Foto: Dilek Mermer (AA)
İskenderun Limanının Limak Yatırım'a işletme hakkı devir töreni,
Adalet Bakanı Sadullah Ergin, Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, Ulaştırma, Denizcilik
ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım'ın katılımıyla
gerçekleştirildi.
Rixos Otel'de düzenlenen törenle TCDD'ye ait İskenderun Limanı'nın 36 yıl
süreli işletme hakkı, Limak Yatırım'a devrediliyor. İskenderun Limanının
özelleştirilmesine ilişkin 2005 yılına bir kez ihaleye çıkılmış, ancak ihale
iptal edilmişti. Limanın özelleştirilmesi için 17 Mayıs 2010'da ikinci kez
ihaleye çıkılmış, son teklif verme arihi olan 16 Eylül 2010'da 12 teklif
alınmıştı.
28 Eylül 2010 tarihinde gerçekleştirilen nihai pazarlık görüşmeleri ve açık
artırma sonucunda 372 milyon dolar olarak en yüksek teklif, Limak Yatırım Enerji
Üretim İşletme Hizmetleri ve İnşaat A.Ş. tarafından verilmişti.
İhalenin sonuçları 7 Ocak 2011 tarihli Özelleştirme Yüksek Kurulu kararı ile
onaylanmıştı. Doğu Akdeniz’de yer alan TCDD İskenderun Limanının toplam yük
elleçleme kapasitesi, yıllık 3.2 milyon ton. Limanın Akdeniz bölgesi limanları
içindeki payı yaklaşık yüzde 2,4, Türkiye limanları içindeki payı yüzde 0,8
olarak belirtiliyor.
''İskenderun, ülkemizin Ortadoğu'ya, Akdeniz'e ve Afrika'ya açılan
kapısı olmaya başladı''
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, İskenderun'un
Türkiye'nin Ortadoğu'ya, Akdeniz'e ve Afrika'ya açılan kapısı olmaya başladığını
söyledi.
Rixos Otelde düzenlenen imza töreninde konuşan Yıldırım, bunun bir
özelleştirme projesi değil, sadece limanın 36 yıllığına işletme hakkının devri
olduğunu söyledi. Buradaki amacın limanın daha verimli çalışması, yatırımların
daha hızlı yapılması olduğunu ifade eden Yıldırım, ''Burada çalışan 300 işçimiz
vardı. Bular TCDD bünyesinde çalışmaya devam ediyor. İşçilerimiz hiç bir hak
kaybına uğramadan çalışmalarına devam edecek' dedi.
Limanda yeni istihdam oluşturulacağını anlatan Yıldırım, Limak'ın, 250 kişi
daha istihdam edeceğini belirtti. Konteyner kapasitesinin ilk etapta 4 yüzbine,
kısa sürede da 1 milyona çıkarılacağını anlatan Yıldırım, limana toplam 250
milyon olarlık bir yatırım yapılacağını kaydetti.
İskenderun limanının 750 dönümlük alanıyla Türkiye'nin 4'üncü büyük limanı
olduğunu anlatan Yıldırım, şöyle konuştu:
''Demiryollarına bağlı limanların özelliği limana kadar demiryolu ve otoyol
bağlantısının bulunması. Dolayısıyla limana gelen ve sevk edilecek bütün yükler
ulusal ulaşım ağına bağlanabiliyor. Limak grubuna düşen buraya belirli
uluslararası linerleri bağlamak ve İskenderun'u, ihracat ve ithalatın yapıldığı
merkezin ötesinde bir aktarma haline getirmektir. Bu liman buna uygundur.
İskenderun, ülkemizin Ortadoğu'ya, Akdeniz'e ve Afrika'ya açılan kapısı olmaya
başladı.''
5 yılda 250 milyon dolar yatırım
Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, 5 yıl içinde İskenderun
Limanına 250 milyon dolar yatırım yapacaklarını bildirdi.
Özdemir, İskenderun Limanı projesinin finansmanı için 6 büyük bankanın yer
aldığı konsorsiyumdan toplam 425 milyon dolar tutarında kredi sağladıklarını
belirtti.
Limak Yatırım'ın en
önemli projelerinden biri olan İskenderun Limanı-nda kapasite artırımı ve
iyileştirme çalışmalarına derhal başlayacaklarını ifade eden Özdemir, ilk etapta
1,3 milyon TEU'luk konteyner yatırımı yaparak, ilerleyen aşamalarda 3 milyon
TEU'ya ulaşmayı hedeflediklerini kaydetti.
Foto:
Dilek Mermer (AA)
''İskenderun Limanı, Türkiye'nin en büyük limanlarından biri
olacak''
Özdemir, limanın doğal coğrafi yapısı gereği, başta Gaziantep, Kahramanmaraş,
Adıyaman, Şanlıurfa, Hatay, Osmaniye, Adana, Kayseri, Sivas, Malatya, Elazığ,
Diyarbakır ve diğer doğu ve güneydoğu illeri olmak üzere Türkiye'nin, Doğu
Akdeniz, Güneydoğu ve Doğu Anadolu havzasında bulunan sanayi ve ticaret
merkezlerine hizmet için en uygun konumda bulunduğunu söyledi. Nihat Özdemir,
Limak Yatırım'ın en önemli projelerinden biri olan İskenderun Limanının Irak ve
Suriye gibi komşu ülkelerle transit ticaret için önemli bir aktarma noktasında
bulunduğunu ifade etti.
Limak Holding olarak dünyadaki gelişmeleri yakından takip ettiklerini, yeni
girişim alanlarını değerlendirme noktasında heyecan taşıdıklarını ifade eden
Özdemir, şöyle konuştu:
''Limanın bir kısmını konteyner limanı haline getireceğiz. Bu konuda
yatırımlara başladık. Liman için 3 kademeli yatırım planımız var. Dünya ticaret
hacmindeki artışı ve bu ticaretin önemli bir bölümünün deniz yolu ile
gerçekleştiğini gözlemlemekteyiz. Bunun yanı sıra yüklerin konteyner ile taşınma
trendinin önemli bir ivme kazandığı görülmektedir. 5 yıl içinde İskenderun
Limanına 250 milyon dolar yatırım yapacağız''
Bu proje için 6 büyük bankadan toplam 425 milyon dolarlık kredi temin
ettiklerini ifade eden Özdemir, bu projeye destek veren konsorsiyum ortağı
Finansbank, Garanti Bankası, İş Bankası, Türkiye Sınai Kalkınma Bankası,
UniCredit ve Vakıflar Bankasına bu ülke için proje üreten, yatırım yapan bir
grup olarak teşekkür borçlu olduklarını ifade etti.
Özdemir, kredinin toplam vadesinin 13,5 yıl, geri ödemesiz dönemin ise 4 yıl
olacağını belirterek, ''Bu kredi Özelleştirme İdaresine işletme devir bedeli
ödemesinde, limanın kapasite artırımı ve iyileştirme yatırımları için
kullanılacak'' dedi.
''Limak tarafından İskenderun Limanına yapılacak 250 milyon dolarlık
yatırım Türkiye açısından çok önemli''
Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, Limak tarafından İskenderun Limanına yapılacak
250 milyon dolarlık yatırımın Türkiye açısından çok önemli olduğunu belirterek,
''Türkiye'de limanların çoğunun ölçek problemi var. Ölçeğin büyütülmesi rekabet
gücünün artırılması açısından önemli bir karar'' dedi.
Maliye Bakanı Şimşek, törende kendisinden önce konuşan Ulaştırma, Denizcilik
ve Haberleşme Bakanı Yıldırım'a teşekkür ederken, ''Hem bütçeden pay alıyor,
daha da önemlisi kendi kaynağının önemli bir kısmını yaratmada büyük çaba
gösteriyor. Duydum ki İstanbul ve İzmir'deki çok önemli bazı gayrimenkullerini
bize verecekmiş. Biz de özelleştirme yoluyla hızlı bir şekilde
değerlendireceğiz. Çünkü 2012 bütçesi kendilerine yeterli kaynağı ayırmamış.
Mutlaka kaynak oluşturmak lazım'' diye konuştu.
Adalet Bakanı Ergin'e de
teşekkür eden Şimşek, yargının hızlandırılması projesinin önümüzdeki dönemlerde
önlerini açacağını belirtti.
Foto: Dilek
Mermer (AA)
İzmir Limanına da değinen Şimşek, ''Bizim için zaman ve kaynak olarak büyük
bir kayıp oldu. Çünkü küresel kriz başlamadan önce yaklaşık 1,3 milyar dolara
satılmıştı. Firma da 300 milyon doların üzerinde yatırım taahhüdünde bulunmuştu.
Fakat gerçekleşmedi. Bundan İzmir ve ülkemiz kaybetti'' dedi.
Şimşek, önümüzdeki süreçte Ulaştırma, Haberleşme ve Denizcilik Bakanlığı ile
Özelleştirme İdaresinin yakın işbirliği içinde çalışacağını ve İzmir'e yakışan
bir liman oluşturulacağını söyledi.
Özelleştirmede amaçlarının ülkenin verimliliğini artırmak, kamu kaynaklarının
sınırlı olduğu bir ortamda yatırımların özel sektör eliyle yaptırılması olduğunu
anlatan Şimşek, İskenderun limanının bunun tipik bir örneği olduğunu kaydetti.
Şimşek, yatırımcının söz konusu limanı alırken yüksek bir kira bedeli ödediğini,
büyük yatırımlar yapılacak bu limanın devlete göre çok daha verimli
işletilebileceğini kaydetti.
Dünya ticaretinin hızlı bir şekilde arttığını, bu ticarette Türkiye'nin
payının da yükseldiğini anlatan Şimşek, Türkiye'nin stratejik konumunun çok
önemli olduğunu, bunun bir fırsata dönüştürülmesi gerektiğini söyledi. Şimşek,
bunun için rekabet gücü yüksek özel sektör eliyle işletilen önemli limanlara,
altyapı yatırımlarına ihtiyaç bulunduğunu ifade etti.
Bakan Şimşek, İskenderun limanının, önümüzdeki dönemde İskenderiye, Beyrut,
Hayfa limanlarına göre daha önemli konuma gelebileceğini söyledi.
''Yeni özelleştirmeler gündemde''
Özelleştirme İdaresi Başkan Vekili Ahmet Aksu da, 1997 ve 2003 yılları
arasında Türkiye Denizcilik İşletmelerine ait 13 limanın özel sektöre devrini
gerçekleştirdiklerini hatırlattı.
Dünya ticaretindeki gelişmenin, limancılık faaliyetlerinin önemini de ön
plana çıkardığını anlatan Aksu, dünya ticaretinin yaklaşık yüzde 80'inin deniz
yoluyla taşındığını, Türkiye'nin ithalat ve ihracatının da yüzde 90'a yakın
bölümünün deniz yoluyla yapıldığını kaydetti.
Aksu, bu yıl denizilik alanında yeni özelleştirmelerin de gündemde
bulunduğunu belirterek, Silifke, İstanbul Kalamış, İzmir Pasaport ve Bodrum
Güllük olmak üzere 4 marinanın imar çalışmalarının devam ettiğini anlattı. Aksu,
buna ek olarak yine TCDD'ye ait İzmir ve Derince limanlarının özelleştirme
çalışmalarının da devam ettiğini kaydetti.
Derince limanının daha önce Ulaştırma Bakanlığı tarafından geliştirilen
yap-işlet-devret projesiyle birleştirilmek suretiyle özelleştirilmesinin
planlandığını anlatan Aksu, şunları söyledi:
''Yine özelleştirme programında bulunan Kemerköy Limanının da hazırlık
alışmaları son aşamaya geldi. Bunun da yakında ihale ilanları yayınlanacak.
Kruvaziyer limanlarına ilişkin özelleştirme çalışmaları da devam ediyor.
İstanbul Salı Pazarı ve İzmir Kruvaziyer limanlarına ilişkin yürüttüğümüz
çalışmalar da son aşamaya geldi.''
|