b>Çanakkale Barosu, devletin trilyonları toprağa gömdüğü İntepe Varyantı’yla ilgili sorumluların bulunması için savcılığa suç duyurusunda bulundu. Mimarlar Odası da dava hazırlığına girdi. Çanakkale’de 2001 yılında Karayolları 14’üncü Bölge Müdürlüğü, Dünya Bankası’nın kara noktaların iyileştirilmesi programı kapsamında verdiği krediyle, İntepe Varyantı’nı 1 milyon YTL’ye ihale etti. Temmuz 2001’de işe başlanacakken, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu bölgenin birinci derece arkeolojik SİT alanı olduğu gerekçesiyle izin vermedi. Bir yıl sonra, kuruldan izin çıktı ve çalışma başladı.
Vadi toprakla doldu
Derindere Vadisi’nden geçirilmesi planlanan İntepe Varyantı için 100’den fazla ağaç kesilince, çevreciler tepki gösterdi. 45 metre derinlikteki vadinin içi toprakla doldurularak geçirilmesi planlanan yol yapımına başta Mimarlar Odası olmak üzere bir çok sivil toplum kuruluşu da ’Çöker’ gerekçesiyle karşı çıktı. Ancak, müteahhit vadiyi 150 bin metreküp toprakla doldurdu. Yol yapıldı ve 2003 sonlarında açıldı. Yolun bir şeridi üçüncü yılında toprak kayması nedeniyle kullanılamaz hale geldi.
Eskisinden de kötü oldu
Karayolları, daha sağlam bir dolgu için Ekim 2006’da ikinci bir ihale yaptı. 1.6 milyon YTL’ye onarılması planlanan yol için müteahhit dolguyu kaldırdı. Bir servis yolu yapılarak güzergahtaki geçiş ’Kara nokta’ olarak adlandırılan eski yoldan verilmeye başlandı. Karayolları ve müteahhit, dolguyu kaldırıp zemini gördükten sonra yeniden çökebileceğini düşünerek ikinci dolgudan vazgeçti. Eski yol güçlendirildi ve viyadük yapılıncaya kadar geçişlerin buradan devam etmesi kararlaştırıldı. 2002 rakamlarıyla 1 milyon, 2006 rakamlarıyla 1.6 milyon YTL toprağa gömülmüş oldu.
Barodan suç duyurusu
Çanakkale Barosu, varyantla ilgili sorumluların bulunup cezalandırılması için savcılığa suç duyurusunda bulundu. Başkan Tülay Ömercioğlu, "Hepimizin cebinden çıkan trilyonlar toprağa gömüldü. Kim bu işi projelendirdiyse, keşif yaptıysa, onay verdiyse ve işin altına imza attıysa cezalandırılsın istedik" dedi. Mimarlar Odası Çanakkale Şubesi Başkanı Ünal Ömercioğlu, devletin parasını çarçur edenlerin hesabını ödemeleri gerektiğini söyledi. Baro’nun, suç duyurusunun sonucunu beklediklerini ifade eden Ömercioğlu, şunları söyledi:
"Bir dava açılmazsa o zaman yerinde bilirkişi tarafından keşif yaptıracağız. Projede veya yapımda varsa, sorumlular hakkında dava açacağız. Yola şu ana kadar 3 milyon YTL’ye yakın para harcandı. Ancak trilyonlar harcanarak yapılan yoldan eser kalmadı. Tekrar eski yoldan geçiş verildi. Çanakkale’yi İzmir’e bağlayan E-24 Karayolu trafiğe açık durumda. Üstelik eskisine göre kur çapı olarak daha fazla tehlike arz etmekte. Yeni projenin ne olacağı ise hala kararlaştırılamamıştır. Bu aşamada yolda kaybedilecek hayatların sorumluluğunu kim üstlenecek."
Ömercioğlu, varyantın duble yol kapsamında ele alınarak projelendirilmesi gerektiği konusunda da ilgilileri uyardı.
|