Dünyanın en büyük metropolleri arasında yer alan
İstanbul’un ulaşım sorunlarına çözüm
oluşturmak amacıyla hayata geçirilen Marmaray ve Yenikapı
Metrosu, büyük bir ulaşım kompleksinde buluşuyor. Yer altı ve yer üstü
raylı sistemini deniz ulaşımıyla birleştiren ‘Yenikapı Transfer
Merkezi’ inşaatında gün yüzüne çıkan 8.500 yıl öncesine ait
arkeolojik bulguları sergilemek üzere hayata geçirilecek olan
Arkeopark projesi için uluslararası platformda bir
‘Yenikapı Transfer Merkezi ve Arkeopark Alanı Uluslararası Proje
Daveti’ gerçekleştirildi. Söz konusu davetin basın toplantısı bugün (30
Haziran 2011), Yenikapı Arkeolojik Kazı Alanı’nda
gerçekleştirildi.
![](http://www.yapi.com.tr/Uploads/HaberMedya/2011\haberler\88137_arkeopark_2.JPG)
Konuyla ilgili açıklamada bulunan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir
Topbaş, “Her geçen gün İstanbul’un kimliği ve tarihi konusunda yeni bulgular
elde ediyoruz ve bu bulgular ışığında tarihini bir defa daha yazıyoruz”
sözleriyle başladığı konuşmasında İstanbul’un sahip olduğu özellikleriyle
kendini dünyaya kabul ettirme şansının var olduğuna dikkat çekti.
Dünyada çapında ilk defa bir yerel yönetimin bu denli büyük bir arkeolojik
kazıya katkı sağladığını vurgulayan Topbaş, söz konusu alanın “farklı bir
destinasyon alanı ve bir algı odağı” olarak ortaya çıkacağını ifade etti. “Bu
noktada bizler, bir kırılma noktasında birlikteyiz” diyen Topbaş, dünyada artık
kentlerin yarıştığına dikkat çekerek, kent olgusunun ve kentlerin gücünün ön
planda olduğunu belirtti. “Artık bu bölge bir arkeolojik park” diyen Topbaş, bu
noktanın dünyada adeta yeni bir merkez olacağını ve bu noktada yeni bir
destinasyon projesinin başladığını anlattı.
![](http://www.yapi.com.tr/Uploads/HaberMedya/2011\haberler\88137_arkeopark_3.JPG)
![](http://www.yapi.com.tr/Uploads/HaberMedya/2011\haberler\88137_arkeopark_4.JPG)
30 hektarlık proje alanı için bir takım kriterlerin belirlendiğini ifade eden
Topbaş, Marmaray projesinin 2013 senesinin sonlarına biteceğini bu bağlamda söz
konusu Arkeopark projesinin de 2013 senesinde tamamlanmasını istediklerini ifade
etti.
Alanda 35 bini aşkın bulgunun elde edildiğini söyleyen Topbaş, söz konusu
değerlerin büyük bir bölümünün alanda sergileneceğine dikkat çekti.
![](http://www.yapi.com.tr/Uploads/HaberMedya/2011\haberler\88137_arkeopark_5.JPG)
İstanbul’u “ülke özelliği gösteren bir şehir” olarak tanımlayan Topbaş,
İstanbul’un kentlilerine karşı ama aynı zamanda bütün dünyaya karşı
sorumlulukları olduğunu ifade etti. İstanbul’un bir model şehir olarak
nitelendirilebileceğini anlatan Topbaş, her eserde her adımda İstanbul’un
kendine has özelliklerinin ortaya çıkmasının önemine değindi. Söz konusu alanın
İstanbul’un diğer dünya kentleri ile yarışında farklılığını ortaya koyacağını
aktaran Topbaş, proje ile birlikte projenin yakın çevresinin değişeceğini
düşündüğünü de sözlerine ekledi.
Toplantı, soru cevap kısmıyla sona erdi.
![](http://www.yapi.com.tr/Uploads/HaberMedya/2011\haberler\88137_arkeopark_7.JPG)
Yenikapı İstasyonu teknik bilgiler
- 5,2 km’lik Taksim-Yenikapı metro hattının en büyük
istasyonu,
- 2013 sonunda Marmaray’la beraber hizmete girmesi
planlanıyor,
- Metro sisteminin en büyük ve merkezi entegrasyon
istasyonu,
- Marmaray, Hafif Metro (Havalimanı-Yenikapı), Taksim-
Yenikapı Hattı (Şişhane’den) olmak üzere 3 farklı sistemin entegrasyon noktası
- Bu 3 sistem, Yenikapı’da yeraltından birbirine
entegre edilecek. 3 sistemin maksimum taşıma kapasiteleri toplamı saatte tek
yönde 185 bini bulacak.
- Yenikapı istasyonu, hafif metro istasyonu ve 600 araçlık otoparkla beraber
toplam 59 bin m2’lik bir inşaat alanından oluşuyor. Entegrasyonun maliyeti 106
milyon TL. Bu meblağın yüzde 29’u arkeolojik kazı ve ilişkili işlere
harcanıyor.
|