Atatürk Havalimanı'nda yapımına 3 yıl
önce başlanan yeni kule, sözleşmede belirtilen tarihe yetiştirilemedi. Hava
trafik güvenliğini büyük ölçüde artırması beklenen kulenin açılışı 2010 yılına
kaldı. Yeni kulenin inşaatı, hava kontrol sistemlerinin tek merkezden
yürütülmesine imkan tanıyan Hava Trafik Yönetimi Sistemlerinin
Sistematik Modernizasyonu (SMART) projesi kapsamında, 2006 Eylül ayında
başlamıştı. Eski kulenin taşınmasıyla Atatürk Havalimanı apronunda yeni bir park
alanının da açılması hedefleniyordu. İnşaatın gecikmesi sonucu park alanı da
sürüncemede kaldı.
Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü tarafından açılan
ihaleyi 86 milyon 750 bin Euro'luk teklifle İçtaş İnşaat,
binayı 25 Ağustos 2009 tarihinde teslim etme sözü vermişti. Atatürk Havalimanı
Dış Hatlar Terminali'nin ihalesini 1997'de kazanan TAV Havalimanları
Holding, 1998'de başladığı Dış Hatlar Terminali'ni 2 yılda tamamlarken,
İçtaş İnşaat 3 yılda kulenin inşaatını bile bitiremedi. DHMİ yetkilileri, kule
inşaatının bazı aksaklıklar sebebiyle bitirilemediğini ifade ederken, inşaatın
2010'da tamamlanacağını söylüyor.
Ancak kulenin devreye girmesi için inşaatın bitmesi de yeterli değil. Çünkü
gerekli seyrüsefer cihazları ile diğer teknik malzemeler de henüz temin
edilmedi. Bu sebeple kontrol kulesinin 2010'dan önce hizmete giremeyeceği
belirtiliyor. Yapımı devam eden kule inşaatında, yeterli güvenlik önlemlerinin
alınmaması da zaman zaman ciddi tehlikeler atlatılmasına yol açıyor. Güvenlik
önlemi alınmadan vinçle kaldırılan bazı malzemeler, rüzgârın da etkisi ile
bağlantı noktalarından koparak, inşaat alanına veya aprona düşüyor.
Smart Projesi, Türkiye'de 80'lerde kurulan radar ve hava trafik sistemlerinin
yenilenmesini amaçlıyor. Proje halihazırda var olan eski sistemlerin,
Eurocontrol ve ICAO'nun belirttiği günümüz ihtiyaçlarını tam olarak
karşılayabilmesini hedefliyor. Proje ile hava sahasının sıkışan kapasitesi
artırılarak uçuş güvenliği büyük ölçüde sağlanacak. 2009'da tamamlanması
hedeflenen projeyle, hem ülke hava sahasının sıkışan kapasitesinin artırılması
hem de hava trafik kontrol sistemlerinin modernizasyonu ve tüm ülke hava
sahasının tek bir hava trafik merkezinden kontrol edilmesi öngörülüyor.
|