BR> ŞPO
İstanbul Şube 2. Başkanı Yrd. Doç. Dr. Pelin Pınar Özden,
“Haydarpaşa’nın Planlama Sürecine Bir Bakış” adlı sunumunda,
Haydarpaşa’nın 1980’lerden beri devam eden yasal süreci özetledi. Özden, İBB’nin
2000 yılında açtığı ve daha sonra rafa kaldırdığı “Kadıköy-Haydarpaşa
Limanı Kentsel Tasarım Yarışması”na vurgu yaptı.
TCDD’ye planlama yetkisi sunan 5335 sayılı
yasa, "kruvaziyer liman" tanımını getiren
5398 sayılı yasa gibi önemli yasal kırılma noktalarını
sıralayıp, 1/5000 ölçekli KANİP ve 1/1000 ölçekli
KAUİP’in hazırlanmasına varan süreci aktardı.
Etkinliğin ikinci
sunumunda Doç. Dr. Zeynep Enlil’in (YTÜ) “Liman
Alanları ve Kentsel Dönüşüm: Dünya Örneklerinin Haydarpaşa için
Düşündürdükleri” başlığı altında uluslararası örneklerden Haydarpaşa
için çıkarılabilecek dersleri paylaştı. Bu toplantının ortak aklı bulmak için
zemin oluşturacağına inandığını belirten Enlil, liman alanlarının dönüşümüne
ilişkin genel mesajlar verdi. Tüm dünyada limanların, kent merkezindeki atıl
alanlar olarak emlak projelerinin odağında yer aldığına dikkat çekerek,
İstanbul’da faal olan Haydarpaşa Limanı’nın, lojistik bakımdan yetersiz kalması
nedeniyle dönüşüme kendiliğinden ihtiyaç duyduğunu, bu yönüyle de batı
kentlerinden farklılaştığını belirtti. Enlil dönüşümün kaçınılmaz olduğunu
doğruladı, ancak bunun çok aktörlü, uzun soluklu, katılımcı ve esnek bir
planlama sürecinde ele alınması gerektiğini savundu.
Oturumlardan
önceki son sunum, Yrd. Doç. Dr. Yonca Kösebay Erkan’ın (KHÜ)
“Yaşayan Kentsel Bir İmge: Haydarpaşa” başlıklı sunumuydu.
Koruma uzmanı olarak konuyu ele aldığını ifade eden Erkan, Haydarpaşa’nın,
koruma için gerekli olan estetik, ekonomik, tarihsel, işlevsel değerlerin tümüne
sahip olduğunu vurgulayarak, dönüşümün asıl nedeni olarak Marmaray projesini
gösterdi. Haydarpaşa çevresindeki yapılardan örnekler vererek, alanın yalnızca
tescilli yapıların korunarak canlandırılmasının yanlışlığına
değindi.
|