Anakent Belediyesi, yıllardır Gençlik
Parkı’nın havuz başında bulunan iki kadın yontusunu, yenileme
çalışmaları kapsamında kaldırdı. Yontuların akıbeti hakkında herhangi bir bilgi
bulunmazken, Mimarlar Odası Ankara Şubesi Yönetim Kurulu Sekreter Üyesi
Ali Hakkan, yontuların kaldırılmasının nedenini “belli bir
zihniyetin ürünü” olarak değerlendirdi. Ressam Adnan Turani de “Sanat adına çok
büyük endişeler taşıyorum” dedi.
Anakent Belediye Başkanı Melih Gökçek, bundan 15 yıl önce,
1994’te, “müstehcen” olduğu gerekçesiyle, “Ben böyle sanatın içine tükürürüm”
diyerek, Altınpark’taki heykeltraş Mehmet Aksoy’a ait
“Periler Ülkesinde” isimli heykeli kaldırtmıştı. Benzer durum
şimdi Gençlik Parkı’nın havuz başındaki iki kadın yontusu için söz konusu.
Gençlik Parkı’nın havuz başında yıllardır iki kadın yontusu bulunuyordu. Parkın
simgelerinden olan, bir taşın üzerinde oturan iki kadının betimlendiği, belden
üstü çıplak iki kadın yontusu, yenileme çalışmaları kapsamında kaldırıldı.
Belediye yetkilileri, bundan birkaç hafta önce, yontuların kaldırılmadığını,
yerlerine konulacağını duyurdu. Ancak aradan haftalar geçmesine karşın iki kadın
yontusu yerlerine konulmadı. Yontuların nereye kaldırıldığı da bilinmiyor.
‘Belediye başkanlarının böyle yetkisi yok’
Mimarlar Odası Ankara Şubesi Yönetim Kurulu Sekreter Üyesi Ali Hakkan,
Cumhuriyet Ankara’ya yaptığı açıklamada, yontuların kaldırılmasının nedenini
“belli bir zihniyetin ürünü” olarak değerlendirdi. Kamusal alanda yer alan ve bu
nedenle tüm kamuya ait olan sanat eserleri ile ilgili belediye başkanlarının
kişisel kararlar veremeyeceğinin altını çizen Hakkan, “Bu tür sanat eserlerinin
gerçek sahibi halktır. Başkanlar akıllarına göre kararlar veremezler.
Biliyorsunuz, Antalya’nın Kemer ilçesinde de, eski Belediye Başkanı Hasan Şeker
tarafından heykeltıraş Zafer Sarı’ya yaptırılan çıplak bir kadını belinden tutup
havaya kaldıran erkek figürünün tasvir edildiği metal heykel, yeni başkan MHP’li
Mustafa Gül tarafından kaldırılmıştı. Yani bu tür icraatlara baktığınız zaman,
altında yatan nedenlerin ideolojik olduğunu görüyorsunuz. Bu iki kadın yontusu
bugüne dek kimseyi rahatsız etmedi, şimdi niye rahatsızlık duyuyorlar” dedi.
Mimarlar Odası Ankara Şube yönetimi olarak yontulara ne olduğunu belediyede
çalışan mimar arkadaşlarına sorduklarını ancak olumlu yanıt alamadıklarını
belirten Hakkan, “Arkadaşlarımızın bize verdiği bilgilere göre, yontular tekrar
yerlerine konulacakmış. Ama ne zaman? Belli değil. Arkadaşlarımız da o yontuları
korumak istediklerini dile getirdiler. Ancak ben arkadaşlarımızın da yontulara
ne olduğu hakkında bilgi sahibi olduklarını düşünmüyorum” görüşünü vurguladı.
‘Sanatsal heyecanımızı yitirdik’
Ressam Adnan Turani de, özellikle başkentte sanat adına çok
büyük endişe duyduğunu dile getirdi. “Sanatsal atmosfer son yıllarda büyük darbe
yedi. Büyük galeriler battı. Sanatçıların durumu hiç iyi değil. Belki
İstanbul’da gösterşli işler yapılıyor ama Ankara’da yok. Gelişmeler karşısında o
büyük sanatsal heyecanımızı yitirdik” diyen Turani, gelişmeler karşısında çok
üzüldüğünü vurguladı. Ülkede salt sanatın değil, sanat eğitiminin de günden güne
kötüye gittiğine vurgu yapan Turani, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Gazi Üniversitesi’nde 11 yıl hocalık yaptım. Çok yetenekli öğrenciler
geliyordu o dönem. Hacettepe Üniversitesi öyleydi, Bilkent Üniversitesi
öyleydi... Ancak bugün böyle bir durumdan söz etmek mümkün değil. Okullardaki
sanat eğitimi de artık sıfır noktasına inmiş durumda. Bu çok önemli bir ayrıntı.
Hatta bence doktora ve tez konusu. Neden bir ülkenin sanat eğitimi günden güne
kötüye gider? Ülkede böyle bir tatsız durum var. Yıllardır sanata karşı bir
hazımsızlık söz konusu. Yetkilelere sormak gerekiyor? Neden bu heykelleri
bulundukları yerlerden kaldırıyorsunuz?”
|