STRONG>Senaryo için ekonomik büyüme hedefi
Türkiye'de GSMH'daki büyümenin önümüzdeki yıllarda yüzde 5 olarak
hesaplandığını, devletin ise AB yaşam standartlarına ulaşabilmek için yüzde 7-8
oranında bir büyüme hedeflediğini dile getiren Teske, 2009-2050 yılları arasında
referans senaryoya bağlı kalarak potansiyel büyüme ve iyimser senaryo arasında
ortalama yüzde 6,3'lük bir oranı senaryo için ekonomik büyüme hedefi olarak
belirlediklerini kaydetti.
Teske, Türkiye'nin enerji talebinin referans senaryoda yılda 3 bin 531
petajul (Pj) olduğunu ve 2050 yılında 2,8 kat artarak 9,872 Pj'ye çıkacağının,
enerji devrimi senaryosunda ise birincil enerji talebinin 2030 yılında yıllık
7,582'ye, 2050 yılında da 5,574 Pj'ye gerileyeceğinin öngörüldüğünü vurguladı.
Türkiye'de ise enerji tedarikleri içinde yenilenebilir enerji kaynaklarının
payının yüzde 12 olduğunu, enerji devrimi senaryosunda bu oranın 2020 yılında
yüzde 20, 2030'da yüzde 28,3, 2050'de de yüzde 50'ye çıkarılmasının
öngörüldüğünü dile getiren Teske, Türkiye'de enerji sektöründe teknolojiye
ağırlık verilmesi ve ağırlıklı olarak kömür, gaz ve petrol kullanan ülkede
çeşitliliğe vurgu yapılması gerektiğini söyledi.
Teske, nükleer enerjinin ne referans enerji ne de enerji devrimi senaryosunda
yer aldığını, bunun da pahalı olmasından kaynaklandığını savundu.
Türkiye'nin gündeminde iki önemli konu bulunduğunu, bunlardan birinin
Kopenhag toplantısı, diğerinin de TBMM'de geri çekilen Yenilenebilir Enerji
Yasası olduğunu ifade eden Teske, Türkiye'nin sera gazı salımlarını yüzde 11
değil, yüzde 25 azaltabileceğini kaydetti. Teske, "Türkiye AB'yi önemsiyorsa
AB'nin 2020 hedeflerini şimdiden benimsemeli ve bu hedeflere uygun yeni bir
enerji planlaması yapmak durumunda" dedi.
Öneriler
Raporda, enerji devrimini gerçekleştirmek ve tehlikeli iklim değişikliğini
önlemek için enerji sektöründe önerilen politika ve icraatlar şöyle
sıralandı:
"2 derece küresel ısınma limitiyle uyumlu salım azaltım hedeflerinin yasal
olarak benimsenmesi. Verimsiz santrallere cihazlara, araç ve binalar ile
birlikte fosil ve nükleer santral tesislerine tanınan tüm teşvikler ve diğer
destek biçimlerinin devreden çıkarılması. Kirletenlerin ödeme yapmak zorunda
kalacağı etkili bir salım ticaret sisteminin oluşturulması, zorlayıcı ve sürekli
gelişen verimlilik standartlarının yerleştirilmesi. Yenilebilir enerji içeren
yasal hedeflerin konması ve istikrarlı bir destek mekanizmasının garantilenmesi.
Yenilenebilir enerji gelişiminin önündeki engellerin kaldırılması ve elektrik
piyasasında reform yapılması. Yenilenebilir enerji ve enerji verimliliği için
pazarlama, eğitim ve bilinç artırma çalışmalarının yaygınlaştırılması, enerji
verimliliği, düşük karbonlu araçlar ve yenilenebilir enerjide araştırma ve
geliştirme çalışmalarına destek verilmesi."
|