Kamu ihaleleri, gelecek yıldan itibaren kademeli olarak elektronik ortama taşınıyor. Elektronik ihale yöntemi için pilot uygulama, kamu alımlarının yüzde 30’unu oluşturan ve sık sık çeşitli iddialara konu olan ilaçta gerçekleştirilecek.
Projenin, 2007’de yaygınlaştırılarak bütün kamu kurumlarını kapsaması planlanıyor. İhalelerin, ‘insan faktöründen-kayırmacılıktan’ olabildiğince uzak yapılmasını öngören proje ile yılda en az 8 milyar dolar tasarruf hedefleniyor. Kamu İhale Kurumu Başkanı Sener Akkaynak, ihalenin temel ilkeleri arasında yer alan ‘kamuoyu denetimi’nin ancak ihalelerin elektronik ortama taşınmasıyla sağlanabileceğini söyledi. Tüm sürecin, bilgisayar ortamında şeffaf gerçekleştirileceğini kaydeden Akkaynak, ihaleye giren firmaların hangi kriterlerle elendiğini, ihale günü kimin ne kadar teklif verdiğini ve nasıl kazandığını internet üzerinden takip etmenin mümkün olacağını anlattı. E-İhale Çalışma Grubu Başkanı Gökhan Oğuz da Kamu İhale Kanunu ile evrensel standartların getirildiğini ancak bu kanun içinde ‘bazı kayırmacılıkların yapılabileceğini’ kaydetti. Oğuz, “Kamusal ihtiyaçların karşılanması teknik bir olaydan ibarettir. Makinelerin hemşehrileri, ideologları yoktur. Siz gerekli verileri girersiniz, o da bir sonuç koyar.” dedi. İhaleleri elektronik ortamda gerçekleştirmekle sübjektifliğin getirdiği ek maliyetlere de katlanmak zorunda kalınmayacağına işaret eden Oğuz, yalnız kağıt, ek işgücü gibi maliyetlerin ortadan kaldırılmasının yüzde 20 tasarruf sağlayacağını söyledi. Oğuz, ihalelerdeki yıllık yüzde 20 tasarrufun 8 milyar dolara denk geldiğine dikkati çekti. Çalışma Grubu’nda yer alan Bilgi İşlem Dairesi Başkanı İhsan Özgen, ilgili kurumlarla protokol aşamasına geldikleri bilgisini verdi. İhalelere katılmak isteyenlerden, vergi borcu olmadığı, SSK ve Bağ-Kur prim borcu bulunmadığı, sabıka kaydı gibi yaklaşık 70 kalemde belge istendiğini ifade eden Özgen, ilgili kurumlarla işbirliği çerçevesinde katılımcıların belge toplama külfetine girmeyeceğini, tüm verilerin bilgisayar ağında toplanacağını anlattı.
|