b>Yapımına 15 yıl önce başlanan ve bugüne kadar 1.3 milyar dolar harcanan İzmir-Aydın Otoyolu projesinin bu yıl da tamamlanamayacağı ortaya çıktı. Proje için 2003 bütçesinden ancak 42 milyon dolar ayırdıklarını belirten Bayındırlık ve İskan Bakanı Zeki Ergezen, "Yolun bitmesi için 200 milyon doların üzerinde bir dış krediye ihtiyaç var. Çözüm ancak böyle olur. Bunun için çalışmalarımız sürüyor" dedi.
Önce bilgi aldı
Önceki gün İzmir'e gelen Ergezen, Çevre Yolu'nun en önemli ayağını oluşturan Karşıyaka-1 ve Karşıyaka-2 tünellerini inceleyerek, Karayolları 2. Bölge Müdürü Hicabi Ece, yolun müşavir firması EMG-Erer-Mayreder Geoconsvet Ortak Girişim Grubu Kontrol Başkanı Oktay Özdem ve müteahhit Kutlutaş-Dillingham Ortak Girişim Grubu yetkililerinden bilgi aldı.
Yüzde 90'ı bitti
146 kilometrelik projenin 118 kilometresinin trafiğe açıldığını belirten Oktay Özdem, kilometre başına maliyetin KDV de eklendiğinde 10 milyon doları bulduğunu söyledi. Bunun nedenini yolun bir çok bölümünün şehir içinden geçmesine bağlayan Özdem, "Yüzde 80'i trafiğe açılmış ama kalan kısmın da yarısı bitmiş durumda. Bu yolda toplam 85 köprü, 9 büyük viyadük var. Eğer şehir dışından geçse daha aza malolurdu" dedi.
Müteahhit Kutlutaş-Dillingham grubunun Karşıyaka Tüneli inşaatından sorumlu müdürü Halil Murat da, "Tüneller İzmir için hayati önem taşıyor. Altınyol'da bir şey olsa Karşıyaka'yla İzmir'in bağlantısı kopuyor. Biz buraya 1997 yılında başladık 30 ayda bitirecektik. Öngördüğümüz sürenin üzerinden 3 ay geçmesine rağmen hala bitiremedik. En büyük sorun dış kredilere Hazine onayı almakta. Yoksa biz dış kredi bulma konusunda hiçbir sıkıntı yaşamıyoruz" dedi. Murat, ödenek gelmesi halinde tünellerin 5 ayda bitirileceğini söyledi.
Müteahhide de yazık
Türkiye'nin Japonya'dan sonra otoyol maliyetlerinin en yüksek olduğu ülke durumunda bulunduğunu ifade eden Bakan Ergezen, "Ülke kaldıramıyor bu kadar parayı.Ülkenin her yanı yarım kalmış yollarla dolu. Bu tempoyla da hepsi ancak 40 yılda biter" dedi.
Ergezen, şöyle konuştu: "Halk öyle bir hale gelmiş ki; devletine, bürokratına müteahhidine güvenmiyor. O saygı yıkıldı artık. Bunu elbirliğiyle yeniden sağlamalıyız. 1993-1994'lerde de milletvekiliydim, Ankara Kızılay'da yakamda rozetim göğsümü gere gere gezerdim. İnsanlar 'Buyur abi gel bir çayımızı iç' derdi. Ama artık rozet çıkarılıyor millet sövmesin diye."
Projesi neyi kapsıyor?
Hizmete geçtiğimiz yıllarda açılan İzmir-Aydın Otoyolu'nun uzunluğu 95 kilometre. İzmir Çevre Yolu da 51 kilometre. Çevre Yolu projesi, Çiğli, Bornova Işıkkent, Buca, Karabağlar ve Balçova üzerinden Çeşme Otoyolu'na bağlanıyor. Toplam 51 kilometre olan İzmir Çevreyolu üzerinde oluşturulan kavşaklar ile şehir içi ulaşım yollarına katkı sağlarken, Çanakkale -İstanbul, Ankara-Aydın ve Çeşme istikametlerinden gelen araçların, şehir içine girmeden ulaşımlarının sağlanması planlanıyor.
Yılda sadece birkaç kilometre
Bakan Ergezen, "Neredeyse yılda bir kaç kilometre yol yapılmış. Bu tempoyla bir yere varamayız. Bu nasıl oluyor? Böyle bir şey olur mu?" dedi. Öktem ve Ece'den maliyetleri aşağıya çekmelerini isteyen Ergezen, "Yazık, ödenen fakir fukaranın parasıdır? Müteahhitle de konuşacağız. Maliyetler neden yükseliyor ona bakın?" diye konuştu.
Dış kredi sorunun çözümü için ellerinden geleni yapacaklarını dile getiren Bakan Ergezen, "Gücümüz yeter yetmez orası ayrı. İzmirli haklı olarak yolun bitip bitmediğine bakar. Bu sorunu çözeceğiz" dedi.
|