Karayollarından Sonra Raylar da 'Duble Yol' Olacak
Demiryollarında, karayollarında olduğu gibi bölünmüş (duble) yol dönemi başlıyor. Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı Devlet Demiryolları (TCDD), rayları çift hatta çıkartmak için geniş kapsamlı 'Yeniden Yapılanma' projesi hazırladı. Buna göre, Ankara-İstanbul, Ankara-Konya hızlı tren hatlarında olduğu gibi, bundan sonra yapılacakların tümü çift hat
/P> Bu sonuç, yük taşımacılığına önemli katkı yapıyor. Örneğin, mevcut çekirdek ağda yılda 80 milyon dolar gelir elde edilirken, bu rakam yeniden yapılanma sonunda 289 milyon dolara çıkıyor. Yük gelirlerinin artmasında, demiryolu hatlarının çift hatta çıkmasının yanında elektrikli hale getirilmesinin de önemi büyük. Çünkü, elektrikli çekiciler (lokomotifler) dizelle çalışan lokomotiflere göre daha fazla yük taşıyabiliyor. 22 binlik dizel bir lokomotif 750 ton yük çekerken, aynı güce sahip elektrikli bir lokomotif, bin 200 ton yük çekebiliyor. TCDD'nin yeniden yapılanma projesi üç bölümden oluşuyor. 3, 5 ve 10 yıllık yatırım planları öngörülüyor. 8,3 milyar dolarlık yatırım yapılırsa, 3 yıl sonra sadece personelden 258 milyon dolarlık tasarruf sağlanacak. Aynı şekilde 10,7 milyar dolarlık yatırım yapılırsa beş yıl sonra personelden 410 milyon dolar tasarruf sağlanacak. 10 yıl sonra ise (2017) bu rakam 467 milyon dolara çıkacak. Yeniden yapılanmanın meyveleri gelirin gideri karşılama oranında da kendini gösteriyor. 10 yıl sonra gelirin gideri karşılama oranı yüzde 32'den yüzde 111'e çıkacak. Personel verimliliği ise yüzde 993 artış gösterecek. Yük taşımalarında yüzde 234, yolcu taşımacılığında yüzde 400 artış sağlanacak.
|