br />
Büyükşehir'in 'korsan taşımacılık' raporundan çarpıcı
bölümler
Kent genelinde 2009 yılı itibarıyla trafiğe kayıtlı 17 bin 442'si 'T' plakalı
(İstanbul kentinin merkezi yerlerinde çalışan) ve 744'ü 'M' ve 'C' plakalı
(Sultanbeyli, Şile, Büyükçekmece, Silivri, Beylikdüzü ve Çatalca ilçelerinde
çalışan) olmak üzere toplam 18 bin 186 taksi bulunuyor.
Mevcut taksi duraklarının çoğunluğu otel, hastane, büyük alışveriş
merkezlerinin yakınları ile taksi taleplerinin yüksek olduğu konut bölgelerinde
bulunuyor.
Genellikle günün 24 saati hizmet veren taksi duraklarının tamamında telefon
bulunmasına rağmen yaklaşık yüzde 30'unda telsiz de mevcut.
Kent genelinde çalışan taksilerin büyük kısmı kiraya veriliyor.
Taksici esnafı İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne her yıl miktarı değişmek
üzere 'Çalışma Ruhsatı' adı altında ödemede bulunarak aldıkları ruhsat ile
faaliyet gösterebiliyor.
Taksiciler genellikle Fiat Albea, Hyundai ve Renault marka otomobilleri
tercih ediyor.
İstanbul'da çalışan taksilerin yüzde 50'si klimalı iken genellikle araçların
kapasiteleri sürücü hariç 4 yolcu.
Mevcut araçlar güvenli taşımaya uygun olmamakla birlikte çevreyi kirletici
etkileri normalin çok üstündedir. Ayrıca mevcut sistemde araç şoförlerinin SSK
benzeri sosyal güvenceleri bulunmuyor.
Taksilerin çoğu dolaşarak müşteri arıyor. Bu sırada boş kilometre yaparak
trafik yoğunluğunu gereksiz yere artırıyor. Yapılan gözlemler ve
taksi sürücüleri ile yapılan görüşmeler sonucunda İstanbul'daki taksilerin bir
günde yaptıkları kilometrenin üçte birinin lüzumsuz yere yapıldığı belirlendi.
Günde ortalama 250 kilometre mesafe kat eden bir taksinin ayda 7 bin 500
kilometreyi boşu boşuna dolaştığı belirlendi.
İstanbul'da taksi ve dolmuşlar günde 1 milyon 400 bin kişi taşıyor. En çok
ticari taksi Atatürk Havalimanı'nda bulunuyor
|