‘Haydarpaşa Yok Olur’
Tarihi Haydarpaşa Garı’nı da içine alan 110 hektarlık alanda 70 katlı çok sayıda gökdelenin yapılmasının önünü açan “Haydarpaşa Manhattan” projesi için ilk ihale önceki gün yapıldı. Projeye karşı çıkan ve ihalenin, tek katılımcı olan İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) iştiraklerinden Bimtaş AŞ’ye verilmesine tepki gösteren Mimarlar Odası
Tarihi Haydarpaşa Garı’nı da içine alan 110 hektarlık alanda 70 katlı çok sayıda gökdelenin yapılmasının önünü açan “Haydarpaşa Manhattan” projesi için ilk ihale önceki gün yapıldı. Projeye karşı çıkan ve ihalenin, tek katılımcı olan İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) iştiraklerinden Bimtaş AŞ’ye verilmesine tepki gösteren Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şube Başkanı Eyüp Muhcu, ihalenin hukuki dayanaktan yoksun olduğunu vurguladı. İlk kez 2004’te gündeme gelen ve bugüne kadar AKP hükümetinin bir projesi olarak kamuoyuna sunulan Haydarpaşa Manhattan Projesi’ne İBB, önceki gün yaptığı ihaleyle dahil oldu. İBB Şehir Planlama Müdürlüğü’nün söz konusu işle ilgili açtığı “1/5000 ölçekli Haydarpaşa Gar, Liman ve Geri Sahası Koruma Amaçlı Nâzım İmar Planı (KANİP) ve 1/1000 Ölçekli Haydarpaşa Gar, Liman ve Geri Sahası (KAUİP) ve Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planına Yönelik Analitik Etüdler, Danışmanlık ve 3-Boyutlu Kent Modelleme” ihalesinde süre 120 gün olarak belirlendi. İhale şartnamesine göre yüklenici firma, söz konusu iş için 8 şehir plancısı, 2 mimar, 2 harita mühendisi, 1 peyzaj mimarı, 1 sosyolog ve 1 sanat tarihçisi çalıştıracak. İBB: İhaleyi biz açmadık 17 Eylül 2004’te kabul edilen 5234 sayılı “Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun”un geçici 5. maddesiyle, Haydarpaşa ve çevresiyle ilgili devir ve imar yetkisini hükümet üzerine almıştı. İBB Basın Danışmanlığı yetkilileri ihale konusu işin Bayındırlık ve İskân Bakanlığı’na ait olduğunu, yapılan bir protokol gereği ihaleyi İBB’nin yaptığını belirterek, ihale bedelinin bakanlık tarafından ödeneceğini söylediler. Söz konusu işin tarafı olmadıklarını da ileri süren yetkililer, açık ihaleye sadece, İBB’nin bir şirketi olan Bimtaş AŞ’nin teklif verdiğini, teklif zarfının ise teklif dosyası incelendikten sonra açılacağını söylediler. Yağma projeleri durdurulsun “Haydarpaşa Dayanışması” bileşenlerinden Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi’nin başkanı Eyüp Muhcu, bölge ile ilgili koruma amaçlı nâzım imar planı hazırlanmadan ihale açılmasının mümkün olmadığını dile getirerek “İhalenin hukuki dayanağı yok. İBB, 5 ve 6 No’lu Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulları, Kadıköy ile Üsküdar Belediyesi, TCDD Bölge Müdürlüğ’ne yazı yazarak bilgi isteyeceğiz. Gerekirse ihalenin iptali için yargıya da başvuracağız” diye konuştu. SİT alanı ilan edilen Haydarpaşa garı ve liman bölgesine silueti bozacak bir proje uygulanmasına UNESCO’nun da karşı çıktığını anımsatan Muhcu, bu yağma girişimlerinden vazgeçilmesini istedi. Muhcu, buraya uygulanacak Manhattan benzeri bir projenin geri dönüşü mümkün olmayan zararlara yol açacağını, kamu kaynaklarının da boşa harcanmış olacağını vurguladı. |
-
çok çok erken bir eylem, ve de programı ,hedefi,şekli bile yok .tekil hareketler değil çoğulcu bir düşüncenin hele kültür başkentine yakışır bir davranış biçimi ile ele alınması gerekmez mi?yarışma olmalı,ulusal,uluslararası hatta; ve de sponsorları şimdiden kayıt etmek gerekir, işte bu olmalı bu eserin şehre katkısını ülkeye katkılarını ölümsüzleştirmeli ama çağdaş enstrümanlarla tabii,niye olmasın işte bu da kültür başkentine yakışır bir rönesans eylemi olur diyorum,tüm kamuya ve odalarımıza duyurulur....... YANITLA
-
Eskiler her taşı alın teri ile yerine koymuşlar,para sanatın hep arkasında kalmış.Tarihi yaralama düşüncesinde olanlar şöyle bir o devasa yapının etrafında ve içerisinde bir dolaşsınlar sonra da iyice düşünsünler. Sanata gölge etmeye çalışanlar paranın esiri olan,sanata değer vermeyenlerdir. YANITLA
-
Çok bilinçsizce yapılmış bir proje. Eğer proje hayata geçerse, oluşacak çirkin görüntüyü hayal bile etmek istemiyorum. Bu projenin hayata geçirilmesine izin verilmemeli! YANITLA