ünyaca ünlü mobilya firması IKEA’nın Maya Grubu ile işbirliği yaparak Türkiye pazarına girmesi gözleri mobilya sektörüne çevirdi.
Yapılan yorumlar ‘IKEA’nın yerli mobilya üreticilerini zorda bırakacağı’ yönünde odaklanırken mobilya alanında geçmişi uzun yıllara dayanan Kelebek Mobilya’nın Genel Müdürü Nejat Çetin, sektörde sarsıcı durumlar yaşanmayacağını dile getirdi. Yerli üreticilerin fiyat rekabetini titizlikle yürüttüğü sürece sorun yaşamayacağını anlatan Çetin, IKEA’nın ürünlerinin de sanıldığı kadar ucuz olmadığını söyledi. IKEA’nın minimal modeller, ucuz hammadde ve büyük mağazalarda gerçekleşen profesyonel pazarlama teknikleriyle öne çıktığını belirten Çetin, “Her ürün grubunda bir tane ucuz mal koyuyor diğer ürünleri piyasadaki benzerleri ile aynı fiyatta. Hatta pahalı bile. Örneğin koltuk satıyor. Ama kılıfına ayrı fiyat, yanına bir iskemle koyuyor ona ayrı fiyat, hepsini topladığınızda piyasa koşulları ile aynı rakama ulaşıyorsunuz.” diye konuştu. IKEA’nın aynı ürünü farklı hammaddelerle üreterek de avantajlı fiyat alternatifi oluşturduğunu belirten Çetin, söz konusu İsveçli şirketin servis, montaj ve nakliye gibi işlemleri tüketicinin sorumluluğuna bıraktığını sözlerine ekliyor.
Mobilya sektöründeki gelişmeleri değerlendiren Çetin, 2004’te yüzde 35 büyüme gösteren sektörün bu yıl bir duraklama içine girdiğini söyledi. Yılın bugüne kadar geçen döneminde sektörün önceki yılın aynı dönemine göre, yüzde 20’ye yakın bir gerileme gösterdiğini belirten Çetin, bununla birlikte mutfak mobilyalarında yüzde 35’lik büyüme yaşandığını kaydetti. “Eskiden bir model yapıyor, kendi kârımızı ve bayinin kârını koyuyorduk. Ortaya çıkan fiyata müşterinin razı olması gerekiyordu. Şimdi pazardan, müşterinin almaya razı olduğu fiyattan geri gelerek ürün geliştiriyoruz.” diyen Çetin, ürettikleri ürünleri piyasada alınabilecek fiyata geliştiremedikleri takdirde bu seviyeden üretebilecek birine havale ettiklerini belirtiyor. Kelebek Mobilya, tüm üretiminin yüzde 10’unu yan sanayiye ürettiriyor. Firmanın hedefi bu oranı kısa vadede yüzde 15’e çıkarmak. Mobilya sektörü yan sanayiinde teknik imkanları yeterli olan ancak yaygın marka üretemedikleri için kapasitelerini tam kullanamayan 72 bin dolayında atölye bulunuyor.
Enka Grubu’na bağlı Kelebek Mobilya, müşterilerin istedikleri mobilyaları istedikleri tarzda kendi evleri içinde görüntüleyen, böylece en uygun kombinasyonu daha mağazadayken müşteriye gösteren art-fiction (sanat-kurgu) adlı bir program kullanmaya başladı. İnternet üzerinden de ulaşılan program sayesinde müşteri modellerle kumaşlardan istediği seçimi yapıp sipariş verebiliyor.
|