İnşaat Malzemesi Sanayicileri Derneği’nin
(İMSAD) yayınladığı aylık inşaat sektörü değerlendirme raporunda inşaat
malzemesi sektörünün ihracat rakamları ele alındı. Raporda öne çıkan
tespitlerşöyle:
İnşaat malzemesi sektörünün ihracat verileri en yüksek düzeyine 2,53 milyar
dolar ile 2008 yılının Eylül ayında ulaşmıştır. Yani sektör global krizin
başladığı Ekim 2008’den hemen önce zirve yapmıştır. Bu noktadan sonra düşüşe
geçen sektör ihracatı 2011 yılında 1,46 milyar dolarlık ortalama ile
seyretmektedir. Sektör ihracatının ülke ihracatı içindeki payı ise ortalama
%13,16 olarak gerçekleşmiştir. 2011 yılı için sektörün ihracat rakamları
Ocak-Ağustos aylarında sırasıyla 1,27, 1,33, 1,54, 1,58, 1,50, 1,47, 1,50 ve
1,47 milyar dolar düzeyinde gerçekleşmiştir.
Ağustos ayı rakamları dikkate alındığında inşaat malzemeleri arasında
ihracatta lider konumda %20,3’lük pay ve 298,7 milyon dolarlık ciro ile
demir/çelik çubuklar bulunmaktadır. Bunu %7,76’lık pay ve 114,2 milyon dolarlık
ciro ile diğer elektrik iletkenleri izlemektedir. 3. sırada ise %7,44’lük pay
ile demir/çelikten inşaat ve aksamı yer almaktadır. Demir/çelik bazlı ürünlerin
sektör ihracatındaki toplam payı ise %39,07 düzeyindedir. Bu kalemlerin hemen
arkasından ise %6,63’lük pay ve 97,5 milyon dolarlık büyüklük ile çimento
sektörü gelmektedir. Ülkelerin iş kollarında uzmanlaştığı bir dönemde Türkiye
yıllardır inşaat sektörü ile ön plana çıkmaktadır. İnşaat malzemesi sektörünün
alt kalemlerinin birçoğunda dünya sıralamasında ilk üçte yer alan Türkiye’nin
ihracatta bu sektörleri markalaşmak için değerlendirmesi yerinde olacaktır.
TL’nin değer kaybettiği bu dönem özellikle ihracat açısından bir fırsat
olarak değerlendirilmelidir. Yine borç krizi ile boğuşan Avrupa’nın ihracattaki
ağırlığı azaltılmalı, bölgesel çeşitleme yapılmalıdır. Arap Baharı sonrasında
yeniden inşa sürecine girecek olan bu bölgenin özellikle inşaat sektörü
temsilcileri tarafından yakın takibe alınması sağlıklı bir strateji olacaktır.
Bu noktada özellikle inşaat malzemesi sektörünün markalaşmaya ağırlık vermesi,
dünyada liderliğe oynadığımız demir-çelik gibi sektörlerde katma değerli ürünler
yaratarak ihracat payı artırılmalıdır.
|