b>Gümüşhane’nin Özkürtün Beldesi’nde Harşit Çayı üzerinde Ayaş Tüneli’nin yapımcısı NUROL İnşaat firmasınca inşa edilen Kürtün Barajı ve Hidroelektrik Santral (HES) inşaatı, 1986 yılında ANAP hükümeti döneminde 122 trilyon 781 milyar liraya ihale edildi.
Heyelân bölgesi olması nedeniyle yapımına mühendislerin izin vermediği, ancak inşaatında ısrar edilen Kürtün Barajı, bugün heyelân sebebi ile suyla doldurulamıyor ve dolayısıyla barajda elektrik de üretilemiyor. 1986 yılında Gümüşhane Köy Hizmetleri İl Müdürlüğü’nde çalışan Jeoloji Mühendisi Zafer Topşir ve Jeoloji Mühendisi Feridun İnce, göl yapım alanının heyelanlı bölge olması ve toprak yapısının uygun olmaması nedeniyle yerleşim yerlerinin sular altında kalacağını, dönemin Devlet Bakanı İlhan Aşkın’a bildirdi. Ancak dönemin Bayındırlık ve İskân Bakanı Safa Giray ile Devlet Su İşleri Genel Müdürü, Bakan Aşkın’ın inceleme talebini ciddiye almadı.
Mahalle su altında kaldı
Baraj gölü, 8 Şubat 2002 tarihinde su tutmaya başladıktan sonra haziran ayında heyelan nedeniyle Özkürtün Beldesi’nde bir mahalle göl suları altında kaldı. Bu olayın ardından göl kotu 630 metre seviyesinden 580 metreye düşürüldü. Ancak bu durumda barajdan hedeflenen elektrik üretimi sağlanamadı. Uyarıları dikkate almayan DSİ Genel Müdürlüğü ise ancak 2003 Nisanı’nda bölgenin baraj yapımına uygun olmadığı yönünde bir rapor hazırladı. Raporda baraj gölü çevresinin heyelanlı bir bölge ve toprağın su ile temasında eriyen bir yapıda olması nedeniyle çevredeki yerleşim yerlerinin istimlak edilmesi, baraj gölünün su kotasının yükseltilmesi durumunda su altında kalacak olan Tirebolu-Torul-Gümüşhane karayolunun yerinin değiştirilmesi önerildi.
İlçeler de tehdit altında
Öte yandan; baraj gölünün çevresinde bulunan Doğankent ve Tirebolu ilçelerinin, baraj gölünün altında kalma tehdidiyle karşı karşıya olduğu da bildirildi. Ayrıca heyelanlı bölge olduğu bilindiği halde bölgeye yapılan DSİ lojmanlarının da göl kotunun yükseltilmesi durumunda sular altında kalacağı kaydedildi. DSİ’nin 2003 raporunda, Tirebolu-Torul Gümüşhane karayolunun göl suları altında kalma tehlikesi nedeniyle yapılmasını tavsiye ettiği tünel çıkışının ise yine heyelân bölgesi içinde yer almasının ikinci bir felakete davetiye çıkardığı bildirildi.
|