Karayollarından Sonra Raylar da 'Duble Yol' Olacak
Demiryollarında, karayollarında olduğu gibi bölünmüş (duble) yol dönemi başlıyor. Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı Devlet Demiryolları (TCDD), rayları çift hatta çıkartmak için geniş kapsamlı 'Yeniden Yapılanma' projesi hazırladı. Buna göre, Ankara-İstanbul, Ankara-Konya hızlı tren hatlarında olduğu gibi, bundan sonra yapılacakların tümü çift hat
/P> Yıllık zarar 750 milyon dolar hedef 2014'te kâra geçmek Devlet Demiryolları, yeniden yapılanmanın meyvelerini 2014 yılında görmeye başlayacak. Artık Hazine'ye yük olmaktan kurtulacak ve kâr eden bir kuruluş haline gelecek. Yeniden yapılanma planlamasında aksi durum da göz önüne bulundurulmuş. Bu yönde verilen şu örnek dikkat çekiyor: "2002-2007 mali verilerine göre, çalışanlar evine gönderilir ve maaşları aynen ödenirse, kamuya olan yükü değişmeyecektir. TCDD'nin zararı (personel gideri) yıllık ortalama 750 milyon dolardır." Projenin hayata geçmesi halinde ise 1 milyar 501 milyon dolarlık fayda sağlanacağı hesaplanıyor. Yapılan hesaba göre elde edilecek tasarruf şöyle olacak: Hatların yenilenmesinden 100 milyon dolar. Tüm hatların sinyalli hale getirilmesiyle (yük taşımacılığında) 333 milyon dolar. Tüm hatların elektrikli hale getirilmesiyle 222 milyon dolar. (Araçların bakım ve enerji giderlerinden yıllık 210 milyon dolar fayda sağlanacak.) Çekirdek ağın duble olması durumunda 289 milyon dolar. Ayrıca, yaşlı araç parkının yenilenmesi halinde yıllık 167 milyon dolar gelir elde edilirken, bakım masraflarının azalması halinde 60 milyon dolar, yakıt giderlerinden ise yıllık 120 milyon dolar fayda sağlanacak. |