kanalizasyon İdaresine (MARSU) dair hazırlanan raporda, borçlanma stok tutarının yasal limitin üzerinde olduğu kaydedildi. MARSU’nun borçlanma limitinin 152 milyon 323 bin 516 TL olduğu ancak mevcut borcun 1 milyar 442 milyon 581 bin TL’ye ulaştığına dikkat çekildi. MARSU’nun borç stokunun 11.80 kat aşıldığına işaret edilen raporda, şu uyarıya yer verildi: “Borçlanmanın yasal sınırının yaklaşık 12 kat üzerinde olması ve her geçen yıl daha da artması ileride idarenin asli görevlerini yerine getirmeme riskini ortaya çıkarmaktadır. Bu itibarla; idare borç stok durumunu belirleyerek bu tutarın en son kesinleşen bütçe gelirinin yeniden değerleme oranında artırılmış miktarını geçirmemesi ve borç stok durumu yasal sınırın altına düşürülmeden yeni borçlanmaya gidilmemesi gerekir.”
Öte yandan 31 Mart 2019 yerel seçimlerine kadar kayyum yönetimi tarafından 620 milyon TL borçlandırılan MARSU’nun borcunun 3 yıl içerisinde 822 milyon TL daha arttırıldığı ortaya çıktı.
İhalesiz araç kiralamanın bahanesi kovid oldu Sayıştay, Nusaybin Belediyesinin 7 ayrı firmadan açık ihale yapılmaksızın, doğrudan temin yoluyla aylık faturalandırılmak üzere toplam 31 aracın toplam 1 milyon 688 bin 650 TL’ye kiralandığını kaydetti. Belediyenin araçları doğrudan temin yoluyla kiralamasının kanuna aykırı olduğu belirtilen raporda, belediyenin söz konusu duruma “kovid-19” ve “güvenlik” gerekçesini sunduğu aktarıldı. Raporda, belediyenin öne sürdüğü gerekçeler “tatmin edici” bulunmayarak, “Araç kiralama işlemlerinin pandemi sürecinden etkilenmesinin kiralama işinin doğası gereği mümkün olmayacağı mütalaa edilmektedir. Ayrıca kiralanan araçlar güvenlik tedbirleri ile ilgili olmayan türden araçlardır.” denildi. Raporda araçların 5 tanesinin iş makinesi, 4 tanesinin kamyon, 4 tanesinin minibüs, 8 tanesinin kamyonet ve 10 tanesinin de binek araç olduğu aktarıldı.
Ağrı Belediyesi borcunu eksik gösterdi Sayıştay raporunda, Ağrı Belediyesinin toplamda 148 milyon TL kredi borcu olduğu ancak bu borcun 86 milyon TL daha eksik gösterildiği tespit edildi. Rapora göre toplam borçları eksik gösteren Ağrı Belediyesinin İller Bankasına 107 milyon 993 bin TL, diğer bankalara ise 40 milyon 115 bin TL, toplamda 148 milyon TL kredi borcu olduğu ortaya çıktı. Borcun 86 milyon TL eksik gösterildiğini tespit eden Sayıştay, borcun toplam tutarının 62 milyon TL olarak gösterildiğini belirledi. Yine belediyenin, Türkiye Elektrik Dağıtım AŞ’ye toplam 32 milyon 570 TL, vergi ve sosyal güvenlik kurumuna ise 37 milyon TL borcu olduğu rapora yansıdı.
Mal alımında sınır aşıldı Belediyenin doğrudan temin ve pazarlık usulü ile yaptığı alımlarda Kamu İhale Kanunu’nda belirlenen limitlere uymadığı ifadelerine yer verilen raporda, şu ifadelere yer verildi: “Ağrı Belediyesinde yaptığımız incelemelerde, mevzuat hükümlerine aykırı hareket edildiği tespit edilmiştir. 2021 yılı için bütçeye mal alımları için aktarmalar dahil 74 milyon 255 bin TL ödenek konulduğu görülmüş, dolayısıyla mevzuat hükümlerine göre parasal limitler dahilinde yapılacak mal alımlarının 7 milyon 425 bin TL’yi geçemeyeceği hesaplanmıştır. Ancak 4734 sayılı Kanun’un 22’nci maddesinin parasal limitlere tabi (d) bendine göre 11 milyon 682 bin TL ve 21’inci maddesinin (f) bendi kapsamında 1 milyon 90 bin TL olmak üzere toplam 12 milyon 772 bin TL tutarında mal alımı yapıldığı, yüzde 10’luk limiti aşan tutarın 5 milyon 347 bin TL’ye ulaştığı ve aşan bu tutar için de Kamu İhale Kurulundan görüş alınmadığı tespit edilmiştir.”
|