br />
Yolcu 'İETT geç kaldı' diyor yolu, trafiği göz ardı ediyor
Düşünüyorum da otobüs ile yolcusu arasında bir aşk-nefret ilişkisi var. Bir
türlü vaktinde gelmeyen otobüse içinden saydırırken, karşıdan gözüktüğünde hele
de basamaklarından içeriye kendini attığında bitiveriyor içindeki kavga. Sonra
yeniden başlıyor, bitiyor. "İnsan sevdiğini yerden yere vururmuş." diyor İETT
Genel Müdürü Hayri Baraçlı ve devam ediyor: "Gayretim, yolcum otobüse binerken
günaydın derken şoförümün de günaydın demesi. İletişim ve empati çok önemli."
Durakta soğukta, sıcakta, aç biilaç beklerken pek empatik düşünemez insanoğlu
diye aklımdan geçiriyor ve hani şu uçaklardaki "varsayılan erişim saati"
kavramının İETT için geçerli olup olamayacağını sorduğumda da gülüyor. Baraçlı,
matematik adamı, rakamlarla konuşuyor, "Varsaymak için değişkenlere,
varsayımlara ve kabullere bakarsınız. Bizim denklemimizde araç, şoför ve yol
değişkenleri mevcut. Sürekli bakımı yapılan araçların bozulma oranı düşük, yüzde
1; şoförün hatasından ötürü gecikmeyi de yüzde 1 alsak geriye yüzde 98 ile yol
durumu kalıyor. İstanbul trafiğinde neyi, nasıl varsayacaksınız? Bütün bunlara
rağmen simülasyonlarla varsayımlarda bulunmayı programımıza aldık. Değişimin
kurum için vazgeçilmez olduğunun farkındayız ve bu yolda da hızlı adımlar
atıyoruz." diyor.
Yönetim krizleri fırsattır; hem öğrenir hem geliştirirsiniz
"Heyecanlı bir yöneticiyim. Yapılacak işin çokluğu beni yıldırmaz. İETT'de de
yapılacak çok iş var. İnancım odur ki; yönetim krizleri bir fırsattır ve
çözerken hem öğrenir hem de geliştirirsiniz. Yönetimin beş fonksiyonu; planlama,
organizasyon, kadrolama, koordinasyon ve kontrol sistematiğini takip ettiğinizde
işi yapmak da, krizi yönetmek de daha kolay olur. İETT'de, bu süreci
uygulayabileceğimiz işlenmemiş bir maden var. İş çok ama yöntem de belli. Benim
düşüncem hayırlı olduğundan sonuçları da hayırlı olacaktır. Doktora tezim "sıfır
hata" üzerineydi. Bu nedenle bir yönetici olarak hataların tekrarlanmasına
kızarım. Ancak İETT'de olduğu gibi bazı işlerde sıfır hataya ulaşmak pek mümkün
gözükmüyor, ben de sıfır hata tanımını hatanın tekrarlanmaması olarak
değiştirdim." diyen İETT Genel Müdürü Hayri Baraçlı'ya bu zor görevinde
kendisine güç diliyorum.
Kanaat etmeyi unuttuğunuzda hiçbir para yetmez
Genel Müdür Hayri Baraçlı, hayatında her şey yolunda daha rutin giderken
İETT'ye göreve çağrıldığında epey düşündüğünü söylüyor. Baraçlı, şunları
aktarıyor: "Kendi kendime, 'İş meşakkatli ama hizmet etmek gerekir' dedim. Az
da, çok da kazansanız doyacağınız lokmalar belli. Kanaat etmeyi unutmadan
yaşamak gerektiğine inanırım. Çünkü kanaat etmeyi unuttuğunuzda hiçbir para
yetmez. Oysaki birisi, yaptığım işten dolayı 'Allah razı olsun' dese o bana
yeter."
|